ami 6volt ombouwen naar 12volt?

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2164
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » za 11 apr, 2009 22:53

Ik kan wel wat bedenken hoor!
Bijvoorbeeld verkrijgbaarheid van electrisch materiaal.
Om maar niet te denken aan een autoradio naar keus.
Ook het vermogen van de 6 volts dynamo is aan de lage kant.
Aan de andere kant is het wel leuk om zo'n auto zo origineel mogelijk te houden.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

joe_catchou
Belgisch Meester Lasser
Belgisch Meester Lasser
Berichten: 2185
Lid geworden op: di 3 apr, 2007 18:03
Locatie: Antwerp
Contacteer:

Bericht door joe_catchou » za 11 apr, 2009 23:47

k'heb het ook ooit geprobeerd maar werd gek zonder muziekje .
hehehe.
maar toch het houd je dan weer goed door de mensen die het zo een leuk karretje vinden .
helaas toch weer verruild voor de kar die ik nu heb .
het was deze .

Afbeelding
see you when you see me

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2164
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » zo 12 apr, 2009 09:07

Er zijn wel mogelijkheden om de 12 volt radio te laten werken op 6 volt, heb ik ook.
De beperkte stroom capaciteit van de 6 volt dynamo blijft een probleem.
Vorige week zaterdag ben ik met de eend van Haarlem naar Hogeveen in Drente gereden met lichten aan.
Om boven het autogeluid uit te komen moet de radio dan hard staan,
met als resultaat dat ik de spanning al aardig zag terug lopen op mijn voltmetertje.
Toen maar terug geschakeld naar stadslichtjes.
Ik heb ooit eens gemeten wat het stroomverbruik van de radio is via de omzetter,
en op vol vermogen werd er zo'n 20A gebruikt door de omzetter.
De dynamo van mijn 18pk levert maar 25A max.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » zo 12 apr, 2009 10:03

erg veel startmotors zijn nog steeds 6 volt, zodat ze met een 12 volt accu lekker rond gaan. de hz uit 1949 waar ik ooit de trotse bezitter van was had ook een 6 volt systeem, de startmotor draaide de cilinders met ongeveer 60 toeren per minuut rond, errug traag dus, handmatig aanslingeren ging sneller.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5835
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 12 apr, 2009 11:38

15o watt, dat is inderdaad niet veel nee.

Plaats reactie