raar olielek

Martijn, Arnhem
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 171
Lid geworden op: do 3 jul, 2008 16:01

Bericht door Martijn, Arnhem » zo 29 mar, 2009 16:20

"Je kan die vacuummeter zeer gemakkelijk zelf maken.Je neem 2mtr doorzichtige waterslang en 3 beugeltjes om pcpijpen te monteren zodat je op een plankje van 50X20cm de ene kant in een U op het plankje monteerd.Zet halverwege dwars een streep en meet aan elke kant of in de midden naar boven en naar beneden de centimeters.Je houd dan aan 1 kant een stuk slang over om op de pijlstokopening te plaatsen.Vul de slang zover dat bede kanten op 0 komen.Als de motor draait moet de waterkolom 4cm zakken en aan de pijlstok kant 4cm stijgen zodat er een onderdruk is van 8cm waterkolom.Als dat er niet is moet je de vulpijp vervangen"

@ Gerard, ik heb gezocht op de zoekfunctie naar "onderdruk meten" en kwam deze uitleg van jou tegen. Mist hier wat tekst in w.b. centimeters want ik kom er nog niet uit.
Ene kant van doorzichtige slang moet dus op de peilstokopening en de andere kant hangt in een U-vorm. Hoeveel cm. water mag ik erin doen. Is dit ook 8 centimeter ?

Ik heb het probleem dat er altijd vrij veel (plas) olie in luchtfilter ligt. Ook is de carbu zwart van binnen. Ze start steeds slechter eigenlijk en het lijkt of ze bij aanslaan de eerste toeren op één poot draait. Alles is netjes afgesteld.

Ik heb wel eens de slang van de vulpijp af gehaald en verlengd zodat ie onder m'n motorplaat uitkomt, maar vind dit eigenlijk beetje vieze oplossing. Dit is m'n 3e (nieuwe) olievulpijp al.
Gezocht ; Dyane en Visa 1.7 D

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » ma 30 mar, 2009 07:12

Martijn,Als je halverwege de plank een streep op de plank tekent en als
0 lijn merkt,kan je aan de pijlstokzijde centimeters naar boven aftekenen
en aan de open zijde naar beneden aftekenen.Bij het meten kan je dan de
2 zijde bij elkaar optellen,want dat is de hoeveelheid die het carter zuigt.
Als je te weinig meet,kan soms een busje WYNNS ENGINE STOP LEAK
wel helpen,Het maakt ook de hard geworden keeringen soepel

Martijn, Arnhem
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 171
Lid geworden op: do 3 jul, 2008 16:01

Bericht door Martijn, Arnhem » ma 30 mar, 2009 23:00

Wat zou de WYNNS dan moeten dichten want ik heb verder geen lek ofzo.

Heeft de aftekening aan open zijde zin want als ie 2 cm aanzuigt aan de peilstokkant dan gaat ie toch automatisch aan de andere kant 2 cm naar beneden ?

Wat zou er aan de hand kunnen zijn als de olievulpijp steeds kapot gaat ? Is het mogelijk dat de zwarte aanslag in de carbu ook op een klep zit zodat die klep niet meer goed sluit ?
Gezocht ; Dyane en Visa 1.7 D

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » di 31 mar, 2009 08:07

Martijn,als je 4cm onderdruk meet,is dat wel minimaal de helft te weinig
En die Wynns die maakt alle rubber in de mottor soepel,dus ook het rubber
dat in de vulpijp zit en dus de onderdruk verhogen,maar ook de keerringen,waarmee je dan de kans heb dat je probleem over is.

Gebruikersavatar
BasvanEerden
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1596
Lid geworden op: wo 18 apr, 2007 14:53
Locatie: Abbenes
Contacteer:

Bericht door BasvanEerden » di 31 mar, 2009 09:58

Na de pasen gaat de dyane uit elkaar om naar de puiter te gaan. Inmiddels is al divers plaatwerk gelast. Maar het rare olielek zit er nog steeds. Ik denk dat ik allie olie eruit laat, als ik de auto naar de spuiter breng, en dat ik dan erna ga kijken waar het probleem zit. Ik word er gek van, en ik kan zo niks vinden.
- 2cv 1967 - Dans son jus a Francais
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » di 2 jun, 2009 09:07

Joooooooo k ben r eindelijk achter wat t probleem is, mag ook eindelijk wel eens een keer!!!

Ik had last van 2 dingen:

1) mijn pijlstok kwam bij veel gas geven uit zn houder steken, waardoor er allemaal oliedampen uit de pijlstokhouder de motorruimte in kwamen. Door even met een tang de houder in de knijpen zit ie een stuk strakker en komt ie er niet meer uit.

Het tweede probleem kwam doordat ik de koppen had vervangen en ook meteen de olieleidingen (vanaf toen begon ie erger te lekken).
Wat bleek nou: op de olieleiding zat een stuk soldeer op het uiteinde, waardoor ie het er daar (heel langzaam) weer uit pieste....

Dus daar zit ik dan met twee superstomme problemen, maar ik heb er ondertussen 5 verschillende koppen op gehad, 2 kleppendeksels, mijn krukaskeerring vervangen, oliekoeler vervangen, olievulpijp vervangen en brilrubbers vervangen.... tsss nja t is nu iig opgelost, hehe :-PP
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

Deuche Fester
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 352
Lid geworden op: za 29 mar, 2008 23:25
Locatie: Hilversum

Bericht door Deuche Fester » di 2 jun, 2009 09:18

thomaaas schreef:Joooooooo k ben r eindelijk achter wat t probleem is, mag ook eindelijk wel eens een keer!!!

Ik had last van 2 dingen:

1) mijn pijlstok kwam bij veel gas geven uit zn houder steken, waardoor er allemaal oliedampen uit de pijlstokhouder de motorruimte in kwamen. Door even met een tang de houder in de knijpen zit ie een stuk strakker en komt ie er niet meer uit.

Het tweede probleem kwam doordat ik de koppen had vervangen en ook meteen de olieleidingen (vanaf toen begon ie erger te lekken).
Wat bleek nou: op de olieleiding zat een stuk soldeer op het uiteinde, waardoor ie het er daar (heel langzaam) weer uit pieste....

Dus daar zit ik dan met twee superstomme problemen, maar ik heb er ondertussen 5 verschillende koppen op gehad, 2 kleppendeksels, mijn krukaskeerring vervangen, oliekoeler vervangen, olievulpijp vervangen en brilrubbers vervangen.... tsss nja t is nu iig opgelost, hehe :-PP
Maar wel weer klaar voor vele kilometers met al dat nieuws! :) Goed dat je het gevonden hebt! Ik heb ook een aantal weken met een olielek(je) gezeten en uiteindelijk gevonden dat de carterhelften gewoon niet strak genoeg op elkaar zaten!!!
Nu met nieuwe nickname!
was: Thadeez

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » di 2 jun, 2009 09:19

Ja Thomaas,wat moet ik hier op zeggen,ik zou jouw niet als monteur aan
mijn eend willen hebben.Als je nu eerst eens goed gezocht had,wat er nu
lekte,en laten we eerlijk zijn.Een olielekkage moet je toch kunnen zien waar de olie vandaan komt.Desnoods moet de windtunnel er vanaf.
Ja het is makkelijk achteraf kletsen.maar ik hoop dat je er wat van leert.
:oops:

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » di 2 jun, 2009 09:24

Hmm dat bij die olieleiding had ik idd gewoon moeten zien, maar dat bij die pijlstok vond ik echt heel raar.

Kwam alleen echt bijna géén olie uit bij die lijding paar drupjes maar bij volgas, en zonder koeltunnel durfde ik gewoon steeds geen volgas te geven omdat k bang was dat de motor te warm zou worden.

Anyhow idd weer wat geleerd... :roll:
en 300 euro armer...
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » di 2 jun, 2009 09:33

Oke,het is je vergeven,Je keek zo ongelukkig,dat ik zeker weet dat je er van geleerd heb.En dat maakt mij gelukkig als ik zie dat ze begrijpen hoe
je een probleem aanpakt :-)...


This make me happy

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » di 2 jun, 2009 10:20

Ja nja ik vind t echt oerstom dat k t niet gezien heb hoor!!

Ik wist ook wel gewoon zeker dat het bij die kop iets was, maar al ging je rijden hingen die drupjes altijd op het laagste punt, dat was bij het kleppendeksel...

Mja nu check ik voortaan ook mn nieuwe leidingen gewoon voor ik ze erop doe, en nja goed zoeken dus he ;)
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

Plaats reactie