Startprobleem

Startproblemen? Vraag hier om je oplossingen.
Roy
Beginner
Beginner

Bericht door Roy » ma 6 apr, 2009 21:26

Klopt dat zat ook al in de planning!
Technisch is deze eend gewoon aan groot onderhoud toe vandaar dat ik nu ook alles aan wil pakken...

Ik heb wat foto´s geplaatst in het topic even voorstellen zodat jullie ook de foto´s kunnen zien van de eend waarover we praten...

Gr. Roy

Roy
Beginner
Beginner

Bericht door Roy » vr 10 apr, 2009 21:28

Zo, tijd voor een update...

Afgelope woensdagmiddag weer aan het klussen geweest...

- 2 nieuwe bougie's gemonteerd voor de zekerheid.
- Vlotterhoogte van de carburateur gemeten deze klopt (18mm)
- bougiekabels zijn nog lekker soepel en de mantel is niet beschadigd dus deze het ik gewoon laten zitten...
- beschermingsgaas van de ventilator geschuurd en gespoten..
- olievulpijp geschuurd en gespoten...

De bekende test gedaan met het testlampje lampje :idea: maar geen reactie van het lampje...... dus opzoek naar de contactpuntjes..

Alles los gehaald moest toch ivm de ventilator die vervangen moest worden omdat deze een paar bladen mist... meteen nieuw riempje gemonteerd.. en contactpuntjes afgelsteld.. stonden te dicht op elkaar..0.25mm

Daarna weer de bekende test uitgevoerd met het testlampje en het 6 mm boortje (zie alledag) nu brand het lampje wel zoals het hoort... echter ze hadden een nieuwe ventilator niet op voorraad.. dus hier zit ik nu op te wachten... :( ...

Ik hoop dat ik het probleem nu gevonden heb. (afstelling puntjes)
Voor de zekerheid meteen een nieuw setje puntjes gehaald incl. condensator.
De huidige puntjes zijn nog niet zo lang geleden vervangen zo te zien want deze zijn nauwelijks gesleten... maar mocht hij nog niet starten dan komen er nieuwe puntjes in... maar het zou zo moeten lukken...

Wordt vervolgt.

AZL57
Addicted user
Addicted user

Bericht door AZL57 » za 11 apr, 2009 11:43

Zorg ook dat de schroefjes van de contactpunten en condensator goed aan gedraaid worden dat wordt nogal eens vergeten. Voral die van de condensator. Let ook op dat de veer van de contactpunten nergens het huis van de ontsteking raakt.
diverse Citroens, wat anders.

2cvfreak
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door 2cvfreak » za 11 apr, 2009 18:54

- wel (snel) rond gaan bij starten
- bougie's vonken
- ruikt naar benzine
- niet aanslaan

en dat na langere tijd stil staan...

istie niet verzopen??? :roll:
zijn je bougies mooi droog e.d. als je ze er uit draait na dat hij enige tijd stil gestaan heeft?

en als hij even ( +/- 5 min) loopt, start hij dan gelijk nadat je hem hebt uit gezet?
2v6 Club,'87 bleu celeste
2cv6 club '86
Visa Club 0.7, '86 grijs
Cx 2200 pallas '76
Alleen een Citroën, Rijdt als een Citroën!

Erikjan
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Erikjan » za 11 apr, 2009 21:14

volgens zijn 1e post zijn de bougies choon en droog. Maar hij start niet dus kan hij ook niet proberen of hij start na dat hij gelopen heeft.

Roy
Beginner
Beginner

Bericht door Roy » di 14 apr, 2009 22:47

@AZL57 Ik zal morgen nog eens goed kijken of hij idd niet iets raakt.. de schroefjes zaten en zitten goed vast...

@2cvfreak en Erik Jan de bougies zijn idd mooi droog alles leek erop dat hij verzopen zou kunnen zijn maar dit is het niet.

De ventilator is nog steeds niet binnen ik zal morgen eens informeren... dus ik kan het nog steeds niet testen... zou ik het ook kunnen testen zonder Ventilator dus met een dynamo die niet werkt?? Ik zou iig kunnen uitproberen of hij op zijn minst probeert aan te slaan...

Misschien is het goed om eens te kijken naar de basis waar het in het begin mis ging...
Het zou heel sterk zijn maar de vorige keer had ik precies hetzelfde startprobleem. Nieuwe bobine gemonteerd (van de andere eend) en het was starten en lopen...
na een dag rijden weer in de schuur gezet... 1 week laten staan en de volgende keer dat ik hem wilde gebruiken weer niets... zou de 2e bobine ook kappot zijn lijkt me heel erg sterk! Maar het ZOU kunnnen....
Maar ik neem aan dat ik dit kan meten kan iemand mij vertellen hoe?? Dan kan ik morgen als ik de ventilator nog niet heb tenminste IETS.. doen.

Alvast bedankt!

Gr. Roy

AZL57
Addicted user
Addicted user

Bericht door AZL57 » di 14 apr, 2009 23:28

Natuurlijk kun je zonder dynamo starten en kijken of alles het doet. Alleen niet te lang laten lopen.
Zit er misschien een breuk in de kabel van de puntjes naar de bobine of zijn de stekkertjes geoxydeerd?

Roy
Beginner
Beginner

Bericht door Roy » di 14 apr, 2009 23:48

Oke.. dan ga ik dit morgen sowieso even proberen.. eens kijken of hij in ieder geval een kick wil geven in plaats het het ellendige wuhwuhwuh...

In de kabel die van de contact puntjes naar de bobine loopt zit geen breuk. want het testlampje licht op dus de bobine krijgt in ieder geval stroom.

Wat voorheen voordat ik de puntjes heb afgesteld niet zo was...
ik zal er morgen nog eens kritisch naar kijken...

Maar ik hoop dat iemand mij kan vertellen hoe ik de bobine kan doormeten of hij goed zijn werk doet...

leo top
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door leo top » wo 15 apr, 2009 08:43

Roy schreef: Maar ik hoop dat iemand mij kan vertellen hoe ik de bobine kan doormeten of hij goed zijn werk doet...
Bobine kun je niet doormeter, moet je gewoon proberen, en een motortje kan je zonder problemen en een fan rustig een kwartiertje laten lopen.
beter 1 kitcar in de schuur, dan 10 eenden op de sloop

Roy
Beginner
Beginner

Bericht door Roy » do 16 apr, 2009 20:55

Het zit niet mee ik ben nu echt radeloos het lijkt wel of het spookt!

Vorige week puntje gesteld de bekende test uitgevoerd met het testlampje alles deed het naar wens...

Gisteren dus de carburateur terug erop gemonteerd nieuwe bougie's erin en starten maar alleen maar whuwhuwhu enthausiast rond gaan maar slaat niet aan... bougie eruit gehaald deze was mooi droog de eend gestart met een bougie eruit GEEN VONK!...

Dus een kappote bobine dacht ik!! Want hij werd wel aangestuurd..
NIET DUS
Na de test met het testlampje gedaan te hebben blijkt dat de bobine helemaal niet aangestuurd wordt! En vorige week nog wel.. mss draadbreuk?? als ik rammel met het draadje die van de contacpuntjes af komt knippert het lampje... maar als ik direct op de condensator meet doet het testlampje weer niets.... :roll:

Ik snap er nu echt niets meer van???

AZL57
Addicted user
Addicted user

Bericht door AZL57 » vr 17 apr, 2009 00:47

Kijk eens of je het stekkertje niet naast het onstekerhuiscontact hebt gestoken. Dan blijft ie mooi zitten op zijn plastic omhulsel maar maakt dan natuurlijk geen contact.
Is me ook al eens gebeurd ;-)

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » vr 17 apr, 2009 09:01

Of isolatie van contactpuntje niet goed gemonteerd, of de draad aan de verkeerde kant er op gezet, of lichthoogte niet goed.

Gewoon ff de boel nalopen en voordat je alles monteerd eerst kijken of de boel wel vonkt.

Roy
Beginner
Beginner

Bericht door Roy » za 18 apr, 2009 02:21

Kijk eens of je het stekkertje niet naast het onstekerhuiscontact hebt gestoken. Dan blijft ie mooi zitten op zijn plastic omhulsel maar maakt dan natuurlijk geen contact.
Is me ook al eens gebeurd
Het zal toch niet??? Uren zoeken en kijken??? ik zal er nog eens naar kijken het zijn vaak van die kleine dingen...

Dit moet wel haast in de bedrading zitten.. het zal denk ik een draadbreuk of een slecht contact zijn.. want het is van de een op de andere dag opeens doet hij het niet meer ik frot wat met de kabels, andere bobine erop gezet en hij doet het weer... Ik denk dus ahaaah :idea: de bobinen was dus stuk..... hele dag gereden en na een paar dagen doet hij het opeens niet?? Geen vonk.. getest met testlampje en inderdaad geen vonk... contacpuntjes gesteld daarna werd de bobine wel aangestuurd (test met testlampje).
Carburateur schoon gemaakt en gemonteerd en starten maar... weer geen vonk... het is willekeurig wel of geen vonk dus of er is een slecht contact of ik doe iets fout... Als ik trouwens rammel met de draad van die van de contactpuntjes af komt knippert het testlampje. aan de draad is niets te zien maar mss inwendig een breuk...

ik zal nog eens kijken...
In ieder geval weer bedankt voor de tips!

Roy
Beginner
Beginner

Bericht door Roy » zo 3 mei, 2009 12:06

Probleem gevonden, het was een haperende condensator. Ik heb ten einde raad de complete ontsteking vervangen incl contactpuntjes en het was starten lopen!

Toch bedankt voor al jullie tips en het meedenken!

Gr Roy

AZL57
Addicted user
Addicted user

Bericht door AZL57 » zo 3 mei, 2009 13:21

mooi ;-)

Plaats reactie