motor valt uit bij lampen aan

Laadt je accu niet meer bij? Kookt je accu over?
thomaaas
Heavy user
Heavy user

Bericht door thomaaas » di 9 jun, 2009 11:14

'k heb twee elektronische spanningsregelaars, en beide geven ze dit resultaat. Daarom dacht ik, misschien dat ze door een verkeerde aansluiting oid opgeblzen werden, had k eens wat over gelezen.

Maar accu wordt idd niet bijgeladen dacht ik. Zou dus kunnen komen door de spanningsregelaar of dynamo. n de dynamo had ik wel al nieuwe koolborstels gestopt. nja k zal eerst wel ff een accuboer in de buurt opzoeken ;)
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

thomaaas
Heavy user
Heavy user

Bericht door thomaaas » di 9 jun, 2009 14:10

Net bij garage geweest: de staat van de accu is bijzonder slecht en daarom moet de accu eigenlijk vervangen worden.

Zou dit ook zijn waarom de spanning zo laag is, of zou de accu kapot zijn gegaan doordát er te weinig laadstroom overheen gezet werd? maw zou er naast de accu nog iets kapot kunnen zijn, of denken jullie dat dit het probleem ook was?

aan de moderators: Zouden jullie dit topic onder het kopje laadstroomproblemen willen plaatsen alsjeblieft?

EDIT: wat voor accu moet ik kopen eigenlijk, ik wil geen gel-acce en het hoeft ook niet zo'n dure en grote accu te zijn als die die ik nu had
MyAmi Spring Break

AZL57
Addicted user
Addicted user

Bericht door AZL57 » di 9 jun, 2009 15:00

een 36 Ah accu van een goed merk. Let alleen even erop dat de polen goed om zitten. Je hebt 2 versies naar gelang de auto waar ie voor bedoeld is.
diverse Citroens, wat anders.

Jeroen-citroen
Moderator

Bericht door Jeroen-citroen » di 9 jun, 2009 15:34

thomaaas schreef:aan de moderators: Zouden jullie dit topic onder het kopje laadstroomproblemen willen plaatsen alsjeblieft?
Done that :wink:
weet wat je zegt maar zeg niet altijd wat je weet

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » di 9 jun, 2009 17:13

Ik heb gewoon hele goede ervaring met Varta silver met verhoogde startcapaciteit. De mijne heb ik toen kunnen kopen voor 59 euro, dus dat vond ik niet duur.

TB
Moderator

Bericht door TB » di 9 jun, 2009 17:55

Dat is zeker niet duur. Ik hoor om me heen al genoeg ervaringen dat de accu's zoveel duurder geworden zijn.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

thomaaas
Heavy user
Heavy user

Bericht door thomaaas » di 9 jun, 2009 18:16

Nja n kwartier gezocht naar de oudste accuboer van eindhoven en niet gevonden, wel 3x langs de kwikfit gekomen dus daar maar een gekocht voor 84 euro... Tsja, maar het was sowieso nodig, zal k maar zeggen.

Nu ff gemonteerd, en waar ik al bang voor was leek de waarheid: auto laad nog steeds niet bij. Dus pa ff gesmst, hij zal twee 2ehands dynamo's opsturen voor me. En dan verder toch maar een nieuwe spanningsregelaar proberen denk ik? Ik hoop dat het daarmee klaar is dan, want ik moet zaterdag naar gouda...

Heb wel ff een stuk gevonden over een probleem dan Jeroen Cats had met zijn spanningsregelaar, maar dan moet ik meten met motor lopend denk ik?
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=413 ... aansluiten
dus de vraag hierover is:
+ is de + náár de accu?
- is de min naar de accu of de min van de dynamo?
exc is de spanning van de dynamo af denk ik?

edit: want als dat zo is issie goed aangesloten. Kan ie nog wel kapot zijn natuurlijk ;)
MyAmi Spring Break

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » di 9 jun, 2009 19:08

+ gaat naar je zekeringkast, welke over je contact geschakeld is, volgens 2cv.nl de blauwe nr 2 zekering. Als je de regelaar niet over het contact aansluit loopt je accu erg snel leeg.

- is de min naar de min van de accu of als je wilt naar naar een stuk blank metaal, bijvoorbeeld de versnellingsbak.

exc gaat naar exc van je dynamo. Uiteindelijk is dit de veldspoel regelaar, welke er voor zorgt dat je niet te veel spanning opwekt. (Veldspoel is dus gewoon een elektrische magneet, door er minder spanning op te zetten wordt de magneet minder sterk en wekt de dynamo minder spanning op, zo simpel is het)

thomaaas
Heavy user
Heavy user

Bericht door thomaaas » wo 10 jun, 2009 10:26

Ja volgens mij moet t dan wel kloppen, ware het niet dat het op de spanningsregelaar zelf precies andersom staat aangegeven :S

De exc op de dynamo alleen, welke van de twee stekkers is dat? ik heb een Iskra ;)

Maar k hoop eigenlijk dat ik vanmiddag mn tweedehands dynamo krijg ;)
MyAmi Spring Break

AZL57
Addicted user
Addicted user

Bericht door AZL57 » wo 10 jun, 2009 12:49

exc is het stekkertje op de koolborstels, en niet de dynamo laten lopen zonder de accu eraan, dat vindt ie volgens mij niet lekker.
diverse Citroens, wat anders.

thomaaas
Heavy user
Heavy user

Bericht door thomaaas » wo 10 jun, 2009 12:54

Okee bedankt ;)

nee heb m ook niet zo laten lopen vroeg me alleen af of dat dus zo kon. Zit bij mij geen zekering in dus dacht eigenlijk dat t me m'n diode kon kosten.

Maar mn pa heeft al n nieuwe in de post zitten, al is dat geloof ik een ducellier, daar zitten geen andere aansluitingen op toch?
MyAmi Spring Break

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 10 jun, 2009 16:00

Dynamo zonder accu laten lopen, mag geen probleem opleveren, circuit is dan onderbroken en dus zal er geen elektronen verkeer plaatsvinden.

is het niet zo dat het op de spanningsregelaar in spiegelbeeld staat omdat het op de voorkant staat en niet op de achterkant waar de stekkers zitten?

thomaaas
Heavy user
Heavy user

Bericht door thomaaas » do 11 jun, 2009 10:30

hmm nee staat op de achterkant waar stekkers zitten...

Dynamo zonder accu laten lopen is ok, maar ik dacht dat als je de accu lostrok terwijl de motor liep, er dan een uitschakeleffect kon optreden waardoor de diodes in je dynamo kapot konden gaan?

In principe moet de motor, als de dynamo goed is, gewoon lopen zonder accu. Loopt ie niet, zou de dynamo slecht zijn lijkt me of zie ik dat verkeerd?
MyAmi Spring Break

Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner

Bericht door Gerard2cv » do 11 jun, 2009 11:09

Ja THomaas dat zie je verkeerd.De dynamo laadt door de accu,Hij heefd
de accu nodig om de veldwikkelingen te bekrachtigen en daardoor te laden
Dus geen accu,ook geen laadstroom en de accu bepaald hoeveel de accu
laadt.Als de accu bijna vol is loopt de laadstroom terug door de inwendige
weerstand die de accu krijgt.

thomaaas
Heavy user
Heavy user

Bericht door thomaaas » do 11 jun, 2009 16:39

Hmmm net nieuwe dynamo erin gezet (tussen twee buien door). Hij laadt nu bij, maar de spanning loopt met gas geven op tot 17 volt. Hoger wordt het niet, maar ik heb even gebeld met een eendenboer en die zegt dat ik hier absoluut niet mee moet doorrijden...

Is dit nou mn spanningsregelaar of kan het best, want n nieuwe spanningsregelaar is weer 20 euro en ik heb zo de indruk dat die nieuwe dingen niet zo lang meegaan :S
MyAmi Spring Break

Plaats reactie