Ik heb jaren geleden veel contact gehad met Albert en was een van de eersten (en weinigen) die een bruine 123 (destijds 123-visa genoemd) installeerde. Albert legde mij uit dat de gewone 123-2CV een vaste contacthoek had, net zoals puntjes dus. De 123-VISA was niet voor een visa bedoeld (die heeft de alom bekende module en sensoren) , maar voor een 2cv, maar alleen i.c.m. de bruine bobine (zogenaamde electronische bobine, wat ik een beetje een vreemde naam vind).
De 123-Visa ontsteking had exact dezelfde vervroegingscurve maar een variabele contacthoek. Op die manier wordt je bobine bij hogere toerentallen langer 'geladen' en heb je dus vergeleken met een vaste contacthoek-ontsteking bij die hogere toerentallen een krachtiger vonk.
Wanneer je een zwarte bobine zo zou laden zo deze snel kapot gaan, waarschuwde Albert, deze was niet bestand tegen een zo efficiente oplading.
De nu verkochte standaard 123's hebben, wanneer je de site goed leest

, nog steeds die vaste contacthoek. De UNI en Blauw uitvoering, detecteren de bobine en passen het contacthoektype (vast of variabel) daarop aan.
Als je mij niet gelooft, kun je Albert mailen of kan ik die oude mailtjes opzoeken. (Ik geloof dat ik er enkele heb bewaard.)
Conclusie: De ANWB had het mis: de contacthoek van de 123 is vast, en net zo groot als bij goed ingestelde puntjes, en kan zo de bobine niet overladen.
B.