Bericht
door SPOTeend » vr 15 mei, 2009 02:34
Er zitten op een origineel lampje idd twee aansluitingen omdat er een 21/5 w duplolampje in zit.
De lampjes die jij beschrijft kom ik idd ook veel tegen op Citroënbeurzen. Het lijkt wel of ze van een knipperlichthuis het oranje kapje voor een rode verwisseld hebben. Of ze zijn bedoeld als toplichten o.i.d.
De methode die jij beschrijft zou kunnen werken. Ik weet alleen niet wat de APK hiervan zegt.
Ik heb uitgerekend dat de weerstand 5,22 ohm zou moeten zijn. Maar niet een klein koolweerstandje want die zou verbranden. Hij moet een vermogen van 16W bij 9,15V verstouwen dus dan kom je op draadgewonden ofzo, of iets met koeling.
Voor het lampje blijft dan 5W/2,85V over.
De lichtopbrengst zou dan dus net zoveel moeten zijn als een 5W lampje en bij remmen passeer je de weerstand waardoor het lampje vol 21W vermogen krijgt.
(Opgelet: Mijn elektrotechnische kennis heb ik alweer wat jaren geleden opgedaan dus don't blame me als de boel in de fik gaat. Probeer het eerst even in een nagebootste situatie buiten de auto).
Maar waarom zou je moeilijk doen: Er zijn volgens mij wel degelijk nieuwe rode achterlichten met 2 draadjes te koop.
A-type rijder sinds 1980.
Méhari 1977, HY 1967, dagelijks vervoer: Acadiane 1983 en een Berlingo Multispace 1.6 benzine.