dorpel koker conserveren met PU schuim

Reparaties, modificaties en onderhoud
Plaats reactie
Roelben
Beginner
Beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: do 12 jun, 2008 15:14

dorpel koker conserveren met PU schuim

Bericht door Roelben » do 12 jun, 2008 15:27

Voor de restauratie van mijn 2CV6 ben ik bezig met o.a. het vervangen van de dorpel kokers en de vloerplaten.
Voor de conservering van de dorpelkokers denk ik aan het vullen met een PU schuim.
Heeft hier iemand ervaring mee en wat zijn de opmerkingen ?

Roelben

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5114
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » do 12 jun, 2008 16:07

Niet doen, hebben ze bij Alfa ook ooit geprobeerd. Dan kan het vocht helemaal niet meer weg en zorgt voor nog meer roest. Gewoon een goede tectylbeurt is normaal voldoende.
diverse Citroens, wat anders.

Bjorn
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 7 apr, 2003 15:34
Locatie: Ovezande (zeeland)

Bericht door Bjorn » do 12 jun, 2008 16:08

niet doen. Dit gaat alleen als je dit onder geconditioneerde omstandigheden doet, en de dorpels vervolgens hermetisch dicht.
Anders krijg je condens tussen de pur en het staal en is je dorpel binnen 2 jaar weg.
Beter is om deze aan de binnenkant goed te behandelen en blijvend te ventileren.
AZ A2 '70
AK400 '76

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » zo 15 jun, 2008 11:17

gaten boren aan de binnenkant en voorkant (kopse kant dus bij de voetenbak) en vol blazen met tectyl

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » zo 15 jun, 2008 17:25

Juist, en dan zo nu en dan even herhalen. Tectyl ML is prima spul. Dat is bijzonder geschikt voor holle ruimtes. Zonde van je werk als je het vol spuit met PU.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Evan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 646
Lid geworden op: di 8 feb, 2005 10:30

Bericht door Evan » di 8 jul, 2008 09:41

voor ECHT goede holle ruimte behandelingen even deze test lezen:

link

ik heb al te vaak PU gevulde auto's gezien, werkt gegarandeerd NIET. En als er ooit nog gelast moet worden heb je behoorlijk kans op een brandende fakkel als auto.
in een holle ruimte die je (probeert) hermetisch af te sluiten ontstaat trouwens altijd condens, ook niet doen dus.
Ami 8 break

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » di 8 jul, 2008 17:54

Ik heb hier de teroson hv400 gekocht en gebruikt.

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » ma 11 aug, 2008 14:40

PUR is niet geschikt voor dit doeleind, het heeft geen gesloten celstructuur en zal dus zeker vocht opnemen in de loop van de tijd. Hierdoor is er ook geen hechting meer met het metaal.

Als je deze methode al zou willen toepassen (waar ik zelf beslist niet in geloof!!) gebruik dan de schuimen die gebruikt worden in de botenbouw vanwege het drijfvermogen.
Deze hebben een gesloten celstructuur en nemen geen vocht op. Overigens wordt deze eigenschap ook in de loop van de jaren slechter en kan het 1 vieze gore bende worden.

Maar PUR schuim gebruiken: NOOIT DOEN!

Zoals de voorgangers al aangeven: "gewoon" goedtectyleren met een merkartikel.
Succes in ieder geval.

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1792
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Bericht door Twécévé » di 12 aug, 2008 09:57

Ramonatype schreef:gaten boren aan de binnenkant en voorkant (kopse kant dus bij de voetenbak) en vol blazen met tectyl
Niet boren! Dan komt er ijzervijzel vrij wat zeer snel roest. Dus gaten maken met een scherpe priem en een hamer.

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » vr 15 aug, 2008 00:06

Voorboren met klein boortje en dan een grotere boor gebruiken.
Stofzuiger erbij houden.

Mocht er ijzervijlsel invallen dan wordt dit alsnog "ingepakt" door de ML.
Met een priem gaten slaan zie ik niet zitten , worden al snel deuken en grove gaten.

greetz david

siemen
Las Expert
Las Expert
Berichten: 2276
Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
Locatie: wijnjewoude
Contacteer:

Bericht door siemen » vr 15 aug, 2008 18:06

bij tektielbedrijven slaan ze er altijd gaten! is toch beter hoor!
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » wo 20 aug, 2008 21:24

OK Siemen,

Dat geloof ik graag,.....maar vast niet met een priem en een hamer! :D :D :D


greetz David

Evan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 646
Lid geworden op: di 8 feb, 2005 10:30

Bericht door Evan » di 14 okt, 2008 12:21

siemen schreef:bij tektielbedrijven slaan ze er altijd gaten! is toch beter hoor!
is voornamelijk sneller.....
Ami 8 break

Plaats reactie