Startmotor problemen

Startproblemen? Vraag hier om je oplossingen.
Plaats reactie
Faelinis
Beginner
Beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: di 13 mei, 2003 11:24
Locatie: Lelystad

Startmotor problemen

Bericht door Faelinis » za 22 nov, 2008 11:45

Als ik de eend wil starten met een koude motor dan gaat m'n start motor niet goed rond, alsof ik een lege accu heb, trage slagen, en soms gewoon helemaal niet, start motor al vervangen voor een ander exemplaar en het probleem blijft hetzelfde, hij gaat moeilijk rond en klinkt alsof ik een lege accu heb.... accu getest en die geeft bij zware belasting nog dik 12 volt, en de dynamo leverd gewoon netjes 14/15 volt...

iemand goeie ideeen?

Groet Rob
.............eh.......... wat zei ik ook al weer?

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » za 22 nov, 2008 12:58

Ik kan een aantal opties opnoemen.

1. ander exemplaar of nieuw? als bij beide de lagers versleten zijn of de koolborstels slecht dan schiet je daar niets mee op, dus 1st controlleren.

2. als het een nieuwe is, is het een poolse after market versie? Wisselen voor een franse

3. massa kabel naar de accu toe in goede staat, geen draadbreuken, oxidatie?

4. De plus kabel naar de startmotor wel goed, idem punt 3.

5. De verbinding tussen startrelais en de motor zelf, daar zit ook een kabel tussen, is deze goed of maakt deze een goed contact.

Als de accu tijdens starten gewoon 12v afgeeft dan is dat wel goed.

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » za 22 nov, 2008 13:20

Wat is er mis met de poolse dan?
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

BW
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 7 jan, 2007 11:36

Bericht door BW » za 22 nov, 2008 13:49

als je nog dik 12 volt hebt bij het starten heb je toch een lage weerstand over het startcircuit? dus zijn alle elektrische verbindingen/ koolborstels toch goed? het lijkt mij eerder kopersluiting ofzo. of ben ik hier mis?

mvg

BW

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » za 22 nov, 2008 14:35

@punky, vraag maar aan wouter87 ;) Die dingen zijn onder de maat, dat merk je pas als niet alles 100% is.

wouter87
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 372
Lid geworden op: zo 5 feb, 2006 16:37
Locatie: Echt

Bericht door wouter87 » za 22 nov, 2008 14:40

inderdeed!!!!!!!!! (crap)
C'est une bonne voiture

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2172
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » za 22 nov, 2008 17:43

Maak alle verbindingen naar de startmotor, dat zijn de plus en de min,
goed schoon, desnoods een beetje opschuren.
Bij mij maakte dat best veel uit, al was dat 6 volt en daardoor grotere stroom.
Je kan na een start poging misschien wel voelen welke aansluiting(en) warm word.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Faelinis
Beginner
Beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: di 13 mei, 2003 11:24
Locatie: Lelystad

Bericht door Faelinis » zo 23 nov, 2008 18:41

Nee... originele fransche startmotor (getest buiten de eend)en die draait op volle toeren... Nieuwe +kabel en alle verbindingen zijn schoon... alleen het schijnt dus niks uit te maken... zit er soms ergens nog een soort relais wat ik ben vergeten? word een beetje wanhopig ervan want ik gebruik 'm dagelijks.... en het OV is nou ook niet echt een doorslaand succes!
.............eh.......... wat zei ik ook al weer?

Faelinis
Beginner
Beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: di 13 mei, 2003 11:24
Locatie: Lelystad

Bericht door Faelinis » zo 23 nov, 2008 18:42

ow.. en ja, bij het starten zakt ie netjes naar de net boven de 12 volt... dus dat zit dan wel goed...
.............eh.......... wat zei ik ook al weer?

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 23 nov, 2008 19:26

Had je al gekeken of er speling op de lagers zit?

Kun je de motor wel ronddraaien met de slinger?

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Bericht door Kulio » zo 23 nov, 2008 20:24

Meet de spanning even tijdens het starten op de startmotor i.p.v. op de Accu. Is er een verschil? Zo nee check koolborstels van startmotor.

Faelinis
Beginner
Beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: di 13 mei, 2003 11:24
Locatie: Lelystad

Bericht door Faelinis » ma 24 nov, 2008 13:37

Motor draait rond, ook soepel met de slinger... en de spanning heb ik gecheckt, 14/15 volt als ie loopt (als ie het eens doet) en bij het starten zakt ie naar 12.nogwat.... net een andere 2handse startmotor eringezet, alleen daar kwam de startas niet uit z'n schulp, dus dat was plan B...
Plan C is dat ie vanavond opgesleept word en dan linea-recta naar de garage, mogen ze daar er koppijn over krijgen!

Als ik de oplossing weet dan post ik 'm hier weer, iedereen bedankt voor de tips (heb ze allemaal nagelopen en zover mogelijk ook uitgevoerd)
.............eh.......... wat zei ik ook al weer?

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 24 nov, 2008 19:15

het is jammer dat je je startmotor niet bekeken hebt op speling, want zo te horen is zelfs startmotor 3 niet je van het. PS als de startmotor niet uit zijn schulp komt en alles moet goed zijn volgens jou, dan is het toch echt of een slechte accu of slechte bekabeling.

Plaats reactie