superzunig
superzunig
De verhalen over eendjes die standaard 1:18-1:20 lopen zijn volgens mij van vroeger tijden. Nu rijdt de mijne ongeveer 1:13 waarbij ik redelijk rustig rijd; dat moet beter kunnen dacht ik. Er zijn al genoeg topics over meer vermogen en koppel maar ik kon nog niks vinden over de zuinigheid.
Nu wil ik eens kijken hoe zuinig we mijn eendje kunnen krijgen, zonder als een natte krant te gaan rijden. Wat kan ik allemaal doen? Ik dacht zelf:
- rechtervoet onder controle houden
- onnodig gewicht uit de auto
- afstelling carburateur (wat is optimaal?)
- bandenspanning (2 bar?)
- kleppen goed gesteld
Ik zal de komende tijd eens precies mijn verbruik gaan bijhouden en kijken wat verschillende maatregelen voor verschil maken. Hebben jullie nog ideeën?
Nu wil ik eens kijken hoe zuinig we mijn eendje kunnen krijgen, zonder als een natte krant te gaan rijden. Wat kan ik allemaal doen? Ik dacht zelf:
- rechtervoet onder controle houden
- onnodig gewicht uit de auto
- afstelling carburateur (wat is optimaal?)
- bandenspanning (2 bar?)
- kleppen goed gesteld
Ik zal de komende tijd eens precies mijn verbruik gaan bijhouden en kijken wat verschillende maatregelen voor verschil maken. Hebben jullie nog ideeën?
Laatst gewijzigd door Jesse op ma 23 feb, 2009 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
thx alvast Ramon; niet in de 2e trap komen gaat lastig worden aangezien ik dagelijks op de snelweg zit + zie opmerking over natte krant.
Ik kan inderdaad een klein Japannertje kopen om echt zuinig te gaan, maar dat geldt ook voor alle vermogentuning. Kun je beter een Nissan of Mitsubishi kopen en die gaan tweaken. De uitdaging is juist om het met een eend te doen
Ik kan inderdaad een klein Japannertje kopen om echt zuinig te gaan, maar dat geldt ook voor alle vermogentuning. Kun je beter een Nissan of Mitsubishi kopen en die gaan tweaken. De uitdaging is juist om het met een eend te doen
Als je veel op de snelweg rijdt, probeer dan niet 120 te rijden, maar hou m rond de 100 km.h. Dat scheelt zeker in het verbruik.
Voor de rest goed vooruit kijken en proberen zo min mogelijk helemaal stil te staan. Optrekken kost nou eenmaal meer brandstof. En natuurlijk constant tempo rijden.
Banden op spanning, sporing goed gesteld? Dan moet ie in principe soepel genoeg rollen.
1:17 moet haalbaar zijn op wat langere stukken. Dat haal ik ook met de 2cv6. En met de Daihatsu ook trouwens
Als t dan nog niet lukt, moet je eens verder gaan kijken of er mechanisch iets niet ok zou zijn.
Voor de rest goed vooruit kijken en proberen zo min mogelijk helemaal stil te staan. Optrekken kost nou eenmaal meer brandstof. En natuurlijk constant tempo rijden.
Banden op spanning, sporing goed gesteld? Dan moet ie in principe soepel genoeg rollen.
1:17 moet haalbaar zijn op wat langere stukken. Dat haal ik ook met de 2cv6. En met de Daihatsu ook trouwens
Als t dan nog niet lukt, moet je eens verder gaan kijken of er mechanisch iets niet ok zou zijn.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 171
- Lid geworden op: do 3 jul, 2008 16:01
Ik rijd op LPG met mijn Aca zo rond de 1 : 13,5.
Een dyane is inderdaad een stuk zuiniger.
Als ik naar de onderkant van de wagen kijk denk ik dat daar wel veel winst te halen is. Tsjongejonge wat een luchtweerstand daar.
Heb me altijd al een beetje verwonderd afgevraagd waarom er voor elk ribbeltje aan de buitenkant een airodynamische oplossing gezocht wordt terwijl de onderkant één enorme luchtkast is.
Heb al eens gedacht om de bodem à la DS te maken, dus i.p.v. de bodemplaat aan de bovenkant van de chassisbalken aan de onderkant te lassen. Zeker aan de achterkant kan dit makkelijk. Bij de veerpotten wordt dit lastiger. Weet niet of dit mag.
Martijn Arnhem
Een dyane is inderdaad een stuk zuiniger.
Als ik naar de onderkant van de wagen kijk denk ik dat daar wel veel winst te halen is. Tsjongejonge wat een luchtweerstand daar.
Heb me altijd al een beetje verwonderd afgevraagd waarom er voor elk ribbeltje aan de buitenkant een airodynamische oplossing gezocht wordt terwijl de onderkant één enorme luchtkast is.
Heb al eens gedacht om de bodem à la DS te maken, dus i.p.v. de bodemplaat aan de bovenkant van de chassisbalken aan de onderkant te lassen. Zeker aan de achterkant kan dit makkelijk. Bij de veerpotten wordt dit lastiger. Weet niet of dit mag.
Martijn Arnhem
Gezocht ; Dyane en Visa 1.7 D
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
- Locatie: Brielle
- Contacteer:
niet het nieuwe rijden proberen igg, dat werkt gewoon niet met een eend.............
De carterplaat scheelt al iets, maar ala DS wellicht nog meer. Ik rij gemiddeld 1op 9 met mijn eend, maar das wel altijd planken dan.
Met mijn tuned blok is het mooiste wat ik gehaald heb rond de 1:14, relaxed naar een meeting, met gemiddeld 110 op de teller.
Een eend is niet ontworpen om zuinig te rijden op hogere snelheden. Kijk, dat ie rond de zoveel km op een tank moest doen, had meer te maken met het blok en de toendrtijd normale snelheden, niet die van nu. Probeer maar es een weekje te rijden als die natte krant, 80/90 op de rechterbaan, beetje leuke vrachtwagen opzoeken en er achter blijven, doe je in eens 2 weken met een tank ipv 1 week, ik weet dat uit ervaring, serieus.
het is gewoon voornamelijk je rechtervoet onder controle houden, het verwijderen van extra gewicht (reservewiel ofzo) heeft voornamelijk effect met optrekken, als je eenmaal op (zuinige) kruissnelheid bent, maakt die 15 kg ook niet zoveel meer uit, zeker niet omdat ie IN de eend ligt en er niet ONDER hangt.
OW, for the record, van dik 100 kg meer in je eend aan audio en crap, dat scheelt op den duur wel, lol, zeker omdat je dan ook je dynamo meer belast (bijladen met spelen enz). Wat dan ook weer inhoudt, niet on het donker rijden, of in ieder geval, niet met je licht aan.
Greatnix Spookeend
De carterplaat scheelt al iets, maar ala DS wellicht nog meer. Ik rij gemiddeld 1op 9 met mijn eend, maar das wel altijd planken dan.
Met mijn tuned blok is het mooiste wat ik gehaald heb rond de 1:14, relaxed naar een meeting, met gemiddeld 110 op de teller.
Een eend is niet ontworpen om zuinig te rijden op hogere snelheden. Kijk, dat ie rond de zoveel km op een tank moest doen, had meer te maken met het blok en de toendrtijd normale snelheden, niet die van nu. Probeer maar es een weekje te rijden als die natte krant, 80/90 op de rechterbaan, beetje leuke vrachtwagen opzoeken en er achter blijven, doe je in eens 2 weken met een tank ipv 1 week, ik weet dat uit ervaring, serieus.
het is gewoon voornamelijk je rechtervoet onder controle houden, het verwijderen van extra gewicht (reservewiel ofzo) heeft voornamelijk effect met optrekken, als je eenmaal op (zuinige) kruissnelheid bent, maakt die 15 kg ook niet zoveel meer uit, zeker niet omdat ie IN de eend ligt en er niet ONDER hangt.
OW, for the record, van dik 100 kg meer in je eend aan audio en crap, dat scheelt op den duur wel, lol, zeker omdat je dan ook je dynamo meer belast (bijladen met spelen enz). Wat dan ook weer inhoudt, niet on het donker rijden, of in ieder geval, niet met je licht aan.
Greatnix Spookeend
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
- Boudewijn
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1892
- Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
Ik vind het verbruik van Jesse van 1:13 wel erg hoog. Ik rij zelf 1:16. Waarbij ik voornamelijk korte stukken rijdt en dus de choke veel gebruik. Op de snelweg houd ik ca 100 Km/u aan.
De verhalen van vroeger slaan denk ik op de 12 en 18 Pk motoren. Ik ben eens overgestapt van een 2cv4 naar een 2cv6 en weet nog dat het verbruik van de 6 hoger was. Je had dan wel het gevoel in een race-eend te rijden doordat de acceleratie veel sneller was.
Wat ook helpt is als je op snelheid bent het gas iets terug te nemen. De auto blijft dan op snelheid maar je verbruik is lager. Wil je echt zuinig rijden, bouw dan een vacuüm meter in en zorg dat de naald zo min mogelijk uitslaat. Natuurlijk is een goede afstelling van de motor en de carburateur het eerste waar je naar moet kijken.
De verhalen van vroeger slaan denk ik op de 12 en 18 Pk motoren. Ik ben eens overgestapt van een 2cv4 naar een 2cv6 en weet nog dat het verbruik van de 6 hoger was. Je had dan wel het gevoel in een race-eend te rijden doordat de acceleratie veel sneller was.
Wat ook helpt is als je op snelheid bent het gas iets terug te nemen. De auto blijft dan op snelheid maar je verbruik is lager. Wil je echt zuinig rijden, bouw dan een vacuüm meter in en zorg dat de naald zo min mogelijk uitslaat. Natuurlijk is een goede afstelling van de motor en de carburateur het eerste waar je naar moet kijken.
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2069
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Spoiler is toch om meer druk op de wielen te krijgen bij een race auto.Willem2 schreef:Versnellingsbakolie wisselen.
Spoiler? Voor een betere luchtstroom.
Enkeltraps carb, of kleinere sproeiers in je dubbeltraps
volgens mij kost dat alleen maar brandstof Al weet ik niet of het met 2cv snelheden merkbaar is.