Ik kan wel wat bedenken hoor!
Bijvoorbeeld verkrijgbaarheid van electrisch materiaal.
Om maar niet te denken aan een autoradio naar keus.
Ook het vermogen van de 6 volts dynamo is aan de lage kant.
Aan de andere kant is het wel leuk om zo'n auto zo origineel mogelijk te houden.
ami 6volt ombouwen naar 12volt?
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2164
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
-
- Belgisch Meester Lasser
- Berichten: 2185
- Lid geworden op: di 3 apr, 2007 18:03
- Locatie: Antwerp
- Contacteer:
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2164
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Er zijn wel mogelijkheden om de 12 volt radio te laten werken op 6 volt, heb ik ook.
De beperkte stroom capaciteit van de 6 volt dynamo blijft een probleem.
Vorige week zaterdag ben ik met de eend van Haarlem naar Hogeveen in Drente gereden met lichten aan.
Om boven het autogeluid uit te komen moet de radio dan hard staan,
met als resultaat dat ik de spanning al aardig zag terug lopen op mijn voltmetertje.
Toen maar terug geschakeld naar stadslichtjes.
Ik heb ooit eens gemeten wat het stroomverbruik van de radio is via de omzetter,
en op vol vermogen werd er zo'n 20A gebruikt door de omzetter.
De dynamo van mijn 18pk levert maar 25A max.
De beperkte stroom capaciteit van de 6 volt dynamo blijft een probleem.
Vorige week zaterdag ben ik met de eend van Haarlem naar Hogeveen in Drente gereden met lichten aan.
Om boven het autogeluid uit te komen moet de radio dan hard staan,
met als resultaat dat ik de spanning al aardig zag terug lopen op mijn voltmetertje.
Toen maar terug geschakeld naar stadslichtjes.
Ik heb ooit eens gemeten wat het stroomverbruik van de radio is via de omzetter,
en op vol vermogen werd er zo'n 20A gebruikt door de omzetter.
De dynamo van mijn 18pk levert maar 25A max.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
- Locatie: stompwijk (zh)
erg veel startmotors zijn nog steeds 6 volt, zodat ze met een 12 volt accu lekker rond gaan. de hz uit 1949 waar ik ooit de trotse bezitter van was had ook een 6 volt systeem, de startmotor draaide de cilinders met ongeveer 60 toeren per minuut rond, errug traag dus, handmatig aanslingeren ging sneller.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break