2CV6 restauratie (KLAAR) + elektronische injectie (KLAAR)

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
ArneBrys
Gebruiker
Gebruiker

2CV6 restauratie (KLAAR) + elektronische injectie (KLAAR)

Bericht door ArneBrys » do 21 mei, 2009 23:07

Naast de Acadiane Mixta van mijn vriendin wou ik al een tijdje een 2pk.
Ik was dus al een tijdje aan het uitkijken en kon van een kennis een 2cv6 overnemen met een slecht chassis.
Deze is zo een 10 jaar geleden afgekeurd voor een slecht chassis en heeft sindsdien niet meer gereden.
Het originele plan was een simpele chassis wissel met hier en daar wat roest reparatie.
Na er aan te beginnen hebben we dan toch maar besloten van hem volledig op te maken en te laten spuiten.

Hier zijn al wat fotos.

De acadiane van mijn vriendin in Zweden
Afbeelding

Juist thuisgekomen met mijn nieuwe aanwinst (27-12-2008)
Afbeelding

Afbeelding

Eén van de weinige rotte plekken aan de zetelbevestiging (op de voetenbak en vloerplaten na)
Afbeelding

Afbeelding

Het "licht" verroeste en doorgezakte chassis
Afbeelding

Het nieuwe chassis. Ik heb gekozen voor een wheels chassis.
Afbeelding

Nieuwe voetenbak
Afbeelding

Motor opgekuist en van een nieuwe koppeling voorzien.
De motor was in zeer goede staat. De cilinderkopjes zijn eraf geweest en alles zag er zeer goed uit. Enkel 1 schroefdraad van een bougie was zogoed als verdwenen dus hier is een helicoil in geplaatst.
Afbeelding

Versnellingsbak opgekuist
Afbeelding

Opbouw van het nieuwe chassis.
Afbeelding

Ik zit wel al wat verder dan hier op de fotos.
Het chassis is nu volledig klaar om opnieuw op te bouwen.
Vorige week de motor even gestart om deze te testen. Deze startte zeer gemakkelijk. Zo weet ik al zeker dat ik hier niets mis mee is.

Alles is nu klaar voor om naar de carrosier te gaan.
Die kan er over een 2tal weken aan beginnen.

Dit laat mij echter niet veel tijd over achteraf om weer op te bouwen, te keuren en in te schrijven om op tijd te kunnen vertrekken naar de wereldmeeting maar het zou moeten lukken. Waarschijnlijk nog niet volledig afgewerkt naar mijn wensen maar wel technisch volledig in orde.
Laatst gewijzigd door ArneBrys op wo 4 aug, 2010 15:34, 3 keer totaal gewijzigd.

joe_catchou
Belgisch Meester Lasser
Belgisch Meester Lasser
Contacteer:

Bericht door joe_catchou » do 21 mei, 2009 23:40

hey die aca ken ik heheheh als het goed is ,is ie van de dochter van men pappy .
see you when you see me

Baccio
Beginner
Beginner

Bericht door Baccio » vr 22 mei, 2009 21:42

Goed bezig. Volgens mij ook op korte tijd. Ben zelf ook met een restauratie bezig, Ik zie op tegen de keuring. Ik heb al verschillende "verhalen" gehoord. Laat je wat weten hoe jouw ervaringen bij die keuring waren. Misschien heb je wel wat tips waarop te letten.
Anatra rossa

TimVS
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door TimVS » vr 22 mei, 2009 22:01

Hallo Arne,

Je bent zo te zien goed bezig.
(heb je je kever weggedaan?)

ArneBrys
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door ArneBrys » vr 22 mei, 2009 22:46

De kever is er nog steeds maar het werk hieraan is wat achteruit gesteld.
Ik heb eerst een carport gezet voor 2 wagens en nu "effe" dit project.
Hierna ga ik effe terug wat meer tijd vrij maken voor andere zaken zoals mijn huis en tuin en op mijn gemak opnieuw beginnen aan mijn kever.

Voor de keuring ben ik ook benieuwd. Normaal zou er geen probleem mogen zijn alleen weet ik niet hoe ze reageren op het nieuwe chassis. Aangezien de wagen niet is ingeschreven moet mijn garagist naar de keuring gaan. Ik ga wel zorgen dat ik mee kan gaan moesten er nog problemen zijn dat ik zelf kan zien wat der mis is.
Uit ervaring met de wagen van mijn vriendin neem ik wel technische boeken mee. Vorige keer wouden ze 2 bar op de banden en toen heb ik deze toch moeten boven halen om te bewijzen dat dit niet klopte.
Buiten dit voorval heb ik niet echt slechte ervaringen wel een paar keer terecht afgekeurd ivm de afstelling van de lampen en defecte schokdempers.

AZL57
Addicted user
Addicted user

Bericht door AZL57 » vr 22 mei, 2009 23:28

In belgie worden vaak schokbrekers als defect aangeduid in een test, zelfs nieuwe exemplaren. Dit heeft te maken met de vering van de eend en zijn lage gewicht. Een bevriende belgische keurmeester heeft me de tip gegeven. Om iemand links en rechts op de dorpel te laten staan in de achterdeur. Door de belasting zou het dan wel funktioneren. Proberen dus ;-)
diverse Citroens, wat anders.

joe_catchou
Belgisch Meester Lasser
Belgisch Meester Lasser
Contacteer:

Bericht door joe_catchou » za 23 mei, 2009 00:21

vind ik nogal een raar gebeuren op de test bank .
welk keuringstation is dit ??
in het antwerpse moet je niet afkomen op de keuring mogen wij in de deur opening gaan staan.
dit is niet toegestaan , wel mag er iemand plaats nemen op de achterbank
see you when you see me

TimVS
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door TimVS » zo 24 mei, 2009 00:25

Dat zou wel eens in eksel kunnen zijn, het woord gaat ook rond dat de testbanken niet volgens de nieuwe europese normen zijn

ArneBrys
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door ArneBrys » di 9 jun, 2009 19:05

Gisteren is de geit naar de carrosier vertrokken om te spuiten.
Hiervoor is de kas opnieuw op het chassis gekomen en de deuren, gardebous en en motorkap geinstalleerd.

De kas gaat ter plaatsen wel weer van het chassis af om de onderkant deftig te kunnen spuiten maar zo zijn we zeker dat alles correct past en dat al het nodige bevestigingsmateriaal aanwezig is.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De kas gaat terug in hetzelfde rood gespoten worden (ja de zoveelste rode geit) en zal over een 4 tal weken klaar zijn.

Dit laat mij nog een week over om de geit af te werken en 1 week voor de keuring, inschrijving en verzekering.

Het volgende moet nog gebeuren:
- Glas plaatsen (waarschijnlijk gaat dit door de carrosier gebeuren)
- Remmen
- Elektriciteit terug plaatsen (de kabelboom is in heel goede en niet verprutste staat dus dit zou geen probleem mogen zijn)
- Interieur (voor zovel dat er spraken is van een interieur) en dak
- Nog wat afstellen

Het einde begint nu echt in zicht te komen :D .

AZL57
Addicted user
Addicted user

Bericht door AZL57 » di 9 jun, 2009 19:18

en nog even die deuk uit het schutbord halen. ;-)
Hoe krijg je daar trouwens een deuk, lijkt me nogal lastig...
diverse Citroens, wat anders.

joe_catchou
Belgisch Meester Lasser
Belgisch Meester Lasser
Contacteer:

Bericht door joe_catchou » di 9 jun, 2009 20:26

is mevrouw uit haar dak geweest ;-)
groeten aan rockin' Alain
see you when you see me

siemen
Las Expert
Las Expert
Contacteer:

Bericht door siemen » di 9 jun, 2009 20:33

dat blik is namelijk wel heel erg slap!

verder goed werk
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

hobbes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door hobbes » vr 12 jun, 2009 11:16

Van dat nieuwe chassis ga je nog zeer veel plezier beleven! Ik heb 11 jaar geleden onder de casper en hobbes eend ( een mint groene club uit 82) ook zo'n wheels chassis gemonteerd, ik heb er inmiddels heel wat rally's en bergetappes mee afgereden maar wat er ook gebeurt dat chassis gaat gewoon door!

Ik heb er een zgn douane keuring op zitten en elk jaar is de keurmeester verbaasd over dat "keurige"chassis!

Ik heb het wel netjes in de 2 componenten verf zwart gezet ( eerst een speciale primer over verzinkte laag heen)
met eendige groeten,

ArneBrys
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door ArneBrys » za 13 jun, 2009 11:20

joe_catchou schreef:is mevrouw uit haar dak geweest ;-)
groeten aan rockin' Alain
Ge hebt de groeten terug.

Voor de rest is der niet veel meer gebeurd. Nog wat zaken uitgesorteerd voor het monteren en da is het zowat.

ArneBrys
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door ArneBrys » di 14 jul, 2009 12:10

Door een arbeidsongeval bij de carrossier en daarna enkele mensen die daar met vakantie zijn zitten ze daar met wat te weinig volk. Bij gevolg ga ik de geit niet op tijd klaar krijgen voor de wereldmeeting :cry: .We hebben dus besloten om met die de Acadiane van Tine te gaan.

Het was zoiezo al krap geweest en sommige zaken zouden zoiezo pas na de wereldmeeting orde zijn gekomen (wat afwerking, interieur).
Nu dat de tijdsdruk er af kan dit alles in een keer worden afgewerkt.

Ik kan ondertussen wel verklappen dat ik aan een nieuw projectje ben begonnen voor deze auto. Namelijk een elektronische injectie.
Ik wou al langer een motor (van mijn kever) ombouwen naar injectie maar aangezien deze wagen nog verre van klaar heb ik maar besloten dit te doen met mijn 2CV6.
Het injectie systeem zelf is gebaseerd op de vrij programmeerbare Megasquirt2 injectie computer.
Meer details, vooruitgang en foto's hieromtrent volgen later.

Plaats reactie