gasklep loopt vast
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 246
- Lid geworden op: ma 16 jul, 2007 08:34
- Locatie: heemstede
- Contacteer:
gasklep loopt vast
Hallo allemaal,
Bij ritten langer dan pakweg een uur begint de gasklep in de carburateur zwaar te lopen.
Ik bedoel dat het asje in de carburateur begint aan te lopen en de kracht van de gasveer niet groot genoeg is om de klep weer dicht te draaien als ik mijn voet van het gaspedaal haal.
Dat is even schrikken als er geremd moet worden en de motor raast met hoge toeren door!
wegenwacht erbij want ik durfde er niet mee door te rijden.
De man heeft de veer opgerekt en vastgemaakt aan de fangrill.
Probleem verholpen maar wel provisorisch.
Op de site van jeroen cats vond ik een schematische tekening van een carbutateur waarbij twee grote assen dwars door het apparaat heen lopen en uiteindelijk vast zitten met een combi van veertjes, ringetjes en een moer.
http://www.cats-citroen.net/images/photos/a/a_carb.jpg
Is het een kwestie van (één van) deze assen vervangen of is er wellicht kans op slijtage in de carb (123 mille op de teller).
Ik kon de assen trouwens nergens terug vinden in lijsten van te bestellen onderdelen op verschillende sites.
Graag jullie tips.
Bij ritten langer dan pakweg een uur begint de gasklep in de carburateur zwaar te lopen.
Ik bedoel dat het asje in de carburateur begint aan te lopen en de kracht van de gasveer niet groot genoeg is om de klep weer dicht te draaien als ik mijn voet van het gaspedaal haal.
Dat is even schrikken als er geremd moet worden en de motor raast met hoge toeren door!
wegenwacht erbij want ik durfde er niet mee door te rijden.
De man heeft de veer opgerekt en vastgemaakt aan de fangrill.
Probleem verholpen maar wel provisorisch.
Op de site van jeroen cats vond ik een schematische tekening van een carbutateur waarbij twee grote assen dwars door het apparaat heen lopen en uiteindelijk vast zitten met een combi van veertjes, ringetjes en een moer.
http://www.cats-citroen.net/images/photos/a/a_carb.jpg
Is het een kwestie van (één van) deze assen vervangen of is er wellicht kans op slijtage in de carb (123 mille op de teller).
Ik kon de assen trouwens nergens terug vinden in lijsten van te bestellen onderdelen op verschillende sites.
Graag jullie tips.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 246
- Lid geworden op: ma 16 jul, 2007 08:34
- Locatie: heemstede
- Contacteer:
Ik moet toegeven dat ik er al een tijdje mee rondrij omdat ik er niet meer aan gedacht had. Het leek opgelost totdat ik het van de week bij demontage van de fangrill weer tegenkwam.
Er is dus een kans dat het geheel niet lekker is uitgesleten.
Ik ga het eens proberen met de slappere veer.
welke olie moet ik gebruiken?
Er is dus een kans dat het geheel niet lekker is uitgesleten.
Ik ga het eens proberen met de slappere veer.
welke olie moet ik gebruiken?
-
- Belgisch Meester Lasser
- Berichten: 2185
- Lid geworden op: di 3 apr, 2007 18:03
- Locatie: Antwerp
- Contacteer:
als het te erg word denk ik even op 1 of andere meeting carbutje kopen in een rommel doos bv. komende week rochefort .
voor een prikkie heeft iemand een andere en heb je wat onderdelen reserve.
en kan de aangekochte er op .
wel kontroleren of er niet te veel speling op de asjes zitten .
dan moet je ook niet meer elke week aandenken voor het in olieen van de asjes hehehe.
voor een prikkie heeft iemand een andere en heb je wat onderdelen reserve.
en kan de aangekochte er op .
wel kontroleren of er niet te veel speling op de asjes zitten .
dan moet je ook niet meer elke week aandenken voor het in olieen van de asjes hehehe.
see you when you see me
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 246
- Lid geworden op: ma 16 jul, 2007 08:34
- Locatie: heemstede
- Contacteer:
Ja, dwz, met het strakker spannen van het veertje was er genoeg kracht om de klep uit zijn vastgelopen toestand terug te draaien. Voor voorlopig was dat ok maar het lager of/en de pen slijten nu meer aan één kant.
Het veertje is dus eigenlijk niet het probleem, maar de vastloper die met een strakkere veer verholpen kon worden.
Naar mijn eigen idee begint de carb na een uur goed warm te draaien en komt door uitzetting de boel klem te zitten.
Ik ben bezig hem eraf te sleutelen maar in koude toestand is er weinig aan de hand dus is er eigenlijk weinig te zien.
Het veertje is dus eigenlijk niet het probleem, maar de vastloper die met een strakkere veer verholpen kon worden.
Naar mijn eigen idee begint de carb na een uur goed warm te draaien en komt door uitzetting de boel klem te zitten.
Ik ben bezig hem eraf te sleutelen maar in koude toestand is er weinig aan de hand dus is er eigenlijk weinig te zien.
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
wat je ook even kan checken of de gaskleppen in je carburateur niet tegen het huis vastlopen. dan zul je groeven zien en kan de gasklep blijven steken. check ook de speling op je asjes (met die veer los) zit hier flinke speling op, zou ik ergens een 2de handsje proberen vandaan te trekken (uiteraard zonder speling op de asjes)
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
let wel dat wd 40 meer een "losmaak" olie is. om te smeren kun je beter iets anders gebruiken. moorolie volstaat. ik heb een spuitbusje met vet, die op het moment van spuiten eel dun is en langzaam wat dikker wordt.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
Ik herken het probleem en wd40 hielp bij mij slechts heel even
Ik heb bij mij het probleem opgelost door de gaskleppen de demonteren en de assen eruit te halen en schoon te maken. Er bleek flink wat hard geworden vet/vuil op te zitten. Inmiddels ben ik twee jaar verder en heb geen probleem meer ervaren
Ik heb bij mij het probleem opgelost door de gaskleppen de demonteren en de assen eruit te halen en schoon te maken. Er bleek flink wat hard geworden vet/vuil op te zitten. Inmiddels ben ik twee jaar verder en heb geen probleem meer ervaren