Half starten
- Hanzzl69
- Spelleider Forum Trofee
- Berichten: 1712
- Lid geworden op: zo 30 mar, 2003 13:58
- Locatie: Ergens in't midden
- Contacteer:
Half starten
Vanmorgen zo iets geks mee gemaakt ...
Het was zeiknat weer. Het starten ging wel vlot maar het leek wel alsof alleen de rechter mororhelft het deed. Iedere keer sloeg de motor een slag over waardoor de eend flink schudde.
Contact maar weer uitgezet en opnieuw geprobeerd. Toen starte de eend normaal.
Mijn theorie is dat de ene bougie niet heeft gevonkt waardoor er dus maar aan een kant ontbranding was.
Kan dat kloppen en wat zegt dat over mijn bougies?
Het was zeiknat weer. Het starten ging wel vlot maar het leek wel alsof alleen de rechter mororhelft het deed. Iedere keer sloeg de motor een slag over waardoor de eend flink schudde.
Contact maar weer uitgezet en opnieuw geprobeerd. Toen starte de eend normaal.
Mijn theorie is dat de ene bougie niet heeft gevonkt waardoor er dus maar aan een kant ontbranding was.
Kan dat kloppen en wat zegt dat over mijn bougies?
Hanzzl69
Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985
Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985
Re: Half starten
Oude bougiekabels? Liggen de kabels tegen staal (wielscherm) aan? Zorg voor soepele jonge kabels en doe er eventueel een stuk flexibele electriciteitsleiding of tuinslag om om ze goed te isoleren.
La vie est belle.
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Re: Half starten
Heeft dat echt zoveel voordeel dan???Handjes schreef:Oude bougiekabels? Liggen de kabels tegen staal (wielscherm) aan? Zorg voor soepele jonge kabels en doe er eventueel een stuk flexibele electriciteitsleiding of tuinslag om om ze goed te isoleren.
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
Re: Half starten
Bij dit vochtige weer en bij wat oudere bougiekabels kan er doorslag ontstaan van de vonk. De stroom lekt dan weg via vochtig plaatwerk in de buurt.Punky schreef:Heeft dat echt zoveel voordeel dan???
La vie est belle.
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2677
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
Ik heb het zelfde probleem, alleen weet ik niet zeker of er nu een ontbranding mist of niet. Het komt er op neer dat ze bij heel vochtig of koud weer bij de eerste (soms ook de tweede) keer starten heel kort loopt en dan bijna of helemaal afslaat. Mijn bougiekabels raken nergens plaatwerk, dus ik vermoed de kleppen of ontsteking (kleppen hebben zeker een stelbeurtje nodig). Misschien zou het ook wel daaraan kunnen liggen.
Het is maar een suggestie.
Het is maar een suggestie.
Tip
Eventuele doorslag bij vochtig weer spoor je eenvoudig op bij droog weer met een gietertje of plantenspuit. Laat hierbij de motor stationar lopen en maak stukje voor stukje de bougiekabels en de bobine nat. Een goed hoogspannings gedeelte gaat hiervan niet doorslaan en de motor hoort niet gaan haperen!
Zodra de motor gaat overslaan of op een cylinder lopen weet je waar de zwakke plek zit en waarom ie bij vochtig weer moeilijk start.
Je kan dan de bougieabels verleggen of slangen om de bougiekabels heen doen maar zulke bougiekabels kan je beter meteen vervangen door nieuwe siliconen bougiekabels. Een tuinslang om de bougiekabel wordt 's winters nl erg stijf waardoor de aansluitingen erg veel te lijden krijgen en op de duur kunnen afbreken, flexibele electriciteitbuis is dan geschikter.
De bobine kan ook haarscheurtjes in zijn huis hebben, vooral bij de bougiekabelaansluiting. waar ie door kan slaan. Vervangen van de bobine is dan de enige definitieve oplossingen, hoewel je dan in noodgevallen met ducktape en plastic zakken een stortbui nog wel door kan komen.
/Aryan
Eventuele doorslag bij vochtig weer spoor je eenvoudig op bij droog weer met een gietertje of plantenspuit. Laat hierbij de motor stationar lopen en maak stukje voor stukje de bougiekabels en de bobine nat. Een goed hoogspannings gedeelte gaat hiervan niet doorslaan en de motor hoort niet gaan haperen!
Zodra de motor gaat overslaan of op een cylinder lopen weet je waar de zwakke plek zit en waarom ie bij vochtig weer moeilijk start.
Je kan dan de bougieabels verleggen of slangen om de bougiekabels heen doen maar zulke bougiekabels kan je beter meteen vervangen door nieuwe siliconen bougiekabels. Een tuinslang om de bougiekabel wordt 's winters nl erg stijf waardoor de aansluitingen erg veel te lijden krijgen en op de duur kunnen afbreken, flexibele electriciteitbuis is dan geschikter.
De bobine kan ook haarscheurtjes in zijn huis hebben, vooral bij de bougiekabelaansluiting. waar ie door kan slaan. Vervangen van de bobine is dan de enige definitieve oplossingen, hoewel je dan in noodgevallen met ducktape en plastic zakken een stortbui nog wel door kan komen.
/Aryan
Bij een vermoeden is het moeilijk vast te stellen waar het aan ligt. Het probleem bij 2cv's is dat ze nogal vaak een beurt nodig hebben. Het vervangen van de ontsteking, bougies en het stellen van de kleppen is geen remedie of reparatie, maar noodzakelijk regulier onderhoud. Of: met bijvoorbeeld het stellen van de kleppen 'verhelp' je niet een probleem. Als dat probleem er al is, is er sprake van achterstallig onderhoud.Casonline schreef:dus ik vermoed de kleppen of ontsteking (kleppen hebben zeker een stelbeurtje nodig). Misschien zou het ook wel daaraan kunnen liggen.
Zolang er een 'vermoeden' bestaat, blijven dit de eerste verdachten. Je kunt dan gissen en sleutelen wat je wilt (accu vervangen, kabeltjes langslopen, wegenwacht bellen), maar ontsteking en olie moet gewoon in orde zijn. Pas dan kun je achter andere problemen komen zoals slechte bougiekabels, verdeelkap (bij andere Citroëns), accu, startmotor, etc.
Het is dus gewoon superhandig om de km.stand te onthouden van je laatste beurt. Elke 10.000 olie+ontsteking vervangen levert een betrouwbare 2cv op! Bij aankoop: meteen beurtje geven.
La vie est belle.
- Hanzzl69
- Spelleider Forum Trofee
- Berichten: 1712
- Lid geworden op: zo 30 mar, 2003 13:58
- Locatie: Ergens in't midden
- Contacteer:
Je beschrijving is precies wat er bij mij ook aan de hand is! Ik kom er niet eens meer mee de weg op, zo snel slaat het ding af.Casonline schreef:Ik heb het zelfde probleem, alleen weet ik niet zeker of er nu een ontbranding mist of niet. Het komt er op neer dat ze bij heel vochtig of koud weer bij de eerste (soms ook de tweede) keer starten heel kort loopt en dan bijna of helemaal afslaat. Mijn bougiekabels raken nergens plaatwerk, dus ik vermoed de kleppen of ontsteking
Gisteren de bougies schoongemaakt, ze waren allebij zwart aangeslagen. Duid op een te rijk mengsel danwel te weinig vonk en / of / dus een onvolledige verbranding. Helaas had de Brezan ff geen nieuwe voor me, die heb ik besteld.Overigens was de electroden-afstand 0,7 dus dat is goed. Wel heb ik de bougiekabels vervangen door nieuwe. Maar goed, daar ligt het dus niet aan. Het is de verbranding die slecht is.
Ook de accu nagemeten, die is prima. Uiteindelijk dan toch maar de wegenwacht er bij gehaald. Die begon mij les te geven in de werking van de ontsteking. Zijn analyse wees de bobine aan als boosdoener. Want vanwege de 123-ontsteking krijgt de bobine het zwaarder te verduren dan met normale contactpuntjes. En daar is het ding niet op gemaakt (hebben we hier dan het nadeel van de 123 beschreven???) Klinkt heel aannemelijk na wat ik er aan gedaan heb. En die bobine heb ik hier natuurlijk niet op de plank liggen.
Balen, want ik had vandaag mee willen doen met een rit in omgeving Ugchelen, bij Apeldoorn, mijn geboortedorp. (zie Meetings)
Tja.
Hanzzl69
Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985
Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985
Sorry dat ik het zeg maar wat die ww man je verteld heeft dat de 123 de bobine zwaarder belast is echt onzin het tegendeel is wel waar. Met gewone puntjes kan je, door even het contact aan te laten staan de bobine vrij snel oververhitten waarna ie niet meer goed vonkt en ook wordt die erg warm bij stationair draaien met puntjes.Hanzzl schreef:Ook de accu nagemeten, die is prima. Uiteindelijk dan toch maar de wegenwacht er bij gehaald. Die begon mij les te geven in de werking van de ontsteking. Zijn analyse wees de bobine aan als boosdoener. Want vanwege de 123-ontsteking krijgt de bobine het zwaarder te verduren dan met normale contactpuntjes. En daar is het ding niet op gemaakt (hebben we hier dan het nadeel van de 123 beschreven???) Klinkt heel aannemelijk na wat ik er aan gedaan heb. En die bobine heb ik hier natuurlijk niet op de plank liggen.
De 123 past zich itt tot puntjes aan de bobine aan, en zorgt er met zijn variabele dwell voor dat de bobine nooit overbelast wordt. Dus als die bobine goed was toen je de 123 monteerde is ie daar niet kapot van gegaan. Daarintegen kan een slechte bobine het nog wel beter doen met een 123 maar moet toch vervangen.
Waar de ww man dus wel gelijk in zou kunnen hebben is dat de bobine stuk zou kunnen zijn maar het kan ook aan andere faktoren liggen. Draai er een bougie uit en kijk of de vonk helder en "breed" is, een iel vonkje is niet genoeg om de motor goed te laten lopen, als je een vette vonk heb ligt het probleem niet aan de onsteking, ander schroef je de bobin los en schut hem heen en weer en luister eraan, als ie klotst is de bobine te heet geweest en moet je hem vervangen.
Waar je ook erg goed op moet letten is dat de klemstekkers heel goed op de kabel vastgeklemt zitten, als die niet helemaal goed geklemt zijn zitten wordt de vonk ook zwakker, dit kan ook na enige tijd verslechteren. Een andere veel voorkomende oorzak van een zwakke vonk is een overgangsweerstand in het contactslot overbrug de aansluitingen met een draad en kijk of de vong dan vetter wordt. In dat geval moet je de contactrol van het contactslot vervangen of reviseren.
/Aryan
Laatst gewijzigd door aryan op zo 28 nov, 2004 12:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat klopt niet helemaal Aryan. De standaard 123 heeft een vaste contacthoek, die hetzelfde is als origineel. De bruine 123 (wordt niet meer verkocht) had een variabele contacthoek. Omdat deze een zwarte bobine te zeer zou opladen mag deze alleen met een bruine visa bobine gebruikt worden.aryan schreef:
De 123 past zich itt tot puntjes aan de bobine aan, en zorgt er met zijn variabele dwell voor dat de bobine nooit overbelast wordt. Dus als die bobine goed was toen je de 123 monteerde is ie daar niet kapot van gegaan. Daarintegen kan een slechte bobine het nog wel beter doen met een 123 maar moet toch vervangen.
/Aryan
Alle 123's hebben variabele contacthoek die zich aan de bobine aanpast, kijk maar op op http://www.123ignition.nl/ als je me niet gelooft. Deze variabele dwell geeft onde alle omstandighede een maximale vonkenergie.Bullit schreef:Dat klopt niet helemaal Aryan. De standaard 123 heeft een vaste contacthoek, die hetzelfde is als origineel.
Er is een zwarte 123\2cv bedoelt voor de standaard bobine, een 123\bue met vacuum vervroeging en een 123\uni met meerdere kurves ook voor de 6 volt eendjes. De laatste 2 zijn ook geschikt voor (bruine) VISA bobines omdat die de grotere stroom ervaan kan schakelen.Bullit schreef:De bruine 123 (wordt niet meer verkocht) had een variabele contacthoek. Omdat deze een zwarte bobine te zeer zou opladen mag deze alleen met een bruine visa bobine gebruikt worden.
/Aryan
Ik heb jaren geleden veel contact gehad met Albert en was een van de eersten (en weinigen) die een bruine 123 (destijds 123-visa genoemd) installeerde. Albert legde mij uit dat de gewone 123-2CV een vaste contacthoek had, net zoals puntjes dus. De 123-VISA was niet voor een visa bedoeld (die heeft de alom bekende module en sensoren) , maar voor een 2cv, maar alleen i.c.m. de bruine bobine (zogenaamde electronische bobine, wat ik een beetje een vreemde naam vind).
De 123-Visa ontsteking had exact dezelfde vervroegingscurve maar een variabele contacthoek. Op die manier wordt je bobine bij hogere toerentallen langer 'geladen' en heb je dus vergeleken met een vaste contacthoek-ontsteking bij die hogere toerentallen een krachtiger vonk.
Wanneer je een zwarte bobine zo zou laden zo deze snel kapot gaan, waarschuwde Albert, deze was niet bestand tegen een zo efficiente oplading.
De nu verkochte standaard 123's hebben, wanneer je de site goed leest , nog steeds die vaste contacthoek. De UNI en Blauw uitvoering, detecteren de bobine en passen het contacthoektype (vast of variabel) daarop aan.
Als je mij niet gelooft, kun je Albert mailen of kan ik die oude mailtjes opzoeken. (Ik geloof dat ik er enkele heb bewaard.)
Conclusie: De ANWB had het mis: de contacthoek van de 123 is vast, en net zo groot als bij goed ingestelde puntjes, en kan zo de bobine niet overladen.
B.
De 123-Visa ontsteking had exact dezelfde vervroegingscurve maar een variabele contacthoek. Op die manier wordt je bobine bij hogere toerentallen langer 'geladen' en heb je dus vergeleken met een vaste contacthoek-ontsteking bij die hogere toerentallen een krachtiger vonk.
Wanneer je een zwarte bobine zo zou laden zo deze snel kapot gaan, waarschuwde Albert, deze was niet bestand tegen een zo efficiente oplading.
De nu verkochte standaard 123's hebben, wanneer je de site goed leest , nog steeds die vaste contacthoek. De UNI en Blauw uitvoering, detecteren de bobine en passen het contacthoektype (vast of variabel) daarop aan.
Als je mij niet gelooft, kun je Albert mailen of kan ik die oude mailtjes opzoeken. (Ik geloof dat ik er enkele heb bewaard.)
Conclusie: De ANWB had het mis: de contacthoek van de 123 is vast, en net zo groot als bij goed ingestelde puntjes, en kan zo de bobine niet overladen.
B.