motor valt uit bij lampen aan

Laadt je accu niet meer bij? Kookt je accu over?
thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

motor valt uit bij lampen aan

Bericht door thomaaas » ma 8 jun, 2009 12:00

Hallo iedereen.

Zaterdag stopte ik om benzine te halen bij het pompstation, en toen ik weer weg wou gaan, wou de auto niet starten. Nou goed, ik aanduwen en rijd de snelweg weer op.

Op de snelweg wou ik de lampen aan doen, maar zodra ik dat deed, viel de motor uit. Ik denk, das gek, nja ik houdt de lampen maar uit. De startmotor deed het rijdend wel, maar ook dan viel de motor uit.

Gek genoeg doen de ruitenwissers het wel, zij het heel langzaam (is meestal mijn indicator of de auto wel bijlaad). Aangekomen in eindhoven check ik de accu (zit indicator op), zegt stuk te zijn. Toen deden ook mijn lampen etc het niet (motor uit).

Ik heb ff geinspecteerd, maar de v-riem is in orde.

Nu de vraag:

1) waarom gaat zo'n accu stuk, want hij is nog maar 2 jaar oud. Zou het de (nieuwe) spanningsregelaar zijn, of kan het de dynamo zijn? Moet ik nu een nieuwe accu halen, of kan ik ook eerst het een en ander doormeten, want ik heb geen zin om een nieuwe accu te halen terwijl dat straks het probleem helemaal niet is?

dussssss
hoe meet ik een accu door?
hoe meet ik mn dynamo door?
hoe meet ik mn spanningsregelaar door?
of kan het nog iets anders zijn? (want zowel de dimlichten als de startmotor zijn niet gezekerd en juist bij die twee viel de motor uit, bij de ruitenveger en de stadslichten niet)

alvast bedankt!

edit: ik heb geen laadstroommeter
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » ma 8 jun, 2009 12:18

Koop een multimeter. En zet de + hiervan op de + van de accu en de - op de - van de accu.

Wanneer de motor uitstaat zou hij iets van 12 a 13 V moeten aangeven.

Start nu de motor en geef wat gas bij. Wanneer hij 14,7 V geeft werkt de dynamo en de spanningsregelaar. Is de waarde hoger dan 14,7 dan is je spanningsregelaar kaduuk. Gebeurt er niks en geeft hij dezelfde waarde aan als met je motor uit dan is er iets met de Dynamo.

Maar het klinkt als een dynamoprobleem. Heb je een losse acculader?

Makkelijker kan niet. Als je er echt niet uitkomt, dan kun je altijd nog langs Veghel komen, als hij dat al mocht halen. ;-)
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

jeroentje
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 260
Lid geworden op: ma 23 jan, 2006 18:09
Locatie: eindhoven

Bericht door jeroentje » ma 8 jun, 2009 12:37

Is die nieuwe spanningsregelaar wel goed aangesloten ??

Casonline
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 277
Lid geworden op: za 3 jul, 2004 20:01
Locatie: Schiedam

Bericht door Casonline » ma 8 jun, 2009 12:38

Zijn je koolborsteltjes niet gewoon op? dan laad de accu ook niet meer (voldoende) bij.
En een accu na 2 jaar op... ja zou kunnen zeker als deze zwaar belast is omdat hij slecht bijlaad.
Je spanningsregelaar kan ook nog te weinig geven hoor, trouwens.

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » ma 8 jun, 2009 12:41

Wanneer een accu slecht opgeladen is dan geeft de indicator op de accu meestal aan dat de accu op is. Wanneer ze hem dan doormeten, dan blijkt dit dus niet het geval te zijn. Heb afgelopen winter hetzelfde gehad namelijk.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » ma 8 jun, 2009 12:53

De indicator op de accu zelf geeft aan dat ie kapot is.
Heb acculader van mn zwager geleend om m op te laden, is volgens de acculader nu opgeladen maar hij geeft nog steeds aan dat ie kapot is.

Ik zat eigenlijk meer te twijfelen dat mn spannningsregelaar verkeerd aangesloten is oid, maargoed dat zal ik later controleren.

Veghel moet ie wel halen, want hij ging bij Arnhem kapot :P

Ik heb geen multimeter bij me, die ligt nog bij mn ouders in Friesland.
Ik heb zelf wel nieuwe koolborstels en spannningsregelaar bij me, maar ik zal eerst eens op school vragen of ik een multimeter mag lenen.

Accu is in zweden bij de wereldmeeting een keer overgekookt, maar sinds toen zit r n nieuwe spanningsregelaar op en heb k nooit problemen gehad.
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5122
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » ma 8 jun, 2009 14:41

Door het overkoken verloor hij zuur. Vul je hem daarna bij met water dan wordt de zuurgraad anders. Hierdoor kan hij bij koude zelfs kapot vriezen. Maar ook kunnen door overladen de platen in de accu beschadigen en dan gaat de toestand van de accu rap tempo bergaf.
diverse Citroens, wat anders.

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » ma 8 jun, 2009 15:17

't is een gelaccu en we hadden het toen aan de garage gevraagd, die zij dat de accu nog goed was.

Maar zelfs dan, het is ondertussen bijna 2 jaar geleden dat ie overkookte, dus had verwacht dat ie dan al eerder kapot zou gaan.

Maar denken jullie ook wel aan n laadstroomprobleem? of misschien aan iets anders?

heb net de accu doorgemeten, niet gemonteerd levert ie 13 volt. is wat veel geloof ik ;)

ohja als ik nu de auto start en de accu ontkoppel, als de auto dan blijft lopen, zou ik dan kunnen concluderen dat de dynamo goed is?
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » ma 8 jun, 2009 15:43

kun je aan de koolborstels zien of ze vervangen moeten worden?
Dit zijn , de rechter zijn de nieuwen.
Afbeelding
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 8 jun, 2009 17:38

Als een Gel accu onder bepaalde spanning komt, dan kun je hem niet meer revalitiseren (zeg je dat zo? whoha). Hij zal het nog wel ff doen, maar hij zal snel leeg lopen en weinig startcapaciteit hebben. Overigens, wel duur grapje, Gel accu in een eend.

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » ma 8 jun, 2009 18:41

Ja dat had ik gedaan omdat ik het gezeik van de accu van de charleston (weinig startcapaciteit en snel ontladen) zat was, maar ik doe zo'n gel accu dus ook nooit meer als ie maar zo kort meegaat.

Maar hoe bedoel je onder een bepaalde spanning? Als er minder dan zo en zoveel Ah in heeft gezeten? Want dan is ie dus kapot nu, hij was helemaal leeg zaterdag (al startte de auto net wel toen ik m aanzette, ik meet m vanavond ff door)
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 8 jun, 2009 19:54

Nee Ah en spanning zijn 2 verschillende dingen voor zo'n gelaccu. Als ie onder de 3 volt (ergens rond deze waarde) komt dan vergeet het maar. Normaal herstelt een gel accu veel beter dan een normale, maar een normale kan wel meer hebben.

Als ik dat zo hoor zit je probleem eerder bij je startmotor en kabels. Normale merk accu gaat zeker 5 tot 7 jaar mee zonder problemen. Natuurlijk helpt koken niet mee voor de levensduur.

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » ma 8 jun, 2009 22:12

Hmm heb net ff een en ander doorgemeten

spanning bij motor uit:
12,8 volt
spanning bij draaiende motor:
12,73 volt
dit veranderd niet als ik meer gas geef.
Met grootlicht aan is de spanning 12,53 volt.

De spanning over de twee polen van de dynamo is steeds 7,4 volt, dit veranderd niet als ik meer gas geef. De spanning tussen de +pool van de dynamo en het motorblok is gek genoeg 12 volt, en tussen de -pool van de dynamo en het motorblok 12,7.

Met een andere spanningsregelaar, waarvan ik ooit bang was dat ik m opgeblazen had, heb ik dezelfde waarden.

Dusssss zou de dynamo misschien geen goede massa maken ofzo? of toch een nieuwe spanningsregeleer monteren, of zou deze aansluiting gewoon niet deugen?

ik ben niet zo goed in elektro geloof ik :P

ps: Backfire, bedoel je dan dat als de spanning die de accu geeft of die op de accu staat lager dan 3 volt is? Denk je dat dat het zou kunnen zijn?
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » ma 8 jun, 2009 22:46

Wat voor spanningsregelaar heb je? Een oude mechanische of een elektronische?

Ik heb een elektronische gehad die niks meer deed. Ik had dezelfde problemen als jij beschrijft. Ik verdacht de dynamo, maar het vervangen van de dynamo veranderde hier niets aan. Nadat ik een andere spanningsregelaar erop had gezet was alles weer ok.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Casonline
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 277
Lid geworden op: za 3 jul, 2004 20:01
Locatie: Schiedam

Bericht door Casonline » ma 8 jun, 2009 22:57

thomaaas schreef:Hmm heb net ff een en ander doorgemeten

spanning bij motor uit:
12,8 volt
spanning bij draaiende motor:
12,73 volt
dit veranderd niet als ik meer gas geef.
Met grootlicht aan is de spanning 12,53 volt.
Je accu wordt dus niet bijgeladen als de motor draait.

Als je echt wilt weten of je accu nog goed is, ga ff langs een garage bedrijf of een accu boer. Die kunnen ook de start capaciteit meten. Als je het een beetje leuk brengt kost he waarschijnlijk niks. :wink:
De spanning over de twee polen van de dynamo is steeds 7,4 volt, dit veranderd niet als ik meer gas geef. De spanning tussen de +pool van de dynamo en het motorblok is gek genoeg 12 volt, en tussen de -pool van de dynamo en het motorblok 12,7.
Ik ben ook niet zo'n held met elektro, maar die waarde 7,4 volt is wat vreemd hoor

Plaats reactie