Startproblemen? Vraag hier om je oplossingen.
-
Joos
- Veelvuldig poster

-
Contacteer:
Bericht
door Joos » zo 17 mei, 2009 18:48
Black Beauty schreef:Hoe meet je de spanning op de startmotor? Via de min op de accu of via de massa van de auto? Als je via de auto meet en er staat spanning, dan weet je dat de massa-verbinding naar de accu goed is.
Dim/grootlicht is niet gezekerd, nee
Als je via de auto meet en er staat spanning is de massa in orde.
Als je via de auto meet maar er staat geen spanning, terwijl er wel spanning staat tussen de startmotor en de min klem van de accu, dan is er een massa-probleem.
1977 Mehari
-
Black Beauty
- Beginner

Bericht
door Black Beauty » zo 17 mei, 2009 18:56
Als je via de auto meet en er staat spanning is de massa in orde.
Als je via de auto meet maar er staat geen spanning, terwijl er wel spanning staat tussen de startmotor en de min klem van de accu, dan is er een massa-probleem.
uhhhhh .... ja. we bedoelen hetzelfde, alleen leggen we t anders uit.
Derk79 heeft spanning op de startmotor, dus de plus naar startmotor is al goed.
Black Beauty, geboortejaar 1988.
Ze is bekend als de YH-83-BB
-
rode geit
- Gebruiker

Bericht
door rode geit » zo 17 mei, 2009 21:49
Idd een grote kans dat het een probleem met de massa is; als het de contactrol was zouden de dimlichten gewoon moeten werken... Het feit dat er niets werk toont wel aan dat het probleem dicht bij de accu moet liggen. Misschien eens meten hoeveel spanning er op de accu staat. Dat moet geloof ik 12.8 volt zijn als de motor stil ligt. Anders is de accu leeg of stuk, en als ze leeg is zijn er weer verschillende opties waarom, maar dat zien we dan wel weer...
-
Derk79
- Beginner

Bericht
door Derk79 » ma 18 mei, 2009 17:58
Ik heb net weer even zitten zoeken. De massa is goed.
Ik ontdekte dat onder de startmotor er een blauwe draad los zit. Klopt het dat dit de plus is voor de rest van de auto?
Ik neem aan dat de gele aan de zijkant de min is.
Waar moet ik die blauwe draad vastzetten. Zit onder de startmotor daar nog een ingang voor of moet ik het vastmaken aan de plus van de startmotor.
-
rode geit
- Gebruiker

Bericht
door rode geit » ma 18 mei, 2009 18:39
Die blauwe (bij de meeste een zwarte) is inderdaad de plus voor de rest van je wagen (ook je bobine, daarom dat je motor stil viel). Je mag die gewoon mee bevestigen aan de plus van je startmotor.
Succes en laat eens weten of dat het probleem oplostte...
-
AZL57
- Addicted user

Bericht
door AZL57 » ma 18 mei, 2009 18:56
De gele is waarschijnlijk de bekrachtiging van de startmotor.
diverse Citroens, wat anders.
-
Derk79
- Beginner

Bericht
door Derk79 » di 19 mei, 2009 20:21
Opgelost!!!
Het was idd wat ik al verwachtte de blauwe draad. Door metaalmoeiheid was het stekkertje afgebroken. Zo gefikst dus.
Fantastisch dat ik het zelf heb kunnen maken, dat geeft echt een kick. Jullie allemaal heel erg bedankt voor de tips!
-
badmuts
- Regelmatige poster

-
Contacteer:
Bericht
door badmuts » di 2 jun, 2009 06:21
Zekeringen liggen er niet zomaar uit in een eend en zeker niet allemaal tegelijk, dus daar zit waarschijnlijk het probleem niet.
Ik denk dat de accu niet bijlaadt en daardoor leeg is geraakt door het rijden. Je meet dan nog wel spanning, maar die zakt in zodra je iets (licht, contact) aanzet.
Remedie: accu een nacht aan de lader, laadstroomcircuit checken.
't Enige wat niet klopt: met startkabels doet ie 't ook niet... Dat kan duiden op slecht contact makende startkabels (dat gebeurt eigenlijk best vaak). En van die dunne startkabels van het tankstation zijn ook geen startkabels maar bijlaad-vanuit-een-andere-auto-kabels.
Maar als de kabels wel dik genoeg waren en goed contact maakten, dan is de plusdraad die niet naar de startmotor gaat wellicht onderbroken.
Deden de lampen van de eend het ook niet met startkabels aangesloten?
*edit* ik post dit met m'n slaperige kop en lees daarna pas dat het is opgelost.