contactslot

Startproblemen? Vraag hier om je oplossingen.
Anne
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

contactslot

Bericht door Anne » vr 2 jan, 2009 11:37

ik heb al gezocht maar kan het zo 1-2-3 niet vinden..
Mijn contactslot doet het na montage niet meer.m.a.w ik kan niet starten met de sleutel. Hoe ga ik dit oplossen.?
Wie heeft gedetaillerde beschrijving van de schakelaars en kabels etc etc....

oplettende lezers zulen zien dat ik op de verkeerde account aan het werken ben.Het gaat dus om de Charleston..... :wink:
2cv Vert Tuilleries 1975

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user

Bericht door dyane_maniac » vr 2 jan, 2009 12:00

ik neem aan dat het gaat om de aansluiting van de stekkers aan het contactslot?

tip: zet de auto in zn vrij!

verder kun je met een multi meter de contacten nagaan van het contactslot. een combinatie van twee aansluitingen moet bij contact aan contact maken.

de overgebleven derde aansluiting is het contact, dat NAAR het het startrelais van de startmotor gaat. Neem deze aansluiting en kijk met welke aansluiting deze contact maakt als je de sleutel in de "starten" stand zet. dat contact is het contact waar de constante plus op moet. tis een beetje lastig uitleggen.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Eminence Grise
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Eminence Grise » vr 2 jan, 2009 14:03

@ tis een beetje lastig uitleggen.

dat bedoel ik :wink: .ik had dus graag in jip en janneke taal uitgelegd hoe ik met (dat weet ik al) 2 schakelaars kan starten.maar welke schakelaars moet ik dan hebben en welke draden moet ik waar aansluiten?? Het blok met 3 kabels dat achter het contactslot zit al los...
2 cylinders en 30 pk maar veel meer inhoud..!
enne...mooi grijs is niet lelijk. Rood valt ook best mee.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user

Bericht door dyane_maniac » vr 2 jan, 2009 14:49

ah! wacht ff, je gaat dus geen contactslot terug plaatsen?

je hebt nodig:

een schakelaar aan-uit (contact aan-uit) ik gebruik een wipschakelaar die voor accesoires in de eend werd gebruikt, maar als je een relais gebruikt maakt het niet zo heel veel uit wat voor schakelaar dit is, als het maar een schakelaar is die bij 1 x indrukken aan is en blijft en bij de 2de x uitgaat etc)

een relais (om niet alle stroom door de schakelaar te laten gaan)

een drukschakelaar (starten) maakt niet veel uit wat voor drukschakelaar. ik gebruik een remvloeistof controle lampje schakelaar

wat snoer van voldoende dikte en kabelschoentjes en een degelijke tang hiervoor.

zie voor uitleg mbt relais' http://www.2cv.nl/publicaties/bouman/elektriek.html

ik heb even snel iets getekend in ms paint, ik hoop dat dit duidelijk is:

Afbeelding

de rode draad is de constante plus die naar het contactslot loopt (makkelijk te meten)
de zwarte draad is de draad die naar de ontsteking gaat
de groene draad is de draad naar de startmotor.

LET OP! DIT ZIJN WILLEKEURIG GEKOZEN KLEUREN!

(als je de constante plus hebt gevonden gewoon even met 1 van de 2 overgebleven draden doorverbinden. als het oliedruklampje gaat branden heb je de draad naar de ontsteking, gaat de startmotor rond draaien dan is dat de draad naar de startmotor)

zorg dat de zwarte en rode draad met een geel kabelschoentje op het relais aangesloten worden (aansluiting 30 en 87)

tap stroom af van rode draad met een stroom diefje of anders (stroomdiefje is niet de meest elegante oplossing) in mijn tekening is dit de blauwe draad. sluit deze aan als op tekening met betrouwbare schakelaar.

tap stroom af van de zwarte draad en sluit hier de startknop op aan. op deze manier kun je niet de startmotor in werking stellen zonder het contact aan te hebben staan.

in plaats van stroomdiefjes kun je ook deze kabelschoentjes gebruiken. das een nettere oplossing vind ik.

Afbeelding

ik hoop dat dit duidelijk is if not: vraag maar raak! kijken of ik het kan verduidelijken

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door supercees » vr 2 jan, 2009 15:13

dyane_maniac schreef:een drukschakelaar (starten) maakt niet veel uit wat voor drukschakelaar.
vaak zit er in je dashboard nog een loos rubber dopje. daar past precies een deurbelknopje in. (ik heb een gouwe, van de gamma :wink: )
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » za 3 jan, 2009 12:27

@dyane_maniac
Volgens mij is de stroom voor de contaktpunten niet zo groot, deze zou ik dus niet via het relais laten lopen. De stroom voor het startrelais is echter wel groot en gaat in jouw schema door de drukschakelaar (belschakelaar van de Gamma?).
Ik zou het dus zo aansluiten.
Afbeelding
Ik vraag mij trouwens af of het relais wel nodig is. Ik heb een eend uit 1971 gehad die had standaard een startknop volgens mij zonder relais. Heb helaas geen schema van die tijd dus kan het niet nakijken.
Er zijn schakelaars te krijgen die 20 Ampere kunnen hebben (zie foto).
Als je een stekker gebruikt zoals naast de schakaar ligt, dan hoef je niets aan de bestaande bedrading te wijzigen. Simpel de stekkers van het contactslot lostrekken en de stekker van de foto er in steken. Als je dan een keer een nieuw slot koopt is alles weer origineel.
Afbeelding

AZL57
Addicted user
Addicted user

Bericht door AZL57 » za 3 jan, 2009 15:27

De rode startknop was dezelfde als die later in zwarte uitvoering werd gebruikt voor het testen van het remvloeistof lampje. Wel alleen de ronde variant. Later hadden ze die rechthoekige versie maar ik weet niet of die zoveel stroom aan kan.
diverse Citroens, wat anders.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user

Bericht door dyane_maniac » zo 4 jan, 2009 00:16

Boudewijn schreef:@dyane_maniac
Volgens mij is de stroom voor de contaktpunten niet zo groot,
alle stroomverbruikers die pas aankunen als het contact er op staat gaan hier door. dus ook bijv ruitenwisser motor. als je, zoals je later schrijft, een schakelaar gebruikt die 20 ampere aankan dan zou je het relais achterwege kunnen laten denk ik (maar weet ik niet zeker, zie later). ik had deze schakelaar niet en zodoende een relais gebruikt.
Boudewijn schreef:deze zou ik dus niet via het relais laten lopen. De stroom voor het startrelais is echter wel groot en gaat in jouw schema door de drukschakelaar (belschakelaar van de Gamma?).
volgens mij verbruikt het start RELAIS van de startmotor niet zoveel stroom hoor. als ik de lulligheid van de startknoppen zie... maar een belknop was niet mijn idee. ik gebruik zelf een remvloeistofniveaucontrolelampjeknop. en dat gaat al jaren goed.
Boudewijn schreef: Ik zou het dus zo aansluiten.
Afbeelding
Ik vraag mij trouwens af of het relais wel nodig is. Ik heb een eend uit 1971 gehad die had standaard een startknop volgens mij zonder relais. Heb helaas geen schema van die tijd dus kan het niet nakijken.
ik denk dus ook niet dat voor starten een relais nodig is, want die zit dus al in de startmotor. bedenk wel dat een contact slot/rol een degelijke schakelaar is. dit zijn niet de lulligste schakelaars. ik denk idd dat je met een schakelaar die zeker weten 20A aankan wel veilig zit, maar gebruik zeker niet de lulligste schakelaar die kunt vinden. ik weet even niet wat ruitenwissers icm knipperlichten en evt contactgeschakelde radio en eventueel andere contact geschakelde apparatuur ( zoals achterruitverwarming) verbruikt, maar dit mag dan niet meer zijn dan 12V*20A=240W zijn. knipperlichten is al 2x21W, op de ruitenwisser motor zag ik geen Wattage vermeld staan, maar wel 12/127, dus het zou kunnen dat deze 127 W is, plus een keer je radio lekker hard aan.... kom je toch aardig in de buurt. verder geen idee wat je ontsteking zelf aan stroom vraagt, maar daar wil je zeker een voldoende stroom zonder verlies heen hebben... dus het is een keuze denk ik.
Boudewijn schreef: Er zijn schakelaars te krijgen die 20 Ampere kunnen hebben (zie foto).
Als je een stekker gebruikt zoals naast de schakaar ligt, dan hoef je niets aan de bestaande bedrading te wijzigen. Simpel de stekkers van het contactslot lostrekken en de stekker van de foto er in steken. Als je dan een keer een nieuw slot koopt is alles weer origineel.
wederom een keuze denk ik. als je denkt nog terug te willen naar een contactslot en dit een tijdelijke oplossing is dan zou ik zo doen (hoewel ik dan gewoon gelijk een nieuw contactslot zou kopen) bij mij komt er geen nieuw contact slot want die vind ik te duur. en toen was voor mij de beweeg reden dat stekker verbindingen altijd problemen (kunnen) gaan geven. ik heb vaak genoeg de stekkers per ongeluk losgetrapt. en, mocht je wel dat zwarte blokje hebben losgeknipt, kun je altijd nog die stekkertjes gebruiken die je beschrijft maar dan de vrouwelijke variant en dan past ie ook weer op het contact.

AZL57 schreef:De rode startknop was dezelfde als die later in zwarte uitvoering werd gebruikt voor het testen van het remvloeistof lampje. Wel alleen de ronde variant. Later hadden ze die rechthoekige versie maar ik weet niet of die zoveel stroom aan kan.
ja, bij mij gaat dat al een paar jaar goed als startknop

Eminence Grise
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Eminence Grise » zo 4 jan, 2009 08:07

volgens mij moet het zo gaan lukken. Van de week (als het ietsjes minder vriest) kan ik knutselen. Heb nog een schakelaar van niet werkende achterruit verwarming in het dashboard zitten die dus goed van pas zou kunnen komen. Alleen dus nog een soort "deurbelschakelaarknopjedrukcontactdoos" op duikelen..

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door supercees » zo 4 jan, 2009 10:03

succes.

mijn gouwe:

Afbeelding

AZL57
Addicted user
Addicted user

Bericht door AZL57 » zo 4 jan, 2009 14:17

De knop die naast de "gouwe" zit is dezelfde als de originele start drukknop.
diverse Citroens, wat anders.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user

Bericht door dyane_maniac » zo 4 jan, 2009 16:37

maar ik ben nu eigenlijk wel heel benieuwd naar of je nu beter een relais kunt plaatsen of niet? hoeveel verbruikt een ruitenwisser motor? iemand enig idee hoeveel stroom er door het contact gaat?

cees, heb jij een relais geplaatst?

inmijneendje
Moderator
Contacteer:

Bericht door inmijneendje » zo 4 jan, 2009 17:25

dyane_maniac schreef:maar ik ben nu eigenlijk wel heel benieuwd naar of je nu beter een relais kunt plaatsen of niet? hoeveel verbruikt een ruitenwisser motor? iemand enig idee hoeveel stroom er door het contact gaat?

cees, heb jij een relais geplaatst?
Heb ook een startknop in de Ak en de eend, heb in de eend een tijdje gebruik gemaakt van een relais, deze ging kapot heb er daarna geen meer gemonteerd en rij al zeker 5 jaar zonder problemen. Schakelaar word totaal niet warm, dus zie niet in waarom je er een moet gebruiken.

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door supercees » zo 4 jan, 2009 17:43

dyane_maniac schreef: cees, heb jij een relais geplaatst?
neen, mijn contactschakelaar is een schakelaar die normaal gesproken in een snoer van een lamp zit. m'n radio gaat hier niet over omdat ik dan de radio aan kan laten met het contact uit om m'n bobine te sparen. met 123-ignition zou je wel je radio over het contact kunnen laten lopen, omdat de 123-ignition met niet draaiende motor na een paar seconden de spanning over de bobine afbreekt, zodat deze niet heet wordt.

schakelaar wordt niet warm, dus dat werkt goed. voor de startknop heb je mijns inziens ook geen relais nodig, aangezien deze, zoals hierboven al gesteld, op je startmotor zit.

hou wel rekening met je stuurslot...

Eminence Grise
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Eminence Grise » wo 7 jan, 2009 11:24

tsja.... sta ik bij de drukknopjesleverancier vraagt de goeie man aan mij hoeveel ampere (oid?) er door de schakelaar gejaagd gaat worden. Sta ik dus even met m'n mond vol tanden. Weet ik veeeel... :cry:
De beste man liet mij weten dat anders de drukknopvast blijft hangen of doorbrand of zoiets en dat hoeft voor mij ook weer niet.

Er kan dus niet zomaar een willekerige schakelaar in??
Kan iemand me daar iets zinnings over zeggen?

Plaats reactie