Revisie + tuning 602 motor (Met foto's)

Alle vragen over reviseren van je motor kun je hier stellen.
Deuche Fester
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 352
Lid geworden op: za 29 mar, 2008 23:25
Locatie: Hilversum

Revisie + tuning 602 motor (Met foto's)

Bericht door Deuche Fester » ma 26 jan, 2009 10:08

Alhier dan een definitief topic waarin ik het proces van het in elkaar zetten van de motor zal beshrijven. Ik wilde zowiezo niet aan VISA beginnen, aangezien ik dan eerst een blok moet vinden en ik het gaver vind om een origneel 2cv blok te gebruiken.

Hier wat informatie over de onderdelen die ik zal gebruiken:

- Originele 602 motor, type A06/664
- Cilinders en zuigers met 9:0:1 compressie, merk Perfect Ci. Worden ook gebruikt in de race 2cv's.
- Afgedraaide nokas, gedaan door Kent Cams. Ook zoals ze gebruiken in de race 2cv's.
- Nieuwe koppeling


Alles wordt zowiezo schoongemaakt, tot de kleppen aan toe.
Laatst gewijzigd door Deuche Fester op wo 28 jan, 2009 08:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » ma 26 jan, 2009 22:33

Ben benieuwd!!!
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Deuche Fester
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 352
Lid geworden op: za 29 mar, 2008 23:25
Locatie: Hilversum

Bericht door Deuche Fester » ma 26 jan, 2009 22:40

Ik was helaas vandaag niet thuis om de nokkenas in ontvangst te nemen. De TNT meneer komt morgen nog een keer, en dan ben ik wel thuis!

Morgen waarschijnlijk de eerste foto's van het opbouwen van de motor!

Deuche Fester
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 352
Lid geworden op: za 29 mar, 2008 23:25
Locatie: Hilversum

Bericht door Deuche Fester » di 27 jan, 2009 17:36

Yes! Nokkenas (of is het nou Nokas) binnen, evenals een nieuw (tweedehands) oliekoeler, nieuw oliefilter en twee nieuwe bougies.
Tevens net even wat vloeibare pakking gehaald en nog wat remmenreiniger om wat schoon te maken.

Ik ben van plan om vanavond in elk geval de twee carterhelften aan elkaar te zetten. Foto's volgen!
Nu met nieuwe nickname!
was: Thadeez

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » di 27 jan, 2009 17:41

Klinkt goed. Worden de cilinderkoppen nog gereviseerd?

Het is trouwens nokkenas, want er zitten meerder nokken op :)
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Deuche Fester
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 352
Lid geworden op: za 29 mar, 2008 23:25
Locatie: Hilversum

Bericht door Deuche Fester » di 27 jan, 2009 17:44

Thanks :) Ik heb nieuwe cilinders en zuigers besteld bij ECAS, met compressie 9.0:1. Heel benieuwd hoe die straks tekeer gaan :)
Kost overigens geen donder, rond de 150 pond!

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » di 27 jan, 2009 19:14

je kan deze ook bij de meeste eendeboer kopen kost in max 130 euro voor setje, verwacht er niet veel van is en blijft gewoon 602 cc

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » di 27 jan, 2009 20:31

Ach, een gereviseerd blok loopt vaak weer goed. Je merkt zoiezo het verschil wel als voor de revisie wanneer het blok al heel wat gelopen heeft.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Deuche Fester
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 352
Lid geworden op: za 29 mar, 2008 23:25
Locatie: Hilversum

Bericht door Deuche Fester » di 27 jan, 2009 23:32

Ramon schreef:je kan deze ook bij de meeste eendeboer kopen kost in max 130 euro voor setje, verwacht er niet veel van is en blijft gewoon 602 cc
In combinatie met die race nokkenas blijkt men er anders wel veel profijt van te hebben. Uitleg was dat de afgedraaide nokkenas hogere toeren geeft, maar middenin wat inlevert. Dit wordt gecompenseerd door de hogere compressie.
Er is natuurlijk een reden waarom deze hogere compressie zuigers en cilinders gebruikt wordt in alle 2cv racers ;)

Het onderblok zit weer in elkaar overigens. Lekker een paar uurtjes bezig geweest net. Heerlijk gevoel dat er weer vooruitgang geboekt is! Effe een kabeltje zoeken om de fotos van mijn N95 af te trekken.

Deuche Fester
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 352
Lid geworden op: za 29 mar, 2008 23:25
Locatie: Hilversum

Bericht door Deuche Fester » di 27 jan, 2009 23:34

TB schreef:Ach, een gereviseerd blok loopt vaak weer goed. Je merkt zoiezo het verschil wel als voor de revisie wanneer het blok al heel wat gelopen heeft.
Ik verwacht inderdaad wel een behoorlijke toename in prestaties. Niet alleen door de modificaties maar ook vanwege de kapotte stoterstang buisjes, verschillende koppen, en gloednieuwe zuigers en cilinders.

Bartje
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 573
Lid geworden op: do 13 okt, 2005 15:30
Contacteer:

Bericht door Bartje » di 27 jan, 2009 23:45

Goed bezig!, maarehh van nieuwe buisjes gaat ie echt niet harder of zachter lopen.
Ben wel benieuwd hoe het gaat uitpakken!

Deuche Fester
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 352
Lid geworden op: za 29 mar, 2008 23:25
Locatie: Hilversum

Bericht door Deuche Fester » wo 28 jan, 2009 00:07

Afbeelding
Eerst de krukas plaatsen, met de gaten in de lagers op de juiste plek

Afbeelding
Afbeelding
Daarna de nokkenas plaatsen. Belangrijk is om de tandwielen zo op elkaar aan te sluiten dat het streepje op het tandwiel op de krukas tussen de twee streepjes op het tandwiel van de nokkenas zit.
Ook alvast de keerring op de krukas geplaatst.

Afbeelding
Hier zie je het glijlager, waar je het gat onderin precies over het buisje in de carterhelft moet laten zakken. Piest precas :)

Afbeelding
Tadaa, die zitten!

Afbeelding
Niet op de foto: nieuw rubber ringetje op de oliezeef geplaatst. En vloeibare pakking voor naadloos aansluiten.

Afbeelding
Vloeibare pakking om de carterhelften goed op elkaar te laten sluiten.

Afbeelding
En hoppa! Dat zit weer aan elkaar! Goed alle bouten plaatsen en kruislings vastdraaien. Tevens het buisje voor de olieplijlstok even in de zink spray gezet. Kan straks mooi zwart gemaakt worden.

Afbeelding
Oliepomp geplaatst. Niet op de foto: keerring geplaatst op krukas.

Nou had ik een klein keerringetje (of plastic ringetje dat er heel erg op lijkt) en dacht dat deze in het gat hoorde waar op de laatste foto de 5 bouten los ingedraaid omheen zaten. Daar waar het vliegwiel op komt te zitten. Dat gat in het midden, daar paste dit ringetje precies in.
Kan iemand dit bevestigen? Of me vertellen waar dit ringetje anders moet zitten?
Laatst gewijzigd door Deuche Fester op wo 28 jan, 2009 08:29, 3 keer totaal gewijzigd.

Deuche Fester
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 352
Lid geworden op: za 29 mar, 2008 23:25
Locatie: Hilversum

Bericht door Deuche Fester » wo 28 jan, 2009 00:07

Bartje schreef:Goed bezig!, maarehh van nieuwe buisjes gaat ie echt niet harder of zachter lopen.
Ben wel benieuwd hoe het gaat uitpakken!
Nee okee, maar alles bij elkaar was er toch wel het een en ander mis :)

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » wo 28 jan, 2009 00:15

Ik kan helaas de foto's niet zien. Hebben andere dat ook?
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

björn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1402
Lid geworden op: zo 18 feb, 2007 13:21
Locatie: hillywood (hilversum)

Bericht door björn » wo 28 jan, 2009 00:20

ik zie ze ook niet
maar was ert bij met inelaar zetten :wink:
BABY'S,Bands,Beers,Babes,Bikes and B-movies

Plaats reactie