Getik uit cilinders
Getik uit cilinders
Ik heb het een en ander vervangen aan het blokje van m'n 2cv6. Onder andere nieuwe brilrubbers en krukaskeerringen. Nu heb ik alles weer in elkaar gezet maar hoor uit beide cilinders om en om een kort tikje komen wanneer ik het vliegwiel draai. En misschien een rare vraag, maar draait t blok nou links of rechtsom?
Is dit getik nou normaal? Er zit nog geen olie in t blok.
Is dit getik nou normaal? Er zit nog geen olie in t blok.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1593
- Lid geworden op: vr 25 nov, 2005 23:48
- Locatie: s heerenbroek
- Contacteer:
van voren gezien draait de krukas rechts om. is dit tikje niet van je kleppen? die klinken nog al...
2cv CUSTOM cruiser in de maak, VW spijlbus '66, lowered bug '81
http://charlestontuning.mijnalbums.nl/
http://charlestontuning.mijnalbums.nl/
Nou, misschien moet ik dan wel gewoon de andere kant op draaien. Volgens mij tikt er dan niks...charleston tuning schreef:van voren gezien draait de krukas rechts om. is dit tikje niet van je kleppen? die klinken nog al...
Kleppen lijkt me niet, komt echt duidelijk te horen uit het blok zelf.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1593
- Lid geworden op: vr 25 nov, 2005 23:48
- Locatie: s heerenbroek
- Contacteer:
of pak de slinger even 

2cv CUSTOM cruiser in de maak, VW spijlbus '66, lowered bug '81
http://charlestontuning.mijnalbums.nl/
http://charlestontuning.mijnalbums.nl/
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
Nee zit er inderdaad nog niet op. Had t wel een stuk makkelijker gemaakt. Morgen even kijken of ie de andere kant op ook tikt. Tik zat er niet in voor zover ik weet.Lelijke Eend schreef:Dat werkt alleen als de ventilator er al op zit. Ik neem zelf aan dat die ventilator er nog niet op zit.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
Re: Getik uit cilinders
Het kan zijn dat je de moer van de klepdeksels te strak hebt aangedraaid, dat gebeurt nog wel eens.TB schreef:Ik heb het een en ander vervangen aan het blokje van m'n 2cv6. Onder andere nieuwe brilrubbers en krukaskeerringen. Nu heb ik alles weer in elkaar gezet maar hoor uit beide cilinders om en om een kort tikje komen wanneer ik het vliegwiel draai.
Dan tikken de uiteinden van de stoterstangen tegen de klepdeksel.
Het vastzetmoment is slechts 0,5 tot 0,7 kgm en dat is niet veel.
Remedie: Andere klepdeksels want de oude zijn vervormt of gebarsten. Die kun je alleen nog maar gebruiken voor de klepdekselrace

A-type rijder sinds 1980.
Méhari 1977, HY 1967, dagelijks vervoer: Acadiane 1983 en een Berlingo Multispace 1.6 benzine.
Méhari 1977, HY 1967, dagelijks vervoer: Acadiane 1983 en een Berlingo Multispace 1.6 benzine.
Dit is al een wat ouder topic. Maar uiteindelijk bleek dat het blok dik 2 ton had gedraaid en dus e.e.a. versleten was. De tik dat ik hoorde was waarschijnlijk een nokvolger welke je hoorde als er een klep max. open stond. Het blokje heeft nog wel even gedraaid, maar is inmiddels vervangen door een ander gereviseerde. Welke ook niet helemaal ok was. Nu zit er een gebruikt blok in welke wel goed en tikvrij loopt 

2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
Ik had al gezien dat het een wat ouder topic was, maar het het tikken van motorblokken is een veel gehoord onderwerp. Daardoor leek mijn ervaring wel van belang kunnen zijn voor meerdere mensen.
Ik wat gisteravond juist bezig geweest om een voor mij nog onbekend blok een beurt te geven toen bleek dat de klepdeksels van binnen beschadigd waren.
Op zoek naar een ander deksel bleken er vele ook een barst ofzo te hebben.
Klepdeksels moeten met zo verrekte weinig kracht dichtgedraaid worden, velen weten dat niet en draaien de boel kapot.
Ik had zo'n idee dat jouw specifieke probleem inmiddels wel was opgelost
maar wilde toch even voor de beginnende sleutelaars een waarschuwing geven.
Ik wat gisteravond juist bezig geweest om een voor mij nog onbekend blok een beurt te geven toen bleek dat de klepdeksels van binnen beschadigd waren.
Op zoek naar een ander deksel bleken er vele ook een barst ofzo te hebben.
Klepdeksels moeten met zo verrekte weinig kracht dichtgedraaid worden, velen weten dat niet en draaien de boel kapot.
Ik had zo'n idee dat jouw specifieke probleem inmiddels wel was opgelost

A-type rijder sinds 1980.
Méhari 1977, HY 1967, dagelijks vervoer: Acadiane 1983 en een Berlingo Multispace 1.6 benzine.
Méhari 1977, HY 1967, dagelijks vervoer: Acadiane 1983 en een Berlingo Multispace 1.6 benzine.