Tijdelijke roest behandeling

Alles in, over, rond en op de koets.
siemen
Las Expert
Las Expert
Berichten: 2276
Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
Locatie: wijnjewoude
Contacteer:

Bericht door siemen » wo 31 okt, 2007 23:00

verschrikkelijk wat een roest joh! dit is niet goed gedaan toen bij de eenden garage maar hou er wel een beetje rekening mee hea het this een eend!
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

Thijs86
Beginner
Beginner
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 26 apr, 2009 20:00

Bericht door Thijs86 » di 28 apr, 2009 20:16

Bekende problemen. Morgen onze eend een week in bezit. Afgelopen nacht de eerste regenbui gehad. En jawel water in de eend. Vanmiddag op onderzoek gegaan, en wat bekleding losgehaald. Conclusie re achter binnenscherm rot waardoor water naar binnen kan :? Onderaan bij de hole doos en de dorpel is het scherm behoorlijk door. Tot mijn verbazing lijkt het verticale gedeelte van de dorpel (c-stijl) nog goed. Maar hier kom ik pas achter wanneer ik de boel ga strippen.
Linker binnenscherm is in beter staat, echter is daar zoals ik al wist de dorpel en hole doos (waar de achterbank op staat) in slechtere staat.

Plan; tijdelijk opknappen om er later nieuwe binnenschermen er in te laten lassen en gelijk de dorpels op te laten knappen. Ik hoop met de tijdelijke oplossing het water een jaartje of 2 buiten te houden.

Omdat ik bijna zeker weet dat er tzt rechts een nieuw scherm in moet zit ik te denken aan polyester. Ik wil eerst het scherm goed schoonborstelen om het vervolgens te behandelen met roestomvormer. Vervolgens in de primer zetten. De grote gaten dichten met polyester en de kleine gaatjes dichtsmeren met Sicaflex. Vervolgens weer primer erover en als laatste tectyl erover.

Wat denken jullie, goed plan?

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » di 28 apr, 2009 23:17

Je zou deze manier kunnen gebruiken om het leven van je eend te rekken, maar lassen blijft beter. Bedenk wel dat polyster en kit niet handig zijn als je nog wilt lassen. Zorg bij het aanbrengen dat het dus makkelijk weer te verwijderen of eruit te slijpen is.
Voor (nood) reparatie aan niet dragende delen werkt het afdoende om verder roesten tegen te gaan.

Suc6.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » wo 29 apr, 2009 16:22

Als je ook echt zo een roestomvormer gaat gebruiken, dan moet het wel te doen zijn denk ik. Polyester en kit zomaar over roest is natuurlijk vragen om nog veel meer (verborgen) ellende.

Waarom niet direct de slechte plekken goed aanpakken? Dus, nieuw staal inlassen.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg
Berichten: 1516
Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
Locatie: Mechelen-België

Bericht door Yannick » wo 29 apr, 2009 17:02

Roestomvormer is brol en zijn naam niet waardig. Er blijft altijd roest onder zitten. Er zal ook water tussen het polyester en het metaal kruipen, want water loopt namelijk waar het niet gaan kan. Zo heb ik hier thuis al een mooi aantal auto's dood zien gaan, want "plots" zijn ze te ver heen en niet meer te redden. Al die auto's hadden door preventie en een tijdige, grondige aanpak nog altijd in dezelfde staat rondgereden. Het idee om zoiets even te rekken is op lange termijn een slecht plan.


Yannick
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

siemen
Las Expert
Las Expert
Berichten: 2276
Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
Locatie: wijnjewoude
Contacteer:

Bericht door siemen » wo 29 apr, 2009 17:34

dit topic gaat/ ging over tweceve zijn eend, toen ik eraan begon kwam het eene gat na de andere dus hij was slechter dan we dachten!
zie dit topic: http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=601 ... sc&start=0


uitstellen heeft echt geen zin, dit maakt het alleen maar erger.
jij zegt dat je de eend maar net een week hebt, heb je toen geen eendenkenner mee genomen??
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » wo 29 apr, 2009 19:06

Beter meteen goed aanpakken dan half werk ben ik zeker voorstander van.

Maar als de eigenaar de werkzaamheden 2 jaar ofzo wil uitstellen, dan kan hij beter iets doen dan het zo laten. Wanneer je het zo laat komt er zeker meer rottigheid en water binnen, waardoor het roestproces alleen maar versneld wordt. Roeststoppers bestaan inderdaad niet, maar een remmende werking hebben ze zeker. Zelf heb ik goede ervaringen met Fertan mits de ondergrond goed ontdaan is van losse roest (zo goed als kaal dus). En zoals ik al zei in mijn vorige post. Zorg ervoor dat je opgelapte delen makkelijk kunt verwijderen en je zelf niet overbodig veel werk op de hals haalt. Wanneer je straks toch wilt gaan lassen en eerst alle kit moet gaat wegsteken.

Ik kan me namelijk goed voorstellen dat onze nieuwe eendbezitter eerst een tijdje wil genieten van zijn eend, alvorens aan een restauratieproject te gaan beginnen.

Post anders even wat foto's van de rotte plekken.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » wo 29 apr, 2009 20:57

Inderdaad, foto's lijken me handig.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Thijs86
Beginner
Beginner
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 26 apr, 2009 20:00

Bericht door Thijs86 » do 30 apr, 2009 17:37

siemen schreef: jij zegt dat je de eend maar net een week hebt, heb je toen geen eendenkenner mee genomen??
Een kameraad van mij is een 2cv kenner. De eerste keer toen ik naar een 2cv ging kijken was hij meegegaan. Toen ik naar deze 2cv ging kijken kon hij niet mee. Echter heb ik wel met hem de punten waarop ik moet letten doorgenomen. Tevens heb ik de publicaties ‘’aandachtspunten bij aankoop: deel 1 chasis en deel 2 carrosserie gelezen.
Dus ik wist waarop ik moest letten, de rottigheid die ik laatst gesignaleerd heb zat onder de bekleding en dus een gemist punt.
Niet rampzalig vind ik zelf (leer er alleen maar van), deze 2cv heeft vele goede punten. Ik wist dat de twee hoeken bij de achterportieren slecht waren. Nu zijn alleen de achter binnen schermen erbij gekomen. (en mogelijk komt er meer boven tijdens het strippen)
Punky schreef: Ik kan me namelijk goed voorstellen dat onze nieuwe eendbezitter eerst een tijdje wil genieten van zijn eend, alvorens aan een restauratieproject te gaan beginnen.

Post anders even wat foto's van de rotte plekken.
Dat heb je goed gezien. Het is een auto die tijdens de pekelmaanden gestald gaat worden. Mijn kameraad gaf ook het advies om na komende zomer de rottigheid onder handen te nemen en er dus wat stukken in te lassen
Komende zaterdag wil ik roest proces tijdelijk stoppen/vertragen doormiddel van mijn bovengenoemde plan. Ik weet dat de meesten hier gruwelen van roestomvormer, polyester en kit. Heb trouwens na het lezen van verschillend posts besloten om geen kit te gebruiken gezien dit tijdens latere restauratie problemen kan opleveren.

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » do 30 apr, 2009 20:08

Als je deze winter het laswerk al wilt laten doen, dan zou ik niet gaan kitten en met polyester gaan werken en de plekken nu alleen goed behandelen met roeststopper/remmer om erger te voorkomen.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1907
Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
Locatie: Brielle
Contacteer:

Bericht door Spookeend » do 30 apr, 2009 22:19

Eens, ridjen met dat hok, beetje afplakken hier en daar om het meeste water buiten te houden, roest stopper erop, doen wat nodig is NU.

Als je zeker van de winter wilt gaan opknappen, niet gaan polyen, het is zooi om eraf te krijgen, ik kan het weten, hahahaha

Desnoods plaatje erop poppen met klein beetje kit ofzo, als het echt een groot gat is. Je moet toch uitgaan van veel nieuw materiaal als je wilt gaan lassen, niet in stukjes en beetjes denk ik, als ik het zo hoor.

Deze zomer gewoon genieten, van de winter weer verder kijken.
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

henk.beton
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 149
Lid geworden op: do 9 apr, 2009 14:45
Locatie: vlijmen

roest

Bericht door henk.beton » vr 1 mei, 2009 00:06

Spookeend schreef:Eens, ridjen met dat hok, beetje afplakken hier en daar om het meeste water buiten te houden, roest stopper erop, doen wat nodig is NU.

Als je zeker van de winter wilt gaan opknappen, niet gaan polyen, het is zooi om eraf te krijgen, ik kan het weten, hahahaha

Desnoods plaatje erop poppen met klein beetje kit ofzo, als het echt een groot gat is. Je moet toch uitgaan van veel nieuw materiaal als je wilt gaan lassen, niet in stukjes en beetjes denk ik, als ik het zo hoor.

Deze zomer gewoon genieten, van de winter weer verder kijken.
Geheel mee eens :D van de zomer zoveel mogelijk rijden :lol: en van de winter zie maar verder :D groetjes henk

Plaats reactie