Revisie + tuning 602 motor (Met foto's)
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 352
- Lid geworden op: za 29 mar, 2008 23:25
- Locatie: Hilversum
Revisie + tuning 602 motor (Met foto's)
Alhier dan een definitief topic waarin ik het proces van het in elkaar zetten van de motor zal beshrijven. Ik wilde zowiezo niet aan VISA beginnen, aangezien ik dan eerst een blok moet vinden en ik het gaver vind om een origneel 2cv blok te gebruiken.
Hier wat informatie over de onderdelen die ik zal gebruiken:
- Originele 602 motor, type A06/664
- Cilinders en zuigers met 9:0:1 compressie, merk Perfect Ci. Worden ook gebruikt in de race 2cv's.
- Afgedraaide nokas, gedaan door Kent Cams. Ook zoals ze gebruiken in de race 2cv's.
- Nieuwe koppeling
Alles wordt zowiezo schoongemaakt, tot de kleppen aan toe.
Hier wat informatie over de onderdelen die ik zal gebruiken:
- Originele 602 motor, type A06/664
- Cilinders en zuigers met 9:0:1 compressie, merk Perfect Ci. Worden ook gebruikt in de race 2cv's.
- Afgedraaide nokas, gedaan door Kent Cams. Ook zoals ze gebruiken in de race 2cv's.
- Nieuwe koppeling
Alles wordt zowiezo schoongemaakt, tot de kleppen aan toe.
Laatst gewijzigd door Deuche Fester op wo 28 jan, 2009 08:32, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 352
- Lid geworden op: za 29 mar, 2008 23:25
- Locatie: Hilversum
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 352
- Lid geworden op: za 29 mar, 2008 23:25
- Locatie: Hilversum
Yes! Nokkenas (of is het nou Nokas) binnen, evenals een nieuw (tweedehands) oliekoeler, nieuw oliefilter en twee nieuwe bougies.
Tevens net even wat vloeibare pakking gehaald en nog wat remmenreiniger om wat schoon te maken.
Ik ben van plan om vanavond in elk geval de twee carterhelften aan elkaar te zetten. Foto's volgen!
Tevens net even wat vloeibare pakking gehaald en nog wat remmenreiniger om wat schoon te maken.
Ik ben van plan om vanavond in elk geval de twee carterhelften aan elkaar te zetten. Foto's volgen!
Nu met nieuwe nickname!
was: Thadeez
was: Thadeez
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 352
- Lid geworden op: za 29 mar, 2008 23:25
- Locatie: Hilversum
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 352
- Lid geworden op: za 29 mar, 2008 23:25
- Locatie: Hilversum
In combinatie met die race nokkenas blijkt men er anders wel veel profijt van te hebben. Uitleg was dat de afgedraaide nokkenas hogere toeren geeft, maar middenin wat inlevert. Dit wordt gecompenseerd door de hogere compressie.Ramon schreef:je kan deze ook bij de meeste eendeboer kopen kost in max 130 euro voor setje, verwacht er niet veel van is en blijft gewoon 602 cc
Er is natuurlijk een reden waarom deze hogere compressie zuigers en cilinders gebruikt wordt in alle 2cv racers
Het onderblok zit weer in elkaar overigens. Lekker een paar uurtjes bezig geweest net. Heerlijk gevoel dat er weer vooruitgang geboekt is! Effe een kabeltje zoeken om de fotos van mijn N95 af te trekken.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 352
- Lid geworden op: za 29 mar, 2008 23:25
- Locatie: Hilversum
Ik verwacht inderdaad wel een behoorlijke toename in prestaties. Niet alleen door de modificaties maar ook vanwege de kapotte stoterstang buisjes, verschillende koppen, en gloednieuwe zuigers en cilinders.TB schreef:Ach, een gereviseerd blok loopt vaak weer goed. Je merkt zoiezo het verschil wel als voor de revisie wanneer het blok al heel wat gelopen heeft.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 352
- Lid geworden op: za 29 mar, 2008 23:25
- Locatie: Hilversum
Eerst de krukas plaatsen, met de gaten in de lagers op de juiste plek
Daarna de nokkenas plaatsen. Belangrijk is om de tandwielen zo op elkaar aan te sluiten dat het streepje op het tandwiel op de krukas tussen de twee streepjes op het tandwiel van de nokkenas zit.
Ook alvast de keerring op de krukas geplaatst.
Hier zie je het glijlager, waar je het gat onderin precies over het buisje in de carterhelft moet laten zakken. Piest precas
Tadaa, die zitten!
Niet op de foto: nieuw rubber ringetje op de oliezeef geplaatst. En vloeibare pakking voor naadloos aansluiten.
Vloeibare pakking om de carterhelften goed op elkaar te laten sluiten.
En hoppa! Dat zit weer aan elkaar! Goed alle bouten plaatsen en kruislings vastdraaien. Tevens het buisje voor de olieplijlstok even in de zink spray gezet. Kan straks mooi zwart gemaakt worden.
Oliepomp geplaatst. Niet op de foto: keerring geplaatst op krukas.
Nou had ik een klein keerringetje (of plastic ringetje dat er heel erg op lijkt) en dacht dat deze in het gat hoorde waar op de laatste foto de 5 bouten los ingedraaid omheen zaten. Daar waar het vliegwiel op komt te zitten. Dat gat in het midden, daar paste dit ringetje precies in.
Kan iemand dit bevestigen? Of me vertellen waar dit ringetje anders moet zitten?
Laatst gewijzigd door Deuche Fester op wo 28 jan, 2009 08:29, 3 keer totaal gewijzigd.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 352
- Lid geworden op: za 29 mar, 2008 23:25
- Locatie: Hilversum