motor valt uit bij lampen aan
-
- Heavy user
- Berichten: 2861
- Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
- Locatie: Eindhoven de geksteeeh
motor valt uit bij lampen aan
Hallo iedereen.
Zaterdag stopte ik om benzine te halen bij het pompstation, en toen ik weer weg wou gaan, wou de auto niet starten. Nou goed, ik aanduwen en rijd de snelweg weer op.
Op de snelweg wou ik de lampen aan doen, maar zodra ik dat deed, viel de motor uit. Ik denk, das gek, nja ik houdt de lampen maar uit. De startmotor deed het rijdend wel, maar ook dan viel de motor uit.
Gek genoeg doen de ruitenwissers het wel, zij het heel langzaam (is meestal mijn indicator of de auto wel bijlaad). Aangekomen in eindhoven check ik de accu (zit indicator op), zegt stuk te zijn. Toen deden ook mijn lampen etc het niet (motor uit).
Ik heb ff geinspecteerd, maar de v-riem is in orde.
Nu de vraag:
1) waarom gaat zo'n accu stuk, want hij is nog maar 2 jaar oud. Zou het de (nieuwe) spanningsregelaar zijn, of kan het de dynamo zijn? Moet ik nu een nieuwe accu halen, of kan ik ook eerst het een en ander doormeten, want ik heb geen zin om een nieuwe accu te halen terwijl dat straks het probleem helemaal niet is?
dussssss
hoe meet ik een accu door?
hoe meet ik mn dynamo door?
hoe meet ik mn spanningsregelaar door?
of kan het nog iets anders zijn? (want zowel de dimlichten als de startmotor zijn niet gezekerd en juist bij die twee viel de motor uit, bij de ruitenveger en de stadslichten niet)
alvast bedankt!
edit: ik heb geen laadstroommeter
Zaterdag stopte ik om benzine te halen bij het pompstation, en toen ik weer weg wou gaan, wou de auto niet starten. Nou goed, ik aanduwen en rijd de snelweg weer op.
Op de snelweg wou ik de lampen aan doen, maar zodra ik dat deed, viel de motor uit. Ik denk, das gek, nja ik houdt de lampen maar uit. De startmotor deed het rijdend wel, maar ook dan viel de motor uit.
Gek genoeg doen de ruitenwissers het wel, zij het heel langzaam (is meestal mijn indicator of de auto wel bijlaad). Aangekomen in eindhoven check ik de accu (zit indicator op), zegt stuk te zijn. Toen deden ook mijn lampen etc het niet (motor uit).
Ik heb ff geinspecteerd, maar de v-riem is in orde.
Nu de vraag:
1) waarom gaat zo'n accu stuk, want hij is nog maar 2 jaar oud. Zou het de (nieuwe) spanningsregelaar zijn, of kan het de dynamo zijn? Moet ik nu een nieuwe accu halen, of kan ik ook eerst het een en ander doormeten, want ik heb geen zin om een nieuwe accu te halen terwijl dat straks het probleem helemaal niet is?
dussssss
hoe meet ik een accu door?
hoe meet ik mn dynamo door?
hoe meet ik mn spanningsregelaar door?
of kan het nog iets anders zijn? (want zowel de dimlichten als de startmotor zijn niet gezekerd en juist bij die twee viel de motor uit, bij de ruitenveger en de stadslichten niet)
alvast bedankt!
edit: ik heb geen laadstroommeter
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break
MyAmi Spring Break
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Koop een multimeter. En zet de + hiervan op de + van de accu en de - op de - van de accu.
Wanneer de motor uitstaat zou hij iets van 12 a 13 V moeten aangeven.
Start nu de motor en geef wat gas bij. Wanneer hij 14,7 V geeft werkt de dynamo en de spanningsregelaar. Is de waarde hoger dan 14,7 dan is je spanningsregelaar kaduuk. Gebeurt er niks en geeft hij dezelfde waarde aan als met je motor uit dan is er iets met de Dynamo.
Maar het klinkt als een dynamoprobleem. Heb je een losse acculader?
Makkelijker kan niet. Als je er echt niet uitkomt, dan kun je altijd nog langs Veghel komen, als hij dat al mocht halen.
Wanneer de motor uitstaat zou hij iets van 12 a 13 V moeten aangeven.
Start nu de motor en geef wat gas bij. Wanneer hij 14,7 V geeft werkt de dynamo en de spanningsregelaar. Is de waarde hoger dan 14,7 dan is je spanningsregelaar kaduuk. Gebeurt er niks en geeft hij dezelfde waarde aan als met je motor uit dan is er iets met de Dynamo.
Maar het klinkt als een dynamoprobleem. Heb je een losse acculader?
Makkelijker kan niet. Als je er echt niet uitkomt, dan kun je altijd nog langs Veghel komen, als hij dat al mocht halen.
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
-
- Heavy user
- Berichten: 2861
- Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
- Locatie: Eindhoven de geksteeeh
De indicator op de accu zelf geeft aan dat ie kapot is.
Heb acculader van mn zwager geleend om m op te laden, is volgens de acculader nu opgeladen maar hij geeft nog steeds aan dat ie kapot is.
Ik zat eigenlijk meer te twijfelen dat mn spannningsregelaar verkeerd aangesloten is oid, maargoed dat zal ik later controleren.
Veghel moet ie wel halen, want hij ging bij Arnhem kapot
Ik heb geen multimeter bij me, die ligt nog bij mn ouders in Friesland.
Ik heb zelf wel nieuwe koolborstels en spannningsregelaar bij me, maar ik zal eerst eens op school vragen of ik een multimeter mag lenen.
Accu is in zweden bij de wereldmeeting een keer overgekookt, maar sinds toen zit r n nieuwe spanningsregelaar op en heb k nooit problemen gehad.
Heb acculader van mn zwager geleend om m op te laden, is volgens de acculader nu opgeladen maar hij geeft nog steeds aan dat ie kapot is.
Ik zat eigenlijk meer te twijfelen dat mn spannningsregelaar verkeerd aangesloten is oid, maargoed dat zal ik later controleren.
Veghel moet ie wel halen, want hij ging bij Arnhem kapot
Ik heb geen multimeter bij me, die ligt nog bij mn ouders in Friesland.
Ik heb zelf wel nieuwe koolborstels en spannningsregelaar bij me, maar ik zal eerst eens op school vragen of ik een multimeter mag lenen.
Accu is in zweden bij de wereldmeeting een keer overgekookt, maar sinds toen zit r n nieuwe spanningsregelaar op en heb k nooit problemen gehad.
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break
MyAmi Spring Break
-
- Heavy user
- Berichten: 2861
- Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
- Locatie: Eindhoven de geksteeeh
't is een gelaccu en we hadden het toen aan de garage gevraagd, die zij dat de accu nog goed was.
Maar zelfs dan, het is ondertussen bijna 2 jaar geleden dat ie overkookte, dus had verwacht dat ie dan al eerder kapot zou gaan.
Maar denken jullie ook wel aan n laadstroomprobleem? of misschien aan iets anders?
heb net de accu doorgemeten, niet gemonteerd levert ie 13 volt. is wat veel geloof ik
ohja als ik nu de auto start en de accu ontkoppel, als de auto dan blijft lopen, zou ik dan kunnen concluderen dat de dynamo goed is?
Maar zelfs dan, het is ondertussen bijna 2 jaar geleden dat ie overkookte, dus had verwacht dat ie dan al eerder kapot zou gaan.
Maar denken jullie ook wel aan n laadstroomprobleem? of misschien aan iets anders?
heb net de accu doorgemeten, niet gemonteerd levert ie 13 volt. is wat veel geloof ik
ohja als ik nu de auto start en de accu ontkoppel, als de auto dan blijft lopen, zou ik dan kunnen concluderen dat de dynamo goed is?
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break
MyAmi Spring Break
-
- Heavy user
- Berichten: 2861
- Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
- Locatie: Eindhoven de geksteeeh
Ja dat had ik gedaan omdat ik het gezeik van de accu van de charleston (weinig startcapaciteit en snel ontladen) zat was, maar ik doe zo'n gel accu dus ook nooit meer als ie maar zo kort meegaat.
Maar hoe bedoel je onder een bepaalde spanning? Als er minder dan zo en zoveel Ah in heeft gezeten? Want dan is ie dus kapot nu, hij was helemaal leeg zaterdag (al startte de auto net wel toen ik m aanzette, ik meet m vanavond ff door)
Maar hoe bedoel je onder een bepaalde spanning? Als er minder dan zo en zoveel Ah in heeft gezeten? Want dan is ie dus kapot nu, hij was helemaal leeg zaterdag (al startte de auto net wel toen ik m aanzette, ik meet m vanavond ff door)
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break
MyAmi Spring Break
-
- Addicted user
- Berichten: 5836
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Nee Ah en spanning zijn 2 verschillende dingen voor zo'n gelaccu. Als ie onder de 3 volt (ergens rond deze waarde) komt dan vergeet het maar. Normaal herstelt een gel accu veel beter dan een normale, maar een normale kan wel meer hebben.
Als ik dat zo hoor zit je probleem eerder bij je startmotor en kabels. Normale merk accu gaat zeker 5 tot 7 jaar mee zonder problemen. Natuurlijk helpt koken niet mee voor de levensduur.
Als ik dat zo hoor zit je probleem eerder bij je startmotor en kabels. Normale merk accu gaat zeker 5 tot 7 jaar mee zonder problemen. Natuurlijk helpt koken niet mee voor de levensduur.
-
- Heavy user
- Berichten: 2861
- Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
- Locatie: Eindhoven de geksteeeh
Hmm heb net ff een en ander doorgemeten
spanning bij motor uit:
12,8 volt
spanning bij draaiende motor:
12,73 volt
dit veranderd niet als ik meer gas geef.
Met grootlicht aan is de spanning 12,53 volt.
De spanning over de twee polen van de dynamo is steeds 7,4 volt, dit veranderd niet als ik meer gas geef. De spanning tussen de +pool van de dynamo en het motorblok is gek genoeg 12 volt, en tussen de -pool van de dynamo en het motorblok 12,7.
Met een andere spanningsregelaar, waarvan ik ooit bang was dat ik m opgeblazen had, heb ik dezelfde waarden.
Dusssss zou de dynamo misschien geen goede massa maken ofzo? of toch een nieuwe spanningsregeleer monteren, of zou deze aansluiting gewoon niet deugen?
ik ben niet zo goed in elektro geloof ik
ps: Backfire, bedoel je dan dat als de spanning die de accu geeft of die op de accu staat lager dan 3 volt is? Denk je dat dat het zou kunnen zijn?
spanning bij motor uit:
12,8 volt
spanning bij draaiende motor:
12,73 volt
dit veranderd niet als ik meer gas geef.
Met grootlicht aan is de spanning 12,53 volt.
De spanning over de twee polen van de dynamo is steeds 7,4 volt, dit veranderd niet als ik meer gas geef. De spanning tussen de +pool van de dynamo en het motorblok is gek genoeg 12 volt, en tussen de -pool van de dynamo en het motorblok 12,7.
Met een andere spanningsregelaar, waarvan ik ooit bang was dat ik m opgeblazen had, heb ik dezelfde waarden.
Dusssss zou de dynamo misschien geen goede massa maken ofzo? of toch een nieuwe spanningsregeleer monteren, of zou deze aansluiting gewoon niet deugen?
ik ben niet zo goed in elektro geloof ik
ps: Backfire, bedoel je dan dat als de spanning die de accu geeft of die op de accu staat lager dan 3 volt is? Denk je dat dat het zou kunnen zijn?
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break
MyAmi Spring Break
Wat voor spanningsregelaar heb je? Een oude mechanische of een elektronische?
Ik heb een elektronische gehad die niks meer deed. Ik had dezelfde problemen als jij beschrijft. Ik verdacht de dynamo, maar het vervangen van de dynamo veranderde hier niets aan. Nadat ik een andere spanningsregelaar erop had gezet was alles weer ok.
Ik heb een elektronische gehad die niks meer deed. Ik had dezelfde problemen als jij beschrijft. Ik verdacht de dynamo, maar het vervangen van de dynamo veranderde hier niets aan. Nadat ik een andere spanningsregelaar erop had gezet was alles weer ok.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
Je accu wordt dus niet bijgeladen als de motor draait.thomaaas schreef:Hmm heb net ff een en ander doorgemeten
spanning bij motor uit:
12,8 volt
spanning bij draaiende motor:
12,73 volt
dit veranderd niet als ik meer gas geef.
Met grootlicht aan is de spanning 12,53 volt.
Als je echt wilt weten of je accu nog goed is, ga ff langs een garage bedrijf of een accu boer. Die kunnen ook de start capaciteit meten. Als je het een beetje leuk brengt kost he waarschijnlijk niks.
Ik ben ook niet zo'n held met elektro, maar die waarde 7,4 volt is wat vreemd hoorDe spanning over de twee polen van de dynamo is steeds 7,4 volt, dit veranderd niet als ik meer gas geef. De spanning tussen de +pool van de dynamo en het motorblok is gek genoeg 12 volt, en tussen de -pool van de dynamo en het motorblok 12,7.