olie lekkeage

Plaats reactie
2cvpieter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 640
Lid geworden op: do 7 aug, 2008 12:26
Locatie: S' graveland

olie lekkeage

Bericht door 2cvpieter » wo 5 nov, 2008 21:03

beste forum leden

wie o wie kan mij helpen met advies ik heb net een am2 blok ingebouwd
hij lekt het kreng en wel bij het pijpje waar de olie peilstok ingaat.
het is pries wwar de pijp het blok in gaat. hoe krijg je dit dicht en anders hoe plaats je een nieuw pijpje

groet pieter

Gebruikersavatar
Eendeke
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 538
Lid geworden op: di 12 feb, 2008 15:54
Locatie: Hilverum onder de zendmast.

Bericht door Eendeke » wo 5 nov, 2008 21:09

Laatst gewijzigd door Eendeke op wo 12 nov, 2008 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.

2cvpieter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 640
Lid geworden op: do 7 aug, 2008 12:26
Locatie: S' graveland

Bericht door 2cvpieter » ma 10 nov, 2008 00:17

beste forum leden

was zeker een moeilijke vraag gezien het aantal reacties
vloeibaar metaal is de tijdelijke oplossing, ga nu eerst zelf prutsen met een sloop blok

pieter

plof
Beginner
Beginner
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 11 jun, 2007 10:31

Bericht door plof » ma 10 nov, 2008 09:00

2cvpieter schreef: was zeker een moeilijke vraag gezien het aantal reacties
Ik meen ergens een verhaal te hebben gelezen van iemand die een rood koperen (waterleiding) buisje nam, doorzagen en pasmaken, die heeft die meen ik met epoxy of lijm (hittebestendig) vastgeplakt, en daarna met kneedbaar metaal een mantel eromheen gemaakt.

Dat kneedbare metaal, heb ik een kleine 20 jaar terug al eens gebruikt om een gat in de waterpomp omhuizing van een 2takt motorblok te dichten. Daarna een slangklem eromheen gedaan, en dat bleef goed zitten. Geen lekkage meer.

succes.

Marco

Ronald
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 7 mar, 2005 22:32
Locatie: Middelburg

Bericht door Ronald » wo 19 nov, 2008 23:50

plof schreef:Ik meen ergens een verhaal te hebben gelezen van iemand die een rood koperen (waterleiding) buisje nam, doorzagen en pasmaken, die heeft die meen ik met epoxy of lijm (hittebestendig) vastgeplakt, en daarna met kneedbaar metaal een mantel eromheen gemaakt.
Dat pasmaken lijkt me echt een k**werkje!!

Kun je jouw huidige buisje zonder veel problemen verwijderen trouwens?
Want in dat geval zo ik gewoon het gat opmeten en op zoek gaan (desnoods laten maken) naar een passende diameter. Als het echt pas is, gewoon een nachtje in de vriezer leggen. Scheelt al een stuk met het draperen van kneedbaar metaal.

Andere methode is wat minder populair waarschijnlijk. Maar je zou ook nog kunnen overwegen om op zoek te gaan naar een carterhelft waar dat pijpje nog gewoon normaal op zit.

Edit: Ik zie nu pas dat je al een 'sloopblokje' hebt. Kun je een weekend zonder je eend? Besteed dat weekend dan aan een verse carterhelft voor je blok. Volgens mij de meest doeltreffende methode

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Bericht door Kulio » do 20 nov, 2008 07:20

Kijk eens op de website van de Dyane Vereniging Nederland www.diane.nl bij Technische assistentie -> gebroken peilstok

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » do 20 nov, 2008 13:05

Ronald,het is ten strengste verboden om 1 carterhelft los te vervangen
Daarom staan er achter de oliekoeler nummers ingeslagen,die dus eender
zijn.Dit is omdat ze 2 helften hebben genomen en toen pas de gaten voor de
krukas en de nokkenas geboord hebben.
Maar het blokje warm stoken en er een tap in draaien en hem er uit zien te
trekken en de nieuwe eerst in de vriezer en dan monteren

2cvpieter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 640
Lid geworden op: do 7 aug, 2008 12:26
Locatie: S' graveland

Bericht door 2cvpieter » do 20 nov, 2008 18:04

nog meer tips hier zat ik nou op te wachten want hij lekt nog steeds
het blok uit elkaar halen lijkt mij een nogal drastische oplosing
hoe werkt het dan eerst alles afzagen en dan tap erin en loop het pijpje recht naar beneden

groet pieter
2cv6 azu-b 250

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » vr 21 nov, 2008 07:19

Nee,niets afzagen.Hij zit maar 1cm in het blok klem,dus als er onder de
lekkage nog wat over is,kan je na het aluminium warm gestookt te hebben er net een tang zo uittrekken.Ik dacht dat hij precies op de rand
gebroken was.Ja,hij is in het blok helemaal recht.Waarschijnlijk kan de
2cv4-6 club in Amersfoort je wel aan een andere pijp helpen

Ronald
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 7 mar, 2005 22:32
Locatie: Middelburg

Bericht door Ronald » vr 21 nov, 2008 10:49

Gerard Maas schreef:Ronald,het is ten strengste verboden om 1 carterhelft los te vervangen
Daarom staan er achter de oliekoeler nummers ingeslagen,die dus eender
zijn.Dit is omdat ze 2 helften hebben genomen en toen pas de gaten voor de
krukas en de nokkenas geboord hebben.
Bedankt dat je me corrigeerd Gerard. In mijn enthousiasme om de 'minst bewerkelijke' methode aan te bieden heb ik hier even niet aan gedacht.
Ja,hij is in het blok helemaal recht.Waarschijnlijk kan de
2cv4-6 club in Amersfoort je wel aan een andere pijp helpen
Hij heeft natuurlijk al een ander pijpje in dat sloopblok zitten, en kan dan gelijk gaan experimenteren met het verwarmen van het aluminium.

2cvpieter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 640
Lid geworden op: do 7 aug, 2008 12:26
Locatie: S' graveland

Bericht door 2cvpieter » vr 21 nov, 2008 10:51

nee hij zit er nog compleet in en lekt waar hij het blok uit komt
bedankt voor de info
2cv6 azu-b 250

hoiwessy
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 3 jan, 2007 10:14

Bericht door hoiwessy » vr 28 nov, 2008 19:27

Bij mij lekte ie ook en dit kwam omdat het pijpje waar ie het blok inging loszat. In zoverre, ik kon 'm makkelijk met één vinger verdraaien. Uiteindelijk een andere olievulpijp opgezet en toen was het over. En dat terwijl de pijp nog steeds niet vastzit.

Martijn Arnhem

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » za 29 nov, 2008 15:48

Dan heb je gewoon te veel druk gehad in het blok, veroorzaakt door de vulpijp.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Plaats reactie