Uilaat zuigt vacuum, spruitstuk kapot?

Plaats reactie
AZL57
Addicted user
Addicted user

Uilaat zuigt vacuum, spruitstuk kapot?

Bericht door AZL57 » zo 7 sep, 2008 15:44

Ik ben bezig met het opbouwen van een 12PK motor. Ik had wat lappen in de carburateur en in de uitlaatopening van het spruitstuk geduwd. Dit om te voorkomen dat er rommel in zou geraken. Bij het draaien van de motor met de startslinger ineens PLOP en de lap in de uitlaat schiet naar binnen in de buis. Dus er is een vacuum dat er niet hoort te zijn. Ik heb de kleppen al gechecked maar die staan goed. Zou er een gat in het spruitstuk zitten ter hoogte van de hotspot?
diverse Citroens, wat anders.

Frank-2cv
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door Frank-2cv » zo 7 sep, 2008 16:16

Dat zou zeker kunnen. Die spruitstukken rotten vaak van binnen uit.

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Kulio » zo 7 sep, 2008 19:15

Loopt je motor wel of niet?

Als je motor loopt dan kan je constateren of er een lek zit. Met een poetslap of zo. Probeer daarmee het gaatje te vinden en de lap tegen het gaatje te houden.

Als je een gat kan constateren weet je het probleem en kan je werken aan de oplossing.

AZL57
Addicted user
Addicted user

Bericht door AZL57 » zo 7 sep, 2008 19:59

Daarvoor moet ik hem eerst verder afbouwen. Ik heb net nog eens met perslucht geprobeerd maar ik voel geen doorgang van lucht tussen het in- en uitlaat gedeelte van het spruitstuk. Vreemd verhaal. ;-)
Ik houd jullie op de hoogte.

BW
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door BW » zo 7 sep, 2008 23:02

kun je niet de uitlaat/inlaat langs 1 zijde aftapen langs beide kanten, vervolgens deze vol water gieten en dan kijken in de inlaat of je enig water ziet erdoor komen?
en hierna gewoon alles goed alten drogen en de eventuele losgekomen roetdeeltjes uitblazen met perslucht.

mvg

bert

Bartje
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Bartje » ma 8 sep, 2008 00:25

Heb je de motor misschien niet gewoon de verkeerde kant om rondgedraait? dan zuigt hij namelijk aan door de uitlaat en blaast ie uit via inlaat...

AZL57
Addicted user
Addicted user

Bericht door AZL57 » ma 8 sep, 2008 10:49

Nee, dat was wel de goede kant op. En hij zoog ook maar een keer op vier omwentelingen. Dus zou het maar aan een kant moeten zijn.

Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg

Bericht door Yannick » ma 8 sep, 2008 11:38

Wat Bert daar zegt is het beste om te kijken of het vanbinnen nog in orde is, langs één kant laten vollopen met water. Of heb je toevallig geen ander spruitstuk in de buurt om dat eens te proberen?

Yannick
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

AZL57
Addicted user
Addicted user

Bericht door AZL57 » di 9 sep, 2008 00:47

Ik zal die van de motor die uit de auto komt overzetten dan kan die andere getest worden. Maar dat duurt nog even want ik wil nog eventjes met de auto rijden.
Heb vandaag nog even de compressie tester eraan gehangen. Met handkracht draaien kom ik op 40PSI aan een kant en 50PSI aan de andere kant.

Cilinderkop
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Cilinderkop » vr 12 sep, 2008 01:47

beste AZL57
Het is heel normaal dat de uitlaat zuigt als je de motor handmatig ronddraaid ,er heeft zich namelijk geen explosie voor gedaan dus heb je een vacuum door het neer halen van de zuiger .
Houd het hoofd luchtgekoeld

Ward
Beginner
Beginner

Bericht door Ward » vr 12 sep, 2008 09:04

Cilinderkop schreef:beste AZL57
Het is heel normaal dat de uitlaat zuigt als je de motor handmatig ronddraaid ,er heeft zich namelijk geen explosie voor gedaan dus heb je een vacuum door het neer halen van de zuiger .
Dit lijkt mij niet, mijn redenatie:
De lucht die tijdens de inlaatslag de zuiger in wordt gezogen, wordt in de compressieslag samengeperst en vervolgens in de arbeidsslag zal de lucht weer zijn originele volume aannemen. Waardoor aan het begin van de uitlaatslag (wanneer de uitlaatklep open gaat) er netto weer dezelfde druk is als aan het begin (inlaatslag). Dit is gewoon gelijk aan de omgevingsdruk.

Het vacuum zuigen moet volgens mij dus een andere reden hebben. Ik zou alleen niet kunnen zeggen waaraan het wel ligt.

Plaats reactie