Sigaretten aansteker inbouwen

Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Sigaretten aansteker inbouwen

Bericht door Twécévé » za 18 okt, 2008 12:59

Mijne heren,

Onlangs heb ik bij de Brezan voor een paar euro deze sigarettenaansteker gekocht. Met de bedoeling om die in te bouwen en te gaan gebruiken voor opladen van telefoon en tomtom. Er zit ook een lichtje onder die je aan kunt sluiten (maar zoals op de 2e foto te zien ook gewoon los te halen).

Mijn vraag: hoe sluit ik de boel aan? Wat moet waar aan vast?

Afbeelding

Afbeelding

P.S. Als ik bij het stoplicht sta en mn lichten aanheb en het wijzertje van de accu zakt dan steeds in de min, dan mag ik concluderen dat mn accu aan vervanging toe is?

AZL57
Addicted user
Addicted user

Bericht door AZL57 » za 18 okt, 2008 13:05

Plus aansluiten op de plus van de remlichtschakelaar hier is altijd spanning. Lampje kun je aansluiten op de aansluiting van de stadslichten op de lichtschakleaar. Ik heb hem gemonteerd op een aluminium plaatje on de het dashbord. Twee parkertjes of nieten in het vierkante buisje onder het handschoenenvak.

@p.s. Kan de accu zijn maar ook de dynamo kan te weinig lagen, check de koolborstels hievan eens.
diverse Citroens, wat anders.

the Nosepicker
Moderator

Bericht door the Nosepicker » za 18 okt, 2008 13:06

Er zit maar een kabel aan zo te zien. Dan is de kabel de plus, behuizing is massa.
Je kunt hem rechtstreeks aansluiten op de plus van je accu (met zekering ertussen) of aan de plus van je contactslot als je wil dat er geen spanning op staat als je contact uit is.

Over je PS, dat is redelijk normaal. Die meter geeft niet de 'kwaliteit' van je accu aan, maar hoe hard je accu bijlaadt. Of je dynamo wel voldoende spanning levert dus.
Bij een stoplicht draait je blok (en dus dynamo ook) maar weinig toeren terwijl je lampen veel stroom gebruiken. Dan daalt de wijzer van je indicator in de min. Als je als test een beetje gas bijgeeft en hij gaat dan uit de min, dan is er niets aan de hand. Blijft ie bij forse toeren ook in de min, dan moet je je dynamo eens checken.
[edit, AZL typt sneller.. ;) ]
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » za 18 okt, 2008 13:20

Die ken ik, maar aan de andere kant zit toch gewoon aansluiting voor platte stekker?

Huls kun je losschroeven

En mijn advies, niet monteren aan plus van remlicht maar extra plus trekken van accu naar zekeringdoos (als daar nog plek is) of een zekering er tussen plaatsen. Afzekeren met Ampere waar je hem voor wilt gebruiken. Dus voor TomTom en mobiel lijkt mij 6A meer dan voldoende.

Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Twécévé » za 18 okt, 2008 23:03

Tuut doink, wat een technische info voor iemand die niks met electriciteit heeft :lol: Maar ik kom er wel uit denk ik.

Dat lichtje ga ik niet monteren, zie de toegevoegde waarde niet zo. Moet iig ook stroom hebben als de accu niet aanstaat. Dus dat ik mn telefoon er aan kan laten liggen als het contact uit staat. Begrijp dat ik m dan moet aansluiten op de accu.

Het draadje wat eraan zit is sowieso te kort dus zal zelf iets moeten maken: van accu (+?) naar het zekeringskastje -zekeringetje ertussen gelukkig nog plek zat- en daarvandaan naar binnen het interieur in en dan aansluiten aan de sigarettenaansteker. Die sigarettenaansteker moet aan metaal verbonden worden en kan ik dus niet zomaar los naast de versnellingspook neerleggen?

P.S. kan me niet echt herinneren dat in het verleden de wijzer ook gelijk ging dalen op het moment dat ik stopte bij een verkeerslicht. Trek ik weer op dan gaat de wijzer weer naar het midden. Als ik het licht uitzet (en de motor loopt nog) kruipt de wijzer weer langzaam naar het midden toe. Geef ik wat extra gas dan gaat de wijzer heel snel weer naar het midden toe. Vraag het dus omdat het me in het verleden niet echt is opgevallen.

the Nosepicker
Moderator

Bericht door the Nosepicker » zo 19 okt, 2008 00:29

1: Hoeft niet per sé via zekeringkastje, je kunt ook rechtstreeks een draad vanaf de + van je accu naar binnen trekken met een zwevende zekering ertussen:
(Dat witte geval midden-onder, knip maar van een oude autoradio af, wel even checken hoeveel ampère zekering er in zit)
Afbeelding
Wel de kabel goed isoleren waar hij door het schutbord gaat!

2: Idd, je moet massa hebben, dus het metalen omhulsel in contact zetten met de koets, in een beugeltje, of met een draad. Met een beugel zit de aansteker meteen goed vast. ;)

Over je PS, ziet er uit of er niets raars aan de hadn is met je dynamo.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams

Peer
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Peer » di 3 feb, 2009 15:42

Ik heb sigaretten aansteker gekocht om mijn navigatie op te laden.

Heb plus, rechtstreeks vanaf de accu (incl) zekering.
en min op de massa.

Als ik de stekker van de lader erin stop, brand de zekering van de lader door! Hoe komt dit?

Heb nagemeten met multi meter er staat 13.47 Volt op... dus eigenlijk gewoon normaal.

Iemand een oplossing wat ik fout heb gedaan? Of moet veranderen dat die zekering niet doorbrandt?

Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner

Bericht door Gerard2cv » di 3 feb, 2009 17:32

Hallo Peer.Het gaat hier niet om het Voltage maar om het Amperage
ik denk dus dat de navigatie meer Ampere gebruikt als de zekering groot
is.Maak je geen zorgen en stopt er een van 25A in,als er sluiting komt
spring ook die eruit.

Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » di 3 feb, 2009 20:56

Ik denk dat de navigatie nooit veel stroom kan trekken. Die van mij kan ik op de USB poort van de PC opladen worden en die poort is maximaal 500 mA.
Zijn de + en - kabel niet verwisseld? De + hoort op de midden aansluiting van de sigarettenaansteker.
Schultenbräu das ist mein Bier !

TB
Moderator

Bericht door TB » di 3 feb, 2009 21:50

Of er wordt ergens sluiting gemaakt.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » di 3 feb, 2009 22:10

Is de lader wel goed?
Probeer deze eens in een andere auto.
Schultenbräu das ist mein Bier !

Peer
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Peer » wo 4 feb, 2009 17:30

ik heb er nog niet naar gekeken, maar de lader is goed! Ik heb ook een stekker die ik in het stopcontact kan stoppen, doe daar de 12-volt-stekker in, en dan laad de navigatie ook op... (als de zekering het weer doet). dus de lader is iig goed.

plus/min verwisseld: lijkt mij niet, heb rood als + genomen en zwart als -

en het lijkt mij dat de zekering in die de fabriek erin zet, "goed" is....

meer tips welkom! Van het weekend ga ik het proberen op te lossen...

joe_catchou
Belgisch Meester Lasser
Belgisch Meester Lasser
Contacteer:

Bericht door joe_catchou » wo 4 feb, 2009 21:31

zelf had ik eens van op een nl eendenmarktkramer zo een kastje gekocht met 4 aansluitingen .
1 speciaal voor de sigaren aansteker;
en 3 voor het laden van dingen .
heeft ook 3 leds voor als de batt. verzwakt of te veel door geeft .
dit lijkt prima te werken .
maar steek ik nu m'n navi. in of wat anders gaat de boel uit en word er niks geladen .
vermoedelijk licht het in het kastje .
heb het een keer open gegooit en denk als ik de stekker er in duw gaat het achterste plaatje waar het neusje van de stekker tegen komt naar achterplooien ?????
Laatst gewijzigd door joe_catchou op di 24 feb, 2009 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.
see you when you see me

Peer
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Peer » di 24 feb, 2009 21:39

vanmiddag scheen de zon hier lekker, dus ben ik ff gaan knutselen.

De sigarettenaansteker werkt nu, heb de plus van het contactslot gehaald, en - gewoon op de massa, gemakkelijk en snel. Heb alleen geen zekering ertussen gezet, is dat in dit geval nodig? Zo ja, waarom?

joe_catchou
Belgisch Meester Lasser
Belgisch Meester Lasser
Contacteer:

Bericht door joe_catchou » di 24 feb, 2009 21:43

zou het wel doen .
is voor je zelf een extra veiligheid als er wat mis is .
en de andere zekering gaat niet door bey bey kabel boom .
en er zijn prettigere dingen om te vervangen .
je kan bv. een zwevende zekering plaatsen.
dit is zo een zekering dat bij autoradio's aan hangt makkelijk en het hangt aan je zelfde plus draadje.
deze kan je zien zie hierboven foto bij "the nosepicker"
see you when you see me

Plaats reactie