cschols schreef:Bullit schreef:1 op 23?? Zijn dat liters of gallons?
Ikzelf geloof niet in additieven; als ze echt zouden schelen dan zouden ze niet bij Tell-Sell aangeprezen worden, maar gewoon door de grote oliefabrikanten worden toegepast. Ik heb ze echter nooit geprobeerd, dus als je echt denkt dat het wat uitmaakt... overtuig me en vele ander sceptici maar.
B. - in een bijzonder sceptische bui vandaag.

Bij mij maakt het in ieder geval wel wat uit. Als je overtuigd wil worden, moet je het zelf maar uitproberen. Er zijn, zoals ik eerder heb vermeld, wel risico's aan verbonden.
Christian
Afgelopen vrijdag was ik in een niet zo sceptische bui en daarnaast had ook nog eens zin om mezelf te overtuigen, dussss.........ben ik een (klein) flesje TSL gaan kopen.
-Ennuh?
-Yep!
Ik ben bekeerd.
Ik schudde het 125 ml van het goedje bij de -nog vrij verse- olie en startte de motor. Na 1o sec ging het toerental een piepklein beetje omhoog en toen nog een beetje en nog een beetje. Het blokje draaide steeds mooier en stiller. Het geluid werd ook wat anders. Zo anders zelfs dat toen ik die middag m'n ouders bezocht, m'n moeder
spontaan zei dat ze me niet zoals gebruikelijk de oprit op had horen rijden, ze dacht dat er een andere auto aankwam!
Die middag bleek ook een beroerd lopende grasmaaier beter (maar nog niet echt goed) te lopen met een dopje van het goedje in de olie en waren er nog meer mensen die beaamden dat de eend mooier liep dan voorheen. (niet dat ie slecht liep of zo!)
Starten gaat een stuk soepeler en het is een feest om de eend stationair te laten draaien of helemaal terug te laten vallen in de toeren en dan weer op te trekken.
Let op: dramatisch zijn de verschillen nu ook weer niet, iemand die z'n eend goed kent en veel gebruikt een geen 1000 W. versterker heeft ingebouwd -zonder namen te noemen- zal het echter ongetwijfeld opmerken. Ik denk dat het verschil een beetje vergelijkbaar is met het verschil tussen rijden met 10.000 km oude zwarte drab en verse welriekende olie.
O ja, het flesje kost 22 euro (250 ml). De eerste keer heb je 125 ml. nodig. Bij alle volgende oliewissels 75 ml.
Er wordt een benzinebesparing van 10-15% beloofd, maar daar kan ik na 1 tankje nog niks over zeggen.
Rekensommetje:
Kosten per oliewissel (5000 km.) : +/- 7 euro.
Benzinekosten zonder toevoeging (5000 km./ 1 op 14/ 1,15 euro per liter): 410 euro
Benzinekosten 10% zuiniger: 373 euro
Uiteindelijke besparing: 30 euro of bij 15%zuiniger: 54 euro
Break-even als je eend 1,7% zuiniger rijdt door de toevoeging.
B. - nooit te beroerd om zichzelf tegen te spreken