Spruitstuk demontage

Plaats reactie
LosPoppelos
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 90
Lid geworden op: za 23 aug, 2008 21:08
Locatie: Schiedam

Spruitstuk demontage

Bericht door LosPoppelos » zo 3 mei, 2009 07:45

Ben op dit moment druk bezig met de revisie van het kloppend hart van de 2CV. Echter bij de demontage van het spruitstuk kwam het volgende probleem naar voren.

De voorste moeren en schroefdraad (links en rechts) van het spruitstuk/ cilinderkop zijn dusdanig verroest dat ze zowat 1 geheel vormen. Nu kan ik er uiteraard met een ringsleutel wel kracht op zetten en hopen dat het goedkomt.

Ik ben echter bang dat de schroefdraden doormidden breken en ik dus vervolgens in mijn kop kan gaan boren en tappen en dat wil ik graag voorkomen.

Heeft iemand handige tips die ik kan gebruiken voor ik hier aan begin?

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » zo 3 mei, 2009 08:09

Eerst maar eens laten inweken met kruipolie, en als er geen beweging in de moeren zit, kun je er altijd nog voor kiezen om voorzichtig de moer kapot te zagen zodat je die met een beiteltje om het stukje draadeind kunt tikken.
En dan met een snijblokje de draad van het draadeind weer netje's maken.

Warmstoken is ook een optie, maar dan moet je wel een goede brander hebben.

Succes!
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » zo 3 mei, 2009 22:40

Die tapeindjes zijn ook nieuw te koop. Kruipolie, verwarmen en als uiterste noodzaak kun je de boutjes doorzagen/ slijpen.

Mijn ervaring is dat je zo een boutje eerder kapot draait (draait dol) dan dat een tapeind breekt.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

leon76
Beginner
Beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 3 mei, 2009 22:00
Locatie: Groningen

Bericht door leon76 » zo 3 mei, 2009 22:59

heb het ook net gehad en had ze idd rond gedraaid
heb met een haakseslijper er weer een vlak stukje aangeslepen en kon toen wel grip krijgen
dit truukje is me aan beide kanten gelukt
had wel regelmatig kruipolie gespoten

LosPoppelos
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 90
Lid geworden op: za 23 aug, 2008 21:08
Locatie: Schiedam

Bericht door LosPoppelos » ma 4 mei, 2009 11:15

En hoe krijg ik de bestaande tap draden er dan uit? Heb ze inderdaad als los te koop gezien, wilde het gelijk gaan vervangen.

P.S. Heb ze er nog niet uigekregen. Nog lekker aan het WD40en...

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5166
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » ma 4 mei, 2009 13:15

geduld, niets forceren, de olie goed laten inwerken. Ik weet eigenlijk niet of wd40 ook kruipt?
diverse Citroens, wat anders.

LosPoppelos
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 90
Lid geworden op: za 23 aug, 2008 21:08
Locatie: Schiedam

Bericht door LosPoppelos » ma 11 mei, 2009 09:54

Kleine update:
Na demontage van oliekoeler, fan en alles wat in de weg kan zitten eindelijk de moertjes los gekregen met een moordenaar en heeeeeel veel kruipolie.

Helaas is wel de rechterbuis van de oliekoeler een beetje verwrongen tijdens het losdraaien van de moeren. Moet denk ik nu een nieuwe op, can't win them all....

Laatste vraag aangaande de tapeinden;
moeten hier nu M7 tapeinden in? of M10 x80?

Jheronimus
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 28 jul, 2004 14:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Jheronimus » ma 11 mei, 2009 10:50

Als de ze niet kapot zijn (beetje roestig maakt niet uit)zou ik alleen de moertjes vervangen. Die dingen zitten helemaal vast in het aluminium.
Laatst gewijzigd door Jheronimus op ma 11 mei, 2009 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.

jeroentje
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 260
Lid geworden op: ma 23 jan, 2006 18:09
Locatie: eindhoven

Bericht door jeroentje » ma 11 mei, 2009 12:01

Tapeinden zijn m7, als ze er toch uit liggen misschien gelijk eventje helicoils erin draaien.

Plaats reactie