Belgische '54er 2cv AL in restauratie (vanaf pag.2)

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
TimVS
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door TimVS » za 27 okt, 2007 17:35

Proficiat met je vonst Sam

Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg

Bericht door Yannick » ma 29 okt, 2007 09:51

@Thomas:
SamClukkers schreef:...Belgische details...zoals: ruiten, sierstrip en binnenbekleding
Ramen van Jemeppe, de sierstrip is dikker dan we later terugvinden op "normalere" 2cv's en de werkelijk onvindbare deurbekleding ziet er zo uit:

Afbeelding

Geen bakjes dus, dat kwam in '55.
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

CitroenAZU
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door CitroenAZU » ma 29 okt, 2007 10:29

et voila....

Afbeelding

Afbeelding
Citrogroeten,
Martijn

Het besteleendregister:
www.citroenazu.nl

thomaaas
Heavy user
Heavy user

Bericht door thomaaas » ma 29 okt, 2007 19:18

Yannick schreef:@Thomas:
SamClukkers schreef:...Belgische details...zoals: ruiten, sierstrip en binnenbekleding
Ramen van Jemeppe, de sierstrip is dikker dan we later terugvinden op "normalere" 2cv's en de werkelijk onvindbare deurbekleding ziet er zo uit:

Afbeelding

Geen bakjes dus, dat kwam in '55.
Kijk, super!!! Nieuwschierig als ik ben, wou ik precies weten wát er anders aan was ;) :lol:

Bedankt!!!
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

SamClukkers
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door SamClukkers » ma 29 okt, 2007 21:37

Met dank aan Martijn en Yannick voor de uitleg in woord en beeld :wink:

SamClukkers
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door SamClukkers » ma 20 okt, 2008 17:03

Nu zie ik dat het bijna exact een jaar geleden is dat we hier nog iets geschreven hebben. Wat vliegt de tijd!

De krukas heb ik enkele weken geleden laten bijslijpen aan de kant van 't vliegwiel en laten voorzien van een nieuw lager. Nu voelt het geheel weer solide aan en kunnen we die brok metaal weer met een gerust hart rondjes laten draaien. Vandaag heb ik het carter weer gemonteerd en zal ik eens rondkijken of ik een slachtoffer kan vinden die mijn nieuwe cilinders wil zandstralen. :wink: Ik wil de cilinders na 't stralen blank laten poedercoaten. Goed idee?

Afbeelding

Groet,

Sam

Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner

Bericht door Gerard2cv » ma 20 okt, 2008 17:18

Ja,mooi,maar dan wel zwart he.En houdt met de carrosserie goed in de gaten dat de M4 schroefjes geen normale M4 is maar de franse uitzondering dus andere spoed.En heb je onderin je carter achterin die
borstbout gemonteerd om de 2 helften te centreren

Frank-2cv
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door Frank-2cv » ma 20 okt, 2008 19:14

Wow Sam :shock: dat ziet er prachtig uit! Dat gaat de goede kant op.

SamClukkers
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door SamClukkers » ma 20 okt, 2008 19:25

Bedankt voor de tip Gerard, de centreerbout zit nu mooi op zijn plaats! De cilinders worden niet zwart. Volgens mij werden ze in hun blootje gemonteerd, net als het vliegwiel en remtrommels in die periode. Deze onderdelen werden volgens mij pas in een latere periode zwart gespoten, zoals het bijvoorbeeld bij Yannick zijn Dyane uit '67 het geval is.

Bedankt Frank!

Afbeelding

AZL57
Addicted user
Addicted user

Bericht door AZL57 » ma 20 okt, 2008 19:38

Sam ik dacht dat 375cc cylinders gedraaid waren en niet gegoten? Zijn dit al revisie exemplaren? Poedercoaten lijkt me niet zo'n goed idee. De coat word er door hitte ingebakken en daar de cylinders heet worden smelt het spul er volgens mij ook weer vanaf. Ook hindert het volgens mij de warmte afdracht .
diverse Citroens, wat anders.

SamClukkers
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door SamClukkers » ma 20 okt, 2008 20:03

Inderdaad Fer, ze zien er helaas behoorlijk 425 uit, de reden waarom ik ze eerst ook niet wou kopen. Het laatste wat ik wil is dat mensen denken dat ik weer zo'n ezel ben die van z'n 9pk een 12 heeft gemaakt. Maar het zijn dus wel degelijk 375cc cilinders (zie foto) die voorzien zijn van platte 62mm zuigers. Ik steek m'n licht wel eens op bij Les filles de Levallois! Zou dat poedercoaten echt problemen geven? Bij goed gerestaureerde motoren zie ik namelijk zelden blote cilinders. Ik vermoed dat de heren toch niet elke 100km hun cilinders met een spuitbusje bijwerken. :wink:

Afbeelding

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door supercees » ma 20 okt, 2008 20:17

ik begrijp niet dat je nadenkt over poedercoaten als je je eend op molecuulniveau origineel wilt houden.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

SamClukkers
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door SamClukkers » ma 20 okt, 2008 20:32

'Origineel' kwamen ze als pareltjes uit de fabriek gereden en zullen de blote delen hoogstwaarschijnlijk ook wel na enkele maanden verroest geweest zijn. Helaas steek ik mijn tijd en geld niet in deze auto om hem op originele wijze weer te laten vergaan. Het is de eerste keer, maar vooral ook de laatste keer dat deze auto gerestaureerd wordt.

AZL57
Addicted user
Addicted user

Bericht door AZL57 » ma 20 okt, 2008 22:42

Leuk, is me nooit opgevallen eigenlijk.

Maar zou je je echt zo druk moeten maken voor wat verf op je cylinders. Als ie goed is gemaakt en loopt dan is het toch goed. Hij heeft het nu ook al meer dan 50 jaar volgehouden zonder problemen. ;-)
diverse Citroens, wat anders.

Bartje
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Bartje » ma 20 okt, 2008 23:16

Ziet er goed uit Sam!
Als ik jouw was zou ik het poedercoaten achterwege laten. Dat is namelijk een kunststof laagje om je cilinder en gaat op den duur loslaten, daaronder vormen zich dan lelijke plekken. Als je het al verft zou ik gaan voor een soort transparate hitte bestendinge lak. Mij lijkt het echter het beste ze gewoon zo te laten en de buitenkant zo nu en dan in te vetten met b.v. WD40. Doorroesten gaan ze echt niet (ook niet in 50 jaar) als je er maar regelmatig mee rijd :wink: En een beetje vlieg roest op je cilinders staat ook niet zo verkeert, zonder sporen krijg je zo'n klinische auto die niet meer "leeft".

Groetjes, Bart

Plaats reactie