olie

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » vr 1 okt, 2004 10:36

Is het een probleem om het hele jaar met 15W50 te rijden ? Ik maak namelijk niet zoveel kilometers en dan zou ik de olie al moeten verversen voordat deze 'op' is.
Afblijven.

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » vr 1 okt, 2004 10:39

nee dit is ZEKER geen probleem.

Het probleem is als je het hele jaar op 20W50 wilt rijden en het wordt een keer -20 (dat gebeurd hier wel es) dan krijgt je startmotor de motor bijna niet rond en dan is je accu leeg voor je auto start.
Ik rij zelf altijd op 15W50.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » vr 1 okt, 2004 19:44

Mooi. Dat hebn ik er namelijk ook in zitten (geloof ik). Binnenkort zowieso eens de olie vervangen. Zal nog wat kilometerstandjes nakijken.
Afblijven.

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » ma 25 okt, 2004 17:43

Ik heb 20W50 zien staan, maar das dus niet goed :(

Verder zoeken !
Afblijven.

Casonline
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 277
Lid geworden op: za 3 jul, 2004 20:01
Locatie: Schiedam

Bericht door Casonline » ma 25 okt, 2004 18:12

Wacht ff....

Ik heb nu 15W40 in m'n motor zitten en heeft nu 114.500 gelopen. Nou word er dus gezegd dat er 20W50 of 15W50 in zou moeten, maar mijn vraagbaak (1982-188) zegt dat ik er 10W50 in moet mikken :? .

Is het raar dat ik hier een tikkeltje van in de war raak.... Wat moet ik er nou in gaan gooien?? 10,15 of 20W50 of 40

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » ma 25 okt, 2004 19:16

Casonline schreef:Wacht ff....

Ik heb nu 15W40 in m'n motor zitten en heeft nu 114.500 gelopen. Nou word er dus gezegd dat er 20W50 of 15W50 in zou moeten, maar mijn vraagbaak (1982-188) zegt dat ik er 10W50 in moet mikken :? .

Is het raar dat ik hier een tikkeltje van in de war raak.... Wat moet ik er nou in gaan gooien?? 10,15 of 20W50 of 40
op de eendmeel vraagbaak staat wat die cijfertjes betekenen.
Eerste cijfer is viscositeit koud. 2e cijfer viscositeit warm.
Aangezien koud weinig relevant is gaat het vooral om het getal achter W.
dus 50 is belangrijk.
ALs je er 20W50 in mikt dan gaat bij -20 de motor niet meer rond dus da's niet fijn in de winter, en 10 is niet te dun voor de zomer dus ergens tussen in zou ik zeggen.
Maar alles W40 is dus zoiezo te dun, zeker als je motor een ton gelopen heeft!
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Casonline
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 277
Lid geworden op: za 3 jul, 2004 20:01
Locatie: Schiedam

Bericht door Casonline » ma 25 okt, 2004 19:36

Goed dan gaat er dus zo snel mogelijk 10w50 of 15w50 in, 10 of 15 maakt dus blijkbaar niet al te veel uit. Hoewel ik in deze tijd liever 10 dan 15 zou gebruiken aangezien mijn accu ook z'n beste tijd gehad geloof ik, maar das een ander topic.
Bedankt trouwens was ff verward.

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » ma 25 okt, 2004 19:58

Casonline schreef:Goed dan gaat er dus zo snel mogelijk 10w50 of 15w50 in, 10 of 15 maakt dus blijkbaar niet al te veel uit. Hoewel ik in deze tijd liever 10 dan 15 zou gebruiken aangezien mijn accu ook z'n beste tijd gehad geloof ik, maar das een ander topic.
Bedankt trouwens was ff verward.
misschien beter je accu vervangen als je motor in puin draaien?
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Casonline
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 277
Lid geworden op: za 3 jul, 2004 20:01
Locatie: Schiedam

Bericht door Casonline » ma 25 okt, 2004 20:27

Uit je verhaal begreep ik dan 10 of 15 niet zo veel uitmaakt
ALs je er 20W50 in mikt dan gaat bij -20 de motor niet meer rond dus da's niet fijn in de winter, en 10 is niet te dun voor de zomer dus ergens tussen in zou ik zeggen.
en ja m'n accu word vervangen op het moment dat ik daar weer wat geld voor heb, krijg nog €125 schadevergoeding van de verzekering (aangereden op de fiets), maar dat kan natuurlijk wel ff duren :x

Bullit
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 315
Lid geworden op: di 18 mar, 2003 21:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bullit » ma 25 okt, 2004 21:47

10w50 of 10w60 is synthetisch en brengt dus risico's met zich mee. En duur natuurlijk.

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » ma 25 okt, 2004 23:02

Tip: Valvoline 15W50, epi SJ, semisynthetisch. Te koop bij Welkoop (als ik me niet vergis).

Vanmiddag zag ik 20W50 van Comma, maar das dus niet goed ... :S
Afblijven.

Bullit
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 315
Lid geworden op: di 18 mar, 2003 21:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bullit » di 26 okt, 2004 10:02

Comma heeft ook volledig minerale 15w50, 'europa' noemen ze die.
's Zomers vind ik 20w50 toch fijner, die is toch net wat sterker: het motortje is dan wat stiller en minder 'rauw'. Ze worden wel allebei xW50 genoemd, maar ik meen dat 15W50 gebaseerd is op 15W40 , waarbij de (warme) viscositeit dmv toevoegingen veranderd is. 15W50 'verdunt' sneller dan 20W50. (Maar is toch een goede olie hoor!)

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » di 26 okt, 2004 18:21

Momenteel heb ik semisynthetische 15W50 in m'n Eend van Valvoline (zit er al +/- 1,5 jaar in). Ik heb echter geen Valvoline kunnen vinden, maar wel Agip Classic Motor Oil 15W50. Behalve 15W50 staat er ook nog het volgende op de verpakking:
API SF/CC
CCMC G2, D1
MIL - L 46152 B
Het staat niet op de verpakking, maar volgens de verkoper is deze olie volledig mineraal.

Ik heb geen idee wat het allemaal betekent, maar als ik de huidige olie er uit laat lopen, kan ik dan gewoon deze olie van Agip er in gieten ?
Afblijven.

Gebruikersavatar
Teun
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 285
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 17:27
Locatie: Nijmegen

Bericht door Teun » wo 27 okt, 2004 08:45

Lelijke Eend schreef:Momenteel heb ik semisynthetische 15W50 in m'n Eend van Valvoline zit er al +/- 1,5 jaar in
Ik heb echter geen Valvoline kunnen vinden, maar wel Agip Classic Motor Oil 15W50. Behalve 15W50 staat er ook nog het volgende op de verpakking:
API SF/CC
CCMC G2, D1
MIL - L 46152 B
Het staat niet op de verpakking, maar volgens de verkoper is deze olie volledig mineraal.

Ik heb geen idee wat het allemaal betekent, maar als ik de huidige olie er uit laat lopen, kan ik dan gewoon deze olie van Agip er in gieten ?

Ik hoef je zeker niet te vertellen dat je de olie elk jaar moet vervangen he... niet na 1 jaar rijden.....maar gewoon ook na een jaar bij half gebruik....
Wat brengt morgen.???

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » wo 27 okt, 2004 11:05

Nee, dat hoeft niet, daarom vervang ik hem nu ook ;)

maar kan die olie er in ? Ik heb n.l. nog minder verstand van olie dan ven electriciteit (en dat zegt wat).
Afblijven.

Gesloten