Restauratie Dyane Confort '67

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg
Berichten: 1514
Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
Locatie: Mechelen-België

Bericht door Yannick » di 5 aug, 2008 22:52

De beste man verzekerde mij dat door de geringe slijtage van de cilinders hij niet teveel materiaal moest verwijderen en er nog gerust originele zuigerveren gebruikt konden worden. Hij heeft ook mijn zuigers dus hij kan zelf kijken hoeveel speling er op zit. Ik merk het volgende week wel :wink:
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » di 5 aug, 2008 23:00

och als een specialist het zegt... die heeft er ongetwijfeld meer verstand van! en idd je hebt honen en honen.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5835
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 6 aug, 2008 11:11

Hohnen kan wel, ze brengen dan alleen de groeven weer in de wand voor de olietransport. Er wordt dan nagenoeg niets verwijderd, alleen opgeruwd. Wel moet de cilindermaat nog binnen de toleranties liggen.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » wo 6 aug, 2008 12:13

honen klonk mij als een flinke laag wegschrapen en overmaat zuiger erin, zoals ooit eens bij mn brommertje is gedaan.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5835
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 6 aug, 2008 12:42

nee hoor hohnen is gewoon op slijpen in de juiste structuur, dat je er ook tot de volgende maat mee kunt slijpen is logisch, maar in princiepe is het hohnen voor de juiste groeven.

Als het voor je brommer is gedaan, dan gok ik dat je een japanner had, want zover mijn info reikt hadden de duiste brommers meestal nikasil en dat slijp je niet.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » wo 6 aug, 2008 14:29

backfire schreef:nee hoor hohnen is gewoon op slijpen in de juiste structuur, dat je er ook tot de volgende maat mee kunt slijpen is logisch, maar in princiepe is het hohnen voor de juiste groeven.

Als het voor je brommer is gedaan, dan gok ik dat je een japanner had, want zover mijn info reikt hadden de duiste brommers meestal nikasil en dat slijp je niet.
nl brommer maar das OT, excuus
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg
Berichten: 1514
Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
Locatie: Mechelen-België

Bericht door Yannick » wo 13 aug, 2008 20:45

Hoi!

Straks meteen naar de reviseur geweest, had die man niet zo'n denderend nieuws. Bleken er rond de draad waar de stang indraait om het kleppendeksel op vast te draaien barsten te zitten. Heeft ofwel iemand ooit de kleppendeksels te vast gezet ofwel gewoon ikzelf in mijn iets minder wetende dagen...Aangezien dat wel heel moeilijk te lassen zal zijn moet ik op zoek naar nieuwe (nuja, andere) cilinderkoppen. Zien dat ik hier ergens in België een 21pk kan scoren, wordt ook nog verdomd lastig.

Cilinders en pistons zijn wel klaar. Maar kan iemand eens in gewone mensentaal uitleggen hoe je die zuigerveren moet monteren? :oops:
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

joe_catchou
Belgisch Meester Lasser
Belgisch Meester Lasser
Berichten: 2185
Lid geworden op: di 3 apr, 2007 18:03
Locatie: Antwerp
Contacteer:

Bericht door joe_catchou » wo 13 aug, 2008 21:48

euuu , als er lettertjes op de veren staan die naar de bovenkant
de normale volgorde is de dunne dan de kompressie sigment en dan de olie schraap sigment
dan de openingen dacht ik iets meer dan een 1/3 van elkaar
versta je het een beetje ?

maar weet de pa het niet ???
see you when you see me

Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg
Berichten: 1514
Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
Locatie: Mechelen-België

Bericht door Yannick » vr 15 aug, 2008 12:08

Pa weet dat niet nee, jammer genoeg :wink:

Even het cilinderkopverhaal verderzetten. Ter illustratie een foto:

Afbeelding

Nu zit ik met zo'n extreem zeldzaam blokje, dus zijn deze cilinderkoppen extreem moeilijk te vinden. Gelukkig genoeg is dit blok, de AYA, een combinatie van de AZ 18 pk en de Ami6 24 pk. Zodoende zijn de cilinderkoppen dezelfde als die van een 18 pk, met andere klepzittingen voor specifieke AYA-kleppen en met Ami6-tuimelaars e.d. Nuja, dat hoop ik maar, dat het zo simpel is, maar als ik mensen van het Dyaneforum en mijn onderdelenboek mag geloven is het niet moeilijker dan dat. 18 pk-cilinderkoppen heb ik al gevonden bij de lokale garage dus dan zou mijn reviseur die moeten kunnen aanpassen met behulp van mijn originele koppen.

Wordt vervolgd :wink:
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

Gebruikersavatar
revi
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 667
Lid geworden op: di 30 dec, 2003 14:30
Locatie: Den Haag

Bericht door revi » vr 15 aug, 2008 14:32

Revizeurt niet :P
Behalvedat de foto op z'n kop staat!
Gr. Revi
Momenteel geen A-type
Voorheen Dyane 6 1969

Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg
Berichten: 1514
Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
Locatie: Mechelen-België

Bericht door Yannick » vr 15 aug, 2008 14:48

Nee hoor, die cijfers en letters staan op hun kop. Beetje gek maar wel waar :wink:

Er is iemand van 't Dyaneforum die beweert dat ik hier gerust mee verder kan. Allemaal leuk, tot het moment dat je kleppendeksel fataal lostrilt :?
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1790
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Bericht door Twécévé » vr 15 aug, 2008 16:33

Hoe het ook zei, toch mooi dat er bij zo'n negatief verhaal zo'n mooie ambachtsfoto geplaatst wordt. :wink:

Dyane Vereniging NL al gemaild? Misschien kunnen die je helpen.

Joos
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1060
Lid geworden op: za 17 mei, 2003 21:40
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Bericht door Joos » vr 15 aug, 2008 16:39

Revi schreef:Revizeurt niet :P
Behalvedat de foto op z'n kop staat!
Revizeurt wel :wink:
De foto staat niet op z'n kop, maar z'n kop staat wel op de foto. :D
Genoeg nu... :oops:
1977 Mehari

Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg
Berichten: 1514
Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
Locatie: Mechelen-België

Bericht door Yannick » vr 15 aug, 2008 17:30

Twécévé schreef:Dyane Vereniging NL al gemaild? Misschien kunnen die je helpen.
Te ver weg, duurt te lang :wink:
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg
Berichten: 1514
Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
Locatie: Mechelen-België

Bericht door Yannick » za 23 aug, 2008 14:08

Jeuh! Bij de lokale Citroëngarage maar liefst 3 cilinderkoppen gevonden voor mijn leuke blokje! Het zijn echte 21pk's dus geen 18pk's waarvan de klepzittingen aangepast moeten worden ofzo. Ik vond één rechtse in een gebruikte maar goede staat en één splinternieuwe linkse en een linkse met een gebroken klep en daardoor de nodige schade. Alledrie de koppen maar meegenomen, altijd handig om 't één en 't ander op reserve te hebben.

Volgende week naar de reviseur, heeft die kerel ook weer eens iets te doen.

Afbeelding

:D
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

Plaats reactie