gasklep loopt vast

Plaats reactie
Charl
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 246
Lid geworden op: ma 16 jul, 2007 08:34
Locatie: heemstede
Contacteer:

gasklep loopt vast

Bericht door Charl » zo 3 aug, 2008 12:19

Hallo allemaal,

Bij ritten langer dan pakweg een uur begint de gasklep in de carburateur zwaar te lopen.
Ik bedoel dat het asje in de carburateur begint aan te lopen en de kracht van de gasveer niet groot genoeg is om de klep weer dicht te draaien als ik mijn voet van het gaspedaal haal.

Dat is even schrikken als er geremd moet worden en de motor raast met hoge toeren door!

wegenwacht erbij want ik durfde er niet mee door te rijden.
De man heeft de veer opgerekt en vastgemaakt aan de fangrill.

Probleem verholpen maar wel provisorisch.

Op de site van jeroen cats vond ik een schematische tekening van een carbutateur waarbij twee grote assen dwars door het apparaat heen lopen en uiteindelijk vast zitten met een combi van veertjes, ringetjes en een moer.

http://www.cats-citroen.net/images/photos/a/a_carb.jpg

Is het een kwestie van (één van) deze assen vervangen of is er wellicht kans op slijtage in de carb (123 mille op de teller).
Ik kon de assen trouwens nergens terug vinden in lijsten van te bestellen onderdelen op verschillende sites.

Graag jullie tips.

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » zo 3 aug, 2008 12:28

tip klinkt raar maar werkt meestal wel, maak je gasveer MINDER strak en olie elke week je asje! door dat ie minder strak staat trekt ie hem niet scheef (speling) en gaat ie ook niet zwaarder lopen. hoe strakker de veer hoe slechter in jou geval.

Charl
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 246
Lid geworden op: ma 16 jul, 2007 08:34
Locatie: heemstede
Contacteer:

Bericht door Charl » zo 3 aug, 2008 13:04

Ik moet toegeven dat ik er al een tijdje mee rondrij omdat ik er niet meer aan gedacht had. Het leek opgelost totdat ik het van de week bij demontage van de fangrill weer tegenkwam.
Er is dus een kans dat het geheel niet lekker is uitgesleten.

Ik ga het eens proberen met de slappere veer.
welke olie moet ik gebruiken?

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » zo 3 aug, 2008 13:53

wd 40 ofzo

joe_catchou
Belgisch Meester Lasser
Belgisch Meester Lasser
Berichten: 2185
Lid geworden op: di 3 apr, 2007 18:03
Locatie: Antwerp
Contacteer:

Bericht door joe_catchou » zo 3 aug, 2008 19:54

als het te erg word denk ik even op 1 of andere meeting carbutje kopen in een rommel doos bv. komende week rochefort .
voor een prikkie heeft iemand een andere en heb je wat onderdelen reserve.
en kan de aangekochte er op .
wel kontroleren of er niet te veel speling op de asjes zitten .

dan moet je ook niet meer elke week aandenken voor het in olieen van de asjes hehehe.
see you when you see me

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » zo 3 aug, 2008 20:56

Weet je zeker dat het aan het veertje ligt? Zit er bijvoorbeeld niet een rafeltje in de gaskabel zodat deze klem loopt tegen de mantel?
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Charl
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 246
Lid geworden op: ma 16 jul, 2007 08:34
Locatie: heemstede
Contacteer:

Bericht door Charl » ma 4 aug, 2008 01:56

Ja, dwz, met het strakker spannen van het veertje was er genoeg kracht om de klep uit zijn vastgelopen toestand terug te draaien. Voor voorlopig was dat ok maar het lager of/en de pen slijten nu meer aan één kant.

Het veertje is dus eigenlijk niet het probleem, maar de vastloper die met een strakkere veer verholpen kon worden.
Naar mijn eigen idee begint de carb na een uur goed warm te draaien en komt door uitzetting de boel klem te zitten.

Ik ben bezig hem eraf te sleutelen maar in koude toestand is er weinig aan de hand dus is er eigenlijk weinig te zien.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » ma 4 aug, 2008 10:19

wat je ook even kan checken of de gaskleppen in je carburateur niet tegen het huis vastlopen. dan zul je groeven zien en kan de gasklep blijven steken. check ook de speling op je asjes (met die veer los) zit hier flinke speling op, zou ik ergens een 2de handsje proberen vandaan te trekken (uiteraard zonder speling op de asjes)
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Charl
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 246
Lid geworden op: ma 16 jul, 2007 08:34
Locatie: heemstede
Contacteer:

Bericht door Charl » ma 4 aug, 2008 10:40

Daar ga ik eens mee aan de slag.

Tot zover alvast bedankt voor de tips jongens!

Charl
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 246
Lid geworden op: ma 16 jul, 2007 08:34
Locatie: heemstede
Contacteer:

Bericht door Charl » ma 4 aug, 2008 17:43

In de carb is alles ok.
beetje wd40 op de draaipunten (buitenkant) en alles loopt weer gladjes.
nu hopen dat het na een uur snelweg zo blijft.

nogmaals bedankt voor de tips!

Ik heb nog een beginneling vraag over de fantunnel in een ander topic.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » ma 4 aug, 2008 18:51

let wel dat wd 40 meer een "losmaak" olie is. om te smeren kun je beter iets anders gebruiken. moorolie volstaat. ik heb een spuitbusje met vet, die op het moment van spuiten eel dun is en langzaam wat dikker wordt.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

2cvfreak
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 512
Lid geworden op: di 28 aug, 2007 16:58
Locatie: naast me buuren in assen

Bericht door 2cvfreak » vr 15 aug, 2008 16:21

carburateur een keer goed schoon/door spuiten met remmen reiniger??
2v6 Club,'87 bleu celeste
2cv6 club '86
Visa Club 0.7, '86 grijs
Cx 2200 pallas '76
Alleen een Citroën, Rijdt als een Citroën!

Hanzelman
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1167
Lid geworden op: za 24 jun, 2006 16:43
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Hanzelman » vr 15 aug, 2008 16:32

Wat is de staat van de 2 veertjes aan t asje? Was bij mij namelijk t probleem. Deze twee veertjes of één ervan kunnen kapot zijn. Als deze in orde zijn,heb je zelfs de grotere gasveer niet nodig. Ik heb deze twee veertjes vervangen en alles werkt weer als (bijna) nieuw :wink:
~:-)~

Ealse
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 12 mar, 2003 23:01
Locatie: Almere

Bericht door Ealse » za 16 aug, 2008 16:59

Ik herken het probleem en wd40 hielp bij mij slechts heel even
Ik heb bij mij het probleem opgelost door de gaskleppen de demonteren en de assen eruit te halen en schoon te maken. Er bleek flink wat hard geworden vet/vuil op te zitten. Inmiddels ben ik twee jaar verder en heb geen probleem meer ervaren

Plaats reactie