Motortype?

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Motortype?

Bericht door Rossero » do 3 jul, 2008 20:47

Mijn motor is in de soep gedraait, dus ik ben op zoek naar een nieuwe motor. Nu stond er op marktplaats een advertentie van iemand die een motor te koop had, maar hij heeft geen idee of het een 400 of 600 is. Hoe kan je dat zien aan de motor? Luchtfilterhuis zit er niet op en op de cylinders staat géén 602, maar ook niet iets anders. (zoals meestal wel het geval is volgens mij) Wat is een herkenningspunt voor één van deze twee motoren? Dan kan ik hem zo even bellen en kan hij mij vertellen wat voor blok het is.

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » do 3 jul, 2008 21:46

kijk een sop de site van cats.

maar even hulp

ak2
am2
am2a
a06 635 (meeste eendjes)
A06 644 (S6)
A06 664 (S6)

deze zijn allemaal 602 cc

succes

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Bericht door Rossero » do 3 jul, 2008 22:08

Hij staat ook onder historie op deze site, ik ga hem morgen bellen, en dan hoop ik dat er een motorplaatje op zit. Want toen hij net op zoek ging naar tekst op het blok kon hij alleen een nummer in het spruitstuk vinden. Zijn er buiten het type nog kenmerken? Nah, laat ik hem eerst maar even bellen, dan weet ik meer. Hoop dat er een plaatje op zit. Bedankt!

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1907
Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
Locatie: Brielle
Contacteer:

Bericht door Spookeend » do 3 jul, 2008 23:22

spruitstuk van een 4tje is ook anders toch? dunner? Volgens mij (weet het niet helemaal zeker) heeft een 4tje spruitstuk een rond gat voor de carb en een 6je wat meer ovaal.

Greatnix Spookeend
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

antarctica
Beginner
Beginner
Berichten: 31
Lid geworden op: di 19 dec, 2006 19:18
Locatie: Apeldoorn

Bericht door antarctica » do 3 jul, 2008 23:42

Extern oliefilter alleen op een 6je?
P

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » vr 4 jul, 2008 06:26

post een foto dan kunnen wij voor je kijken!

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Bericht door Rossero » vr 4 jul, 2008 08:57

Ja, dat is dus lastig, heb alleen telefonisch contact gehad. Maar Ik ben net even de boeken ingedoken, en onderdelenlijsten gezocht, volgens mij heeft de ventilator van een 0.4tje 8 bladen en die van een 0.6 9. Verder heeft de oliekoeler respectievelijk 9 en 6 koelribben. Ik denk dat hij daar wel genoeg aan moet hebben. Bedankt!

Is een motor trouwens door een onervaren persoon te vervangen? Ik heb alleen een vraagbaak en ik weet dat eerst alles los moet, en nadat je het hebt losgemaakt bij de nieuwe motor alles weer vast moet.

Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg
Berichten: 1514
Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
Locatie: Mechelen-België

Bericht door Yannick » vr 4 jul, 2008 10:31

Alles is door een onervaren persoon te doen. Ik zit nu rustig m'n hele chassis te demonteren, heb ik nog nooit gedaan.

Gewoon knutselen en als je vast zit is er altijd dit forum en zoveel andere hulpbronnen.
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » vr 4 jul, 2008 10:33

ja is heel simpel!

spatborden er af
driehoekjes er af
moterkap er af schuiven

koplamp steun losmaken
kabels van startmoter en dynamo los (let op vonken dus accu even los)
kabels aan koplampsteun laten zitten je kan je koplampsteun met kabelboom er aan gewoon opzij leggen.

vervolgens gas kabel en schoke kabel los
uitlaat los de 4 klemmen, luchtfilter los met steun en al

als alles los is: voorste motersteunen los dan bak opkrikken. dan leg je een balkje onder je bak zodat je motor zweeft dan kan je goed bij de bouten van je blok 4 stuks als alles dan los is trek je zo je blokje eruit let op dat je je prise as niet beschadigt,

denk ook bij het terug zetten aan een goede koppeling en druklager.

uuuh verder kom je vanzelf nog we3l wat dingen tegen die ik vergeten ben.

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Bericht door Rossero » vr 4 jul, 2008 11:07

Ahum... kom net terug van de eendenspecialist bij enschede vlak over de grens in duitsland;

- Spruitstuk kapot
- Motor tikt (kan van alles zijn, iig niet goed)
- Flinke olielekkage, geen idee waar vandaan
- Loopt slècht
- Voor handrem/schijven versleten
- hoezen stuk

- Rem LA blijft na remmen nog even vast
- speling 'iets' rechtsvoor (onleesbaar, was iets met sturen)- smeren veeroog (waarmee?)
- veerpot doorgeroest, maar werkt wel
- roest an chassis, kan nog wel paar jaartjes mee...

poe poe

Op de schroothoop flikkeren (zoals zij zeggen:P) of motor vervangen, waarmee groot deel (bovenste 6) al is opgelost, en rustig doorkarren?

Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg
Berichten: 1514
Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
Locatie: Mechelen-België

Bericht door Yannick » vr 4 jul, 2008 11:40

Andere motoren zitten ook vol mysteries en hebben ook al een heel leven achter zich (minstens 18 jaar!). Maar je kan het er natuurlijk gewoon op wagen en er een andere in leggen. Je huidige blok reviseren kan ook, maar da's natuurlijk duurder en tijdrovender.

Er is in ieder geval niets dat niet opgelost kan worden. Alleen dingen als "roest aan chassis, maar kan nog wel even mee", daar word ik persoonlijk een beetje misselijk van. Nu rustig doorkarren en dan binnen twee jaar tot de conclusie komen dat het ding eigenlijk te ver heen is, dat je geen zin hebt in een chassiswissel of dat dat te duur is, blabla... Nu aanpakken!

Zo zijn wij hier thuis ook onze rode Dyane van '83 verloren. Vader vond dat dat kleine gaatje toch nog wel dichtgesmeerd kon worden, en dat gaatje ook, en dat gaatje ook, ... en plots, vanuit het niets ( :roll: ) is het ding te ver heen en wordt het maar gesloopt. Da's zonde van de auto, van je tijd, van je geld, ...
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Bericht door Rossero » vr 4 jul, 2008 12:11

En als ik een arm studentje ben wat noch geld heeft voor een revisie noch voor een chassis? :p ik heb die eend destijds ook zo ongeveer van de sloop geplukt, heb er al heel wat bloed zweet en tranen in gestopt, maar even een chassis kopen is er helaas niet bij. Dus je denkt beter dat ik hem nu naar de sloop kan brengen dan over 2 jaar?

landloper
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 29 jan, 2006 16:41
Locatie: het Westen

Bericht door landloper » vr 4 jul, 2008 12:20

Er komt natuurlijk een moment dat je moet besluiten òf te investeren en de eend goed op te knappen òf er afstand van te doen en een ander beter beestje kopen.
2CV6 club '86, BMW R1150GS '02

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » vr 4 jul, 2008 12:22

Nooit naar de sloop brengen. Dan mag je m liever nog hier komen brengen :)
Alles is te maken!

Een chassis is los verkrijgbaar en een motor is ook prima te reviseren. Zou zonde van de 2cv zijn. Er mag er geen enkele meer op de sloop belanden.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Bericht door Rossero » vr 4 jul, 2008 12:24

Nee, dat vind ik ook, iig het kenteken+rollend gedeelte niet;) wel stomme regel dat je tegenwoordig het hele chassis moet bewaren ipv alleen het nummer

Plaats reactie