Verschillen in cilinder koppen

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 22:04
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door Willem2 » zo 18 jan, 2009 14:42

LosPoppelos schreef:Heb hier een link met een motor en brandstof overzicht. Misschien dat je er wat aan hebt. Misschien niet van toepassing maar ik heb dus bijvoorbeeld een "S6" type volgens mijn kentekenbewijs, ik zou in theorie op 95 kunnen rijden...

Klik hier
Maar, zoals CitRoel al zegt, kijk even op je motor. Misschien is er ooit al een motorwissel geweest.
Eend voor allen, allen voor eend..

LosPoppelos
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 90
Lid geworden op: za 23 aug, 2008 21:08
Locatie: Schiedam

Bericht door LosPoppelos » zo 18 jan, 2009 15:19

Dat is zeer zeker verstandig, vandaar dat ik ook gewoon 98 rij tot ik mijn motor gecontroleerd en gereviseerd heb.. Wat is dat pngelen eigenlijk dan? Hoe herken je dat?

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » zo 18 jan, 2009 15:23

Bij pingelen verbrand het benzine lucht mengsel te vroeg...
Hoe klinkt dat... misschien alsof er een steentje in je motor zit als het gebeurd weet je zeker dat het niet goed is. Het geluid is zo herkenbaar, je weet wanneer het zover is.
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Deuche Fester
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 352
Lid geworden op: za 29 mar, 2008 23:25
Locatie: Hilversum

Bericht door Deuche Fester » zo 18 jan, 2009 17:09

Willem2 schreef:
LosPoppelos schreef:Heb hier een link met een motor en brandstof overzicht. Misschien dat je er wat aan hebt. Misschien niet van toepassing maar ik heb dus bijvoorbeeld een "S6" type volgens mijn kentekenbewijs, ik zou in theorie op 95 kunnen rijden...

Klik hier
Maar, zoals CitRoel al zegt, kijk even op je motor. Misschien is er ooit al een motorwissel geweest.
Ik zal eens op de motor kijken, maar aangezien ik de cilinders en zuigers vervang door een setje hogere compressie (9.0.1 van Perfect Ci) denk ik niet dat het motortype nog veel zal zeggen (toch?).

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 22:04
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door Willem2 » zo 18 jan, 2009 17:21

Nee, dan moet je, officieel tenminste, op 98 rijden. Maar volgens mij zijn er zat die op 95 rijden.
Ik zou gewoon 98 nemen, is wel iets duurder, maar dan weet je dat het goed zit. En het schijnt ook iets zuiniger te rijden.
En misschien is het handig om op de motor te zetten, wat voor zuigers het zijn. Voor de eventuele volgende eigenaar.
Eend voor allen, allen voor eend..

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 18 jan, 2009 20:57

ik weet niet hoe vaak ik het moet herhalen hoor,maar komt hij toch maar weer:
uit handleiding van 2cv4 en 2cv6 van 1976, compressie 8,5 op 1 (inderdaad dyane valt hier dus niet onder) staat dat de motor is ontworpen voor superbenzine met octaan gehalt van minimaal 94 (RON). Niettemin is het toegestaan om gewone benzine te gebruiken
Het moge duidelijk zijn dat "normale" benzine van tegenwoordig RON 95 is en dus als superbenzine aan te merken valt voor de eend. Let wel op dat in het buitenland "normale" benzine vaak een lager octaan gehalte heeft, vaak zo rond de RON 92.

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 22:04
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door Willem2 » zo 18 jan, 2009 21:36

Dus alle eend-motoren kunnen dus op euro 95? Waarom hebben ze dan de S6 motor uitgebracht?
Eend voor allen, allen voor eend..

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » ma 19 jan, 2009 09:03

De S6 motor is er gekomen omdat er in 1986,vandaar de 6 normen zijn
gekomen om schoner te kunnen rijden,dus ook de uitlaatemissie is lager
Dus als je op een S6 motor cilinders zet met een compressie van 1 op 9 heb
je de kans dat hij niet meer door de APK komt

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 19 jan, 2009 16:23

juistem.

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 22:04
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door Willem2 » ma 19 jan, 2009 17:45

Aha
Dus met een met een "oude" motor (compressie 1 op 9) kun je ook euro 95 tanken?
Eend voor allen, allen voor eend..

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 19 jan, 2009 18:08

Dat weet ik niet Willem, want ik heb geen handleiding van een dyane/ami

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » ma 19 jan, 2009 19:09

pfff die apk dat komt wel goed hoor!!!

en je moet gewoon even goed kijken of ze niet pingelt dan kan je gewoon op 95 rijden

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2182
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » ma 19 jan, 2009 21:30

Met de 1 op 9 compressie altijd 98 of hoger.
De standaard 1 op 8,5 wil 'swinters probleemloos op 95, maar zomers zou ik dat niet doen.
Loodvrij kunnen alle na 1970 eendachtigen.
Zelf doe ik ook in mijn18PK geen loodvervanger, gaat al meer dan 60000km goed.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 22:04
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door Willem2 » ma 19 jan, 2009 22:24

De laatst visa-motoren (664 en 665) kunnen ook op 95 rijden. Althans volgens de site van Jeroen Cats. Die hebben ook een compressie van 9:1. Waarom zijn die dan anders? Vanwege de grotere cilinderinhoud?
Eend voor allen, allen voor eend..

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 19 jan, 2009 23:33

Dat is nogal technies willem, huidige motoren lopen ook op euro 95 en hebben compressie van meer dan 10:1, veel heeft te maken met ontsteking en vorm van zuiger en cilinderkop. Zo heeft mijn Honda van 1973 ook meer dan 9:1 en die rijdt ook gewoon op euro 95.

Plaats reactie