trillend stuur en wielen

Alles over de wielophanging
Plaats reactie
wieltje1
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 172
Lid geworden op: zo 5 nov, 2006 19:23
Locatie: Houten

trillend stuur en wielen

Bericht door wieltje1 » zo 26 apr, 2009 20:14

Vandaag in de eend gereden , op een klaverblad met lange doorhaal naar links 90 km per uur begon het stuur te trillen en het wiel te stuteren. tot nu toe niks kunnen vinden de hele dag gereden en eind van de dag ineens problemen, het gebeurde trouwens zowel links als rechtsaf
rode 2cv6 club,zwarte lomax variant 4

Gebruikersavatar
Rollo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 apr, 2005 10:56
Contacteer:

Bericht door Rollo » zo 26 apr, 2009 20:34

Heb ik wel met mijn stuur alleen gehad, bleek mijn stuurstang niet goed vast te zitten....

Maar je wiel stutterde ook? Of was dat je gevoel?
Eendloos........ Wel een C4 Picasso :-)
www.robdehaan.com

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5114
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » zo 26 apr, 2009 21:21

kijk eens naar de midden op je stuurhuis waar de stuurstangen aan het huis vastzitten. Onder de bevestiging zit een metalen plaat die mee heen en weer schuift als je stuurt. Door deze plaat worden 2 bronzen blokjes op zijn plaats gehouden die de stuurkogel geleiden. Soms deukt deze plaat in waardoor de bronzen blokjes en dus ook je wielen iets zijdelingse vrijheid krijgen wat weer dat zwabberen van de voorwielen veroorzaakt.
diverse Citroens, wat anders.

wieltje1
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 172
Lid geworden op: zo 5 nov, 2006 19:23
Locatie: Houten

Bericht door wieltje1 » zo 26 apr, 2009 21:41

ja ik had het idee dat mijn wiel stuiterde omdat m'n stuur zo trilde in de bocht , ga morgen eens even grondig op onderzoek
rode 2cv6 club,zwarte lomax variant 4

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2172
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » zo 26 apr, 2009 22:34

Speling in een stuurkogel kan dit ook veroorzaken.
De kogel word wel geklemd dmv een veer, maar de veer is niet krachtig genoeg.
Gewoon opnieuw afstellen.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » zo 26 apr, 2009 22:50

André Post schreef:Speling in een stuurkogel kan dit ook veroorzaken.
De kogel word wel geklemd dmv een veer, maar de veer is niet krachtig genoeg.
Gewoon opnieuw afstellen.
Of de kogel is versleten. Dat weet je als je m opmeet.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Jesper
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1000
Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: trillend stuur en wielen

Bericht door Jesper » di 12 mei, 2009 15:10

wieltje1 schreef:Vandaag in de eend gereden , op een klaverblad met lange doorhaal naar links 90 km per uur begon het stuur te trillen en het wiel te stuteren. tot nu toe niks kunnen vinden de hele dag gereden en eind van de dag ineens problemen, het gebeurde trouwens zowel links als rechtsaf
Heb je je bandenspanning gecontroleerd?

Bij te harde banden is de kans groot dat de voorwielen in bochten of bij
hobbels als stuiterballen gaan fungeren en alles wat tussen wegdek en
stuur zit aan het trillen brengt.

Groet van
Jesper

N.B.: Af fabriek hoort de bandenspanning bij de 2CV 1,4 voor en
1,8 achter te zijn. Zelf houd ik het op 1,6/2,0.
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)

joe_catchou
Belgisch Meester Lasser
Belgisch Meester Lasser
Berichten: 2185
Lid geworden op: di 3 apr, 2007 18:03
Locatie: Antwerp
Contacteer:

Bericht door joe_catchou » di 12 mei, 2009 21:47

had ook het zelfde op langer termijn begind het ook bij hogere snelheiden recht door te werken .
was toen inderdaad de stuurkogels waren ovaaltjes geworden.
inplaats van mooie balletjes met platte vlakjes.
als er aan het plat vlakje een braam zit kan het ook al .
als ze dan nog niet te ver weg zijn kan je wel eens proberen met het braampje er af te schuren heeft even geholpen bij mij maar de kogeltjes waren toch ver weg .
dat ik een maand nadien nieuwe moest hebben .

Afbeelding
see you when you see me

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » di 12 mei, 2009 21:58

Zijn wel dure dingen trouwens.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

joe_catchou
Belgisch Meester Lasser
Belgisch Meester Lasser
Berichten: 2185
Lid geworden op: di 3 apr, 2007 18:03
Locatie: Antwerp
Contacteer:

Bericht door joe_catchou » di 12 mei, 2009 22:13

jep helaas hoop dat ze wel enige tijd mee gaan .
maar weet ook dat ze bij mij dubbel zo hard afzien zelfde als de fusee's
das de "bluts met de buil" nemen zoals ze bij ons zeggen (put met de bult)
see you when you see me

Plaats reactie