ah! wacht ff, je gaat dus geen contactslot terug plaatsen?
je hebt nodig:
een schakelaar aan-uit (contact aan-uit) ik gebruik een wipschakelaar die voor accesoires in de eend werd gebruikt, maar als je een relais gebruikt maakt het niet zo heel veel uit wat voor schakelaar dit is, als het maar een schakelaar is die bij 1 x indrukken aan is en blijft en bij de 2de x uitgaat etc)
een relais (om niet alle stroom door de schakelaar te laten gaan)
een drukschakelaar (starten) maakt niet veel uit wat voor drukschakelaar. ik gebruik een remvloeistof controle lampje schakelaar
wat snoer van voldoende dikte en kabelschoentjes en een degelijke tang hiervoor.
zie voor uitleg mbt relais'
http://www.2cv.nl/publicaties/bouman/elektriek.html
ik heb even snel iets getekend in ms paint, ik hoop dat dit duidelijk is:
de rode draad is de constante plus die naar het contactslot loopt (makkelijk te meten)
de zwarte draad is de draad die naar de ontsteking gaat
de groene draad is de draad naar de startmotor.
LET OP! DIT ZIJN WILLEKEURIG GEKOZEN KLEUREN!
(als je de constante plus hebt gevonden gewoon even met 1 van de 2 overgebleven draden doorverbinden. als het oliedruklampje gaat branden heb je de draad naar de ontsteking, gaat de startmotor rond draaien dan is dat de draad naar de startmotor)
zorg dat de zwarte en rode draad met een geel kabelschoentje op het relais aangesloten worden (aansluiting 30 en 87)
tap stroom af van rode draad met een stroom diefje of anders (stroomdiefje is niet de meest elegante oplossing) in mijn tekening is dit de blauwe draad. sluit deze aan als op tekening met betrouwbare schakelaar.
tap stroom af van de zwarte draad en sluit hier de startknop op aan. op deze manier kun je niet de startmotor in werking stellen zonder het contact aan te hebben staan.
in plaats van stroomdiefjes kun je ook deze kabelschoentjes gebruiken. das een nettere oplossing vind ik.
ik hoop dat dit duidelijk is if not: vraag maar raak! kijken of ik het kan verduidelijken
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction