Mengverhoudingen autolak

Alles in, over, rond en op de koets.
Plaats reactie
Erwin88
Beginner
Beginner

Mengverhoudingen autolak

Bericht door Erwin88 » ma 20 okt, 2008 12:43

Hallo allemaal!

Ik wil graag een liter autolak verdunnen omdat ik het met de compressor wil spuiten. Het is nu gewoon dikke 'verf' zeg maar. Weet iemand hoeveel verharder ik bij 1 liter moet voegen zodat het spuitbaar is? Bedankt alvast!

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 20 okt, 2008 12:50

nou dat wordt onmogelijk om je dat te vertellen Erwin, dit is helemaal afhankelijk van het merk en van type verf. Verdunning echter zal zo rond de 30 procent bedragen, dat is bij mij althans vaak het geval. Het gaat trouwens om de juiste viscociteit.

Erwin88
Beginner
Beginner

Bericht door Erwin88 » ma 20 okt, 2008 12:59

Sorry maar wat bedoel je met 'de juiste viscociteit'?

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 20 okt, 2008 17:36

Hoi Erwin, je moet het zo zien, als je een glas water leeg laat lopen doet het water er een bepaalde tijd over, laat je een glas stroop leeglopen dan doet de stroop er daar veel langer over. Meng je de stroop met een bepaalde hoeveelheid water, dan zal de stroop sneller uit het glas gaan lopen. Dat noem je viscositeit. Nu zijn er voor de lakken bepaalde snelheden bekend en zijn er zelfs een soort van zandlopertjes waarop je kunt aflezen hoe snel de gemengde lak uit het bekertje loopt. Gaat het te langzaam dan doe je er iets meer verdunner bij, gaat het te snel is de verf eigenlijk te dun en moet je er dus wat meer verf bij doen. De meeste van ons doen het op gevoel, echter bij elke lak zijn er documenten te verkrijgen waarin precies staat hoeveel verharder je er bij moet doen en hoeveel verdunner.

Erwin88
Beginner
Beginner

Bericht door Erwin88 » ma 20 okt, 2008 18:28

Ok bedankt voor de uitleg, ik snap wat je bedoeld. Nu nog zien te achterhalen waar ik kan vinden hoe de verhoudingen bij deze lak zijn. Ik heb het zelf namelijk niet laten mengen dus ik zal het wel op gevoel moeten doen. Ik weet het anders ook niet... i.i.g heel erg bedankt!

Ramon
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Ramon » di 21 okt, 2008 01:26

ongeklopte slagroom dikte is mooi, en dat is bijna niks aan verfunner want de verharde maakt het ook al dunner

the Nosepicker
Moderator

Bericht door the Nosepicker » wo 22 okt, 2008 20:30

Als je 'op gevoel' aan het mengen bent kun je aan je spuitwerk zien hoe het vloeit door 'langs' de gespoten delen af te kijken. (teststukje spuiten) Heb je een vlak gespoten, dan zie je of het mooi glad wordt of een sinaasappelstructuur geeft. Sinaasappel = te dikke lak (of slechte spuit, of verkeerde kop in spuit, of te schraal gespoten, of..) Geeft wel indicatie van de viscositeit, bij sinaasappelstructuur meer verdunnen en nog een proefstukje spuiten. Beetje proberen dus.
Óf toch even de verfboer opsnorren en de mengverhouding vragen. Verdunning ligt vaak tussen 30 en 50 %, verharder ligt aan de laksoort/merk. Dat laatste is dus zo niet te zeggen.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams

Roel van de wal
Gebruiker
Gebruiker

Re: Mengverhoudingen autolak

Bericht door Roel van de wal » wo 22 okt, 2008 22:22

Heel eenvoudig uit te proberen. Maak op je gevoel de kleur aan met wat verharder en verdunner, neem niet teveel van alles, gebruik bij voorkeur een rode lak. Meng deze goed, aanbevolen met een mixer, liefst staafmixer, maar wel een goede, duurdere uitvoering, ivm constante toerental. Koop een treinkaartje alvast naar verweg.

Neem daarna een proefstuk, de auto van pa of van de buurman, spuit net zolang tot je de juiste verhouding hebt gevonden. Ga dan eerst op reis, en maak je werkstuk na een week of wat - timing - af.

Succes. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :twisted: :roll: :oops: :lol:

the Nosepicker
Moderator

Bericht door the Nosepicker » do 23 okt, 2008 14:05

Roel, heb jij te lang boven de thinner gehangen?? :wink:
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams

wouter87
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door wouter87 » do 23 okt, 2008 17:44

meer in gezwommen dan er boven gehangen!!
maar dat is ook logisch als met de staafmixer waar je eerst de verf mee mengt vervolgens pannenkoeken beslag gaat maken!!.
C'est une bonne voiture

Deux_Chevauxtje
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Deux_Chevauxtje » wo 3 dec, 2008 21:22

Hoi Hoi

Ik reageer misschien te laat maar toch. De verhouding Autolak : verharder is 2:1 . Dan + 20% Thinner voor te spuiten.

Mocht je nog meer vragen hebben Bel Autolakken Maurice Lemmens eens in Geleen die kan op bijna alle vragen antwoord geven 046-4754558
Groetjes Eendennest Echt

Patrick Hoskam
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Patrick Hoskam » di 9 dec, 2008 14:35

diedie laatste opmerking ben ik het dan weer niet direct mee eens, het is allemaal afhankelijk van merk en soort lak, ik werk zelf altij met standox en deze is na toevoeging van verharder al spuit klaar.
Daarnaast ligt het ook aan je luchtdruk en spuit opening
Citroën CX gti turbo
Citroën 2CV Special 1986---> to be 2CV Gti (te koop)
Ducati 748 2001
Ducati 916 1997
Ducati 998s FE 2004

the Nosepicker
Moderator

Bericht door the Nosepicker » do 11 dec, 2008 06:56

Juistem. Dus gewoon bij aankoop bij de verfboer even checken welke verhouding de juiste is.
Douglas Adams

TB
Moderator

Bericht door TB » do 11 dec, 2008 11:39

Op een blik autolak staat meestal ook informatie.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Plaats reactie