Getik uit cilinders

Alle vragen over reviseren van je motor kun je hier stellen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Getik uit cilinders

Bericht door TB » di 13 dec, 2005 17:38

Ik heb het een en ander vervangen aan het blokje van m'n 2cv6. Onder andere nieuwe brilrubbers en krukaskeerringen. Nu heb ik alles weer in elkaar gezet maar hoor uit beide cilinders om en om een kort tikje komen wanneer ik het vliegwiel draai. En misschien een rare vraag, maar draait t blok nou links of rechtsom?

Is dit getik nou normaal? Er zit nog geen olie in t blok.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Aloha Beach Cruiser
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1593
Lid geworden op: vr 25 nov, 2005 23:48
Locatie: s heerenbroek
Contacteer:

Bericht door Aloha Beach Cruiser » di 13 dec, 2005 18:02

van voren gezien draait de krukas rechts om. is dit tikje niet van je kleppen? die klinken nog al...
2cv CUSTOM cruiser in de maak, VW spijlbus '66, lowered bug '81

http://charlestontuning.mijnalbums.nl/

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » di 13 dec, 2005 19:22

charleston tuning schreef:van voren gezien draait de krukas rechts om. is dit tikje niet van je kleppen? die klinken nog al...
Nou, misschien moet ik dan wel gewoon de andere kant op draaien. Volgens mij tikt er dan niks...

Kleppen lijkt me niet, komt echt duidelijk te horen uit het blok zelf.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » di 13 dec, 2005 20:06

waarschijnlijk je nokvolger

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » di 13 dec, 2005 20:36

Hou de ventilator voor de krukas, dan kan je zelf beredeneren welke kant de motor op hoort te draaien.
Afblijven.

Aloha Beach Cruiser
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1593
Lid geworden op: vr 25 nov, 2005 23:48
Locatie: s heerenbroek
Contacteer:

Bericht door Aloha Beach Cruiser » di 13 dec, 2005 20:41

of pak de slinger even :wink:
2cv CUSTOM cruiser in de maak, VW spijlbus '66, lowered bug '81

http://charlestontuning.mijnalbums.nl/

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » di 13 dec, 2005 20:42

Dat werkt alleen als de ventilator er al op zit. Ik neem zelf aan dat die ventilator er nog niet op zit.
Afblijven.

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » di 13 dec, 2005 22:18

Lelijke Eend schreef:Dat werkt alleen als de ventilator er al op zit. Ik neem zelf aan dat die ventilator er nog niet op zit.
Nee zit er inderdaad nog niet op. Had t wel een stuk makkelijker gemaakt. Morgen even kijken of ie de andere kant op ook tikt. Tik zat er niet in voor zover ik weet.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

SPOTeend
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 160
Lid geworden op: vr 26 aug, 2005 00:17
Locatie: Oterleek

Re: Getik uit cilinders

Bericht door SPOTeend » do 14 mei, 2009 00:21

TB schreef:Ik heb het een en ander vervangen aan het blokje van m'n 2cv6. Onder andere nieuwe brilrubbers en krukaskeerringen. Nu heb ik alles weer in elkaar gezet maar hoor uit beide cilinders om en om een kort tikje komen wanneer ik het vliegwiel draai.
Het kan zijn dat je de moer van de klepdeksels te strak hebt aangedraaid, dat gebeurt nog wel eens.
Dan tikken de uiteinden van de stoterstangen tegen de klepdeksel.
Het vastzetmoment is slechts 0,5 tot 0,7 kgm en dat is niet veel.

Remedie: Andere klepdeksels want de oude zijn vervormt of gebarsten. Die kun je alleen nog maar gebruiken voor de klepdekselrace :wink:
A-type rijder sinds 1980.
Méhari 1977, HY 1967, dagelijks vervoer: Acadiane 1983 en een Berlingo Multispace 1.6 benzine.

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » do 14 mei, 2009 14:18

Dit is al een wat ouder topic. Maar uiteindelijk bleek dat het blok dik 2 ton had gedraaid en dus e.e.a. versleten was. De tik dat ik hoorde was waarschijnlijk een nokvolger welke je hoorde als er een klep max. open stond. Het blokje heeft nog wel even gedraaid, maar is inmiddels vervangen door een ander gereviseerde. Welke ook niet helemaal ok was. Nu zit er een gebruikt blok in welke wel goed en tikvrij loopt ;)
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

SPOTeend
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 160
Lid geworden op: vr 26 aug, 2005 00:17
Locatie: Oterleek

Bericht door SPOTeend » do 14 mei, 2009 18:59

Ik had al gezien dat het een wat ouder topic was, maar het het tikken van motorblokken is een veel gehoord onderwerp. Daardoor leek mijn ervaring wel van belang kunnen zijn voor meerdere mensen.

Ik wat gisteravond juist bezig geweest om een voor mij nog onbekend blok een beurt te geven toen bleek dat de klepdeksels van binnen beschadigd waren.
Op zoek naar een ander deksel bleken er vele ook een barst ofzo te hebben.
Klepdeksels moeten met zo verrekte weinig kracht dichtgedraaid worden, velen weten dat niet en draaien de boel kapot.

Ik had zo'n idee dat jouw specifieke probleem inmiddels wel was opgelost :) maar wilde toch even voor de beginnende sleutelaars een waarschuwing geven.
A-type rijder sinds 1980.
Méhari 1977, HY 1967, dagelijks vervoer: Acadiane 1983 en een Berlingo Multispace 1.6 benzine.

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » do 14 mei, 2009 20:16

Helemaal goed :)
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Plaats reactie