Restauratie Blik

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5253
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » do 22 jan, 2009 12:37

Kunt proberen de kop van die bout af te zagen en hem naar de andere kant door te slaan met een drevel. Oorzaak is losvallende roestdeeltjes die blokkeren de inmddels uitgeholde bout.
diverse Citroens, wat anders.

Bartje
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 573
Lid geworden op: do 13 okt, 2005 15:30
Contacteer:

Bericht door Bartje » do 22 jan, 2009 14:38

Als het zo roestig is dat de bouten er vast in zitten is het chassis achter die plaat vaak ook aangetast (bij mij iig aan beide zijde voor).Ik zou dus eigenlijk adviseren de puntlassen waarmee de "asmontage en aanslagrubber verstevigingsplaat" mee aan de chassis zit gepit weg te slijpen, deze plaat van het chassis af te halen en als alles in orde (gemaakt) is weer terug te plaatsen.

Succes, Bart

Blik
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 134
Lid geworden op: zo 1 okt, 2006 21:25
Locatie: Amsterdam

Bericht door Blik » do 22 jan, 2009 16:02

Dank voor de tips, mannen. Het is overigens de enige bout die echt vastgeroest zit.
De kop hebben we inderdaad al van de bout afgeslepen en het oeverloze meppen met een slagpen heeft nog geen succes gehad. Hij zit echt muur- en muurvast.

Uitboren leek de laatste mogelijkheid.
:?
"Blik" - de grachtengroene AZ-A2 uit 1970

Blik
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 134
Lid geworden op: zo 1 okt, 2006 21:25
Locatie: Amsterdam

Bericht door Blik » ma 26 jan, 2009 10:22

En we zijn weer een paar stappen verder gekomen:
- het chassis is helemaal gelast en voor de eerste keer in de paulycoat gezet
- de vastzittende traversebout is met grof geweld nu toch eindelijk los gekomen: uitboren, slagpennen etc...
- de koets is verder onder handen genomen en ook de voetenbak en de voorste 15 centimeter van de rechterdorpel blijken rot. Die moeten dus ook vervangen.

Zie voor foto's ook: http://blikopblokken.blogspot.com/

En dan heb ik ook nog twee vragen:

Vraag 1:
Klopt het dat er geen kleine reparatiedelen voor dorpels worden verkocht? Hoe kunnen wij dit het beste oplossen? De rest van de dorpel is namelijk nog wel goed.

Vraag 2:
Ook het dashboardplankje hebben we gisteren 'overleden' verklaard: dat is meer gat dan plankje. Wat is daarvoor de beste oplossing? Zelf een metalen plaat op de steunbalken lassen? Met de gedachte dat er toch bekleding overheen komt?

:-D
"Blik" - de grachtengroene AZ-A2 uit 1970

SamClukkers
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 609
Lid geworden op: zo 8 jan, 2006 23:32
Locatie: België
Contacteer:

Bericht door SamClukkers » ma 26 jan, 2009 11:41

Blik schreef:Klopt het dat er geen kleine reparatiedelen voor dorpels worden verkocht? Hoe kunnen wij dit het beste oplossen? De rest van de dorpel is namelijk nog wel goed.
Dan koop je een nieuwe dorpel en je slijpt eraf wat je nodig hebt.

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » ma 26 jan, 2009 22:35

SamClukkers schreef:
Blik schreef:Klopt het dat er geen kleine reparatiedelen voor dorpels worden verkocht? Hoe kunnen wij dit het beste oplossen? De rest van de dorpel is namelijk nog wel goed.
Dan koop je een nieuwe dorpel en je slijpt eraf wat je nodig hebt.
Zo hebben ze het bij mij ook gedaan. Zo duur is een dorpel niet.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Blik
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 134
Lid geworden op: zo 1 okt, 2006 21:25
Locatie: Amsterdam

Bericht door Blik » di 27 jan, 2009 11:33

Punky schreef: Zo hebben ze het bij mij ook gedaan. Zo duur is een dorpel niet.
Check, dan zal ik ook gewoon een hele dorpel aanschaffen. Dat was ook eigenlijk de bedoeling van mijn vraag: bestaan er reparatiedelen of uberhaupt niet?

@ Punky: ik let eigenlijk nooit zo op de kosten maar bij zo'n restauratie vliegen de euri's inderdaad wel heel erg letterlijk de portomonnee uit. Ik denk bij elk nieuw onderdeel, in bijvoorbeeld de CdC-catalogus: "oh, dat is helemaal niet zo duur" maar ondertussen is de optelsom aamzienlijk... ;-)
"Blik" - de grachtengroene AZ-A2 uit 1970

Blik
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 134
Lid geworden op: zo 1 okt, 2006 21:25
Locatie: Amsterdam

Bericht door Blik » wo 28 jan, 2009 10:36

Gisteravond is er weer verder geklust in de loods. Ik heb gekeken welke onderdelen van de veerpotten aan vervanging toe zijn (in ieder geval een aantal afdemprubbers, de trekogen en de afsluit-rubbers) en het chassis is nu ook aan de andere kant al eenmaal in de paulycoat gezet. Jesper is verder gegaan aan de koets: de gaten in de binnenschermen aan de achterzijde en aan de onderzijde onder de achterbank zijn aan de beurt.
"Blik" - de grachtengroene AZ-A2 uit 1970

Gebruikersavatar
BasvanEerden
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1596
Lid geworden op: wo 18 apr, 2007 14:53
Locatie: Abbenes
Contacteer:

Bericht door BasvanEerden » wo 28 jan, 2009 14:50

Je bent lekker bezig zo met de restauratie. En de tijd tikt maar door. Ik zag het aan de dyane en burton. Kost altijd meer tijd dan gedacht.
- 2cv 1967 - Dans son jus a Francais
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » wo 28 jan, 2009 15:12

misschien heb ik nog wel trekogen voor je (zijn die echt aan vervanging toe dan?)
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Jesper
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1000
Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jesper » do 19 feb, 2009 09:27

dyane_maniac schreef:misschien heb ik nog wel trekogen voor je (zijn die echt aan vervanging toe dan?)
Die trekogen zijn behoorlijk ingesleten, ja...
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)

Blik
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 134
Lid geworden op: zo 1 okt, 2006 21:25
Locatie: Amsterdam

Bericht door Blik » ma 9 mar, 2009 14:44

@ D. : ik heb ze inmiddels al vervangen :-)
"Blik" - de grachtengroene AZ-A2 uit 1970

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » ma 9 mar, 2009 15:56

ik zag het. mooi he dat nieuwe spul. tenminste niet vettig en roestig (hoewel die ene centreerbus best een beetje roestig was)
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Blik
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 134
Lid geworden op: zo 1 okt, 2006 21:25
Locatie: Amsterdam

Bericht door Blik » ma 9 mar, 2009 16:27

Het is, denk ik, vochtig op het Ei ;-)
Oppervlakteroest maar toch... Nu de zijkanten van de veerpotten nog in de prut zetten en dan zijn we bijna klaar.
Q. - verslikt zich spontaan in haar koffie -
"Blik" - de grachtengroene AZ-A2 uit 1970

Jesper
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1000
Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jesper » ma 9 mar, 2009 17:25

Blik schreef:Het is, denk ik, vochtig op het Ei ;-)
Oppervlakteroest maar toch... Nu de zijkanten van de veerpotten nog in de prut zetten en dan zijn we bijna klaar.
Q. - verslikt zich spontaan in haar koffie -
"...bijna klaar...."?? :shock:
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)

Plaats reactie