Lager tussen zuiger en drijfstang

Gesloten
Robert

Lager tussen zuiger en drijfstang

Bericht door Robert » wo 23 apr, 2003 19:07

Een tijdje geleden begon mijn motor van m'n 2cv een raar geluid te maken. Een tik aan de linker kant. Bij de garage zeiden ze dat dit een versleten lager was tussen zuiger en drijfstang. Nu heb ik de zuiger van de drijfstang maar zie geen grove slijtage. Nu weet ik niet wat het kan zijn. Heeft iemand hier ervaring mee en wat kan ik er aan doen. Kan ik het lager vervangen? En hoe?

Kleppen zijn OK. Ook afgestelt.

mvgt

Robert

Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner

Bericht door Gerard2cv » vr 25 apr, 2003 09:59

Als je nu de krukas in het hoogst punt draait en er de ziugerpen in het
lagertje schuift.Dan moet je als je de pen met 2 handen aan de pen voelt,zou je die zo-
gezegde ruimte moeten voelen.Maar ik zou de zuiger en de cilinder ook maar eens heel
goed inspecteren want ik geloof veel meer dat hier het probleem in zit,gezien mijn erva-
ring.Als je die moet vervangen,let er dan wel op dat je er een uit het zelfde motortype
haalt want daar zitten nogal wat verschillende types in.

Robert

Bericht door Robert » za 26 apr, 2003 18:40

Heb net de cilinder laten meten. Deze is te ruim geworden voor de zuiger en buiten de tolerantie. Dus je zou gelijk kunnen hebben. Dan moet ik dus een tweedehands cilinder en zuiger kopen. Moet ik dan meteen de andere kant ook doen?

Nog bedankt voor het advies....

Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner

Zuigers en cilinder

Bericht door Gerard2cv » zo 27 apr, 2003 08:58

Hallo Robert.
Nee, Je hoeft niet gelijk beide zijden te vervangen, als je maar wel goed oplet dat je een
rechter en een linker zuiger heb en dat je moet opletten dat het setje uit een zelfde type
motor komt, dus naar het motornummer kijken.Als je nieuw moet kopen dan bestaat er
alleen maar setjes,dus links en rechts.
Gerard.

Robert
Beginner
Beginner

Bericht door Robert » za 17 mei, 2003 19:11

Ik heb nu een gratis blok weten te vinden. Alleen gaat het om een 2cv6 blok met een andere compressie verhouding dan degene die ik nu heb. Nu wil ik de zuiger en cilinder, zoals we hierboven besproken hebben, hiervan gebruiken. Zelf denk ik dat het niet uitmaakt aangzien de inhoud, 602cc, hezelfde blijft.

Kan dit? Aangezien je zei dat ik naar het motor nummer moest kijken.

Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner

Zuigers en cilinder

Bericht door Gerard2cv » zo 18 mei, 2003 14:25

Je kan uiteraard die zuigers en cilinders gebruiken, maar zoek wel even uit uit wat voor
motor ze komen ivm.de compressieverhouding.Dus of je op loodvrij 95 of loodvrij 98
moet gaan rijden

Cubitus
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door Cubitus » zo 18 mei, 2003 16:31

Hoi,
Als je een zuiger en een cilinder met een andere compressie monteerd zal je dat wel aan beide kanten moeten doen!!!!
2cv az 1968

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user

Bericht door Lelijke Eend » zo 18 mei, 2003 21:00

Als dat gratis blok nog goed is, waarom zet je dat er dan niet in ?
Afblijven.

Robert
Beginner
Beginner

Bericht door Robert » ma 19 mei, 2003 23:15

Het blok heb ik gratis gekregen van een 2cv garage. Ze zeiden dat het oliesysteem helemaal kapot was. Vandaar.

Nu heb ik meteen gevraagt aan mijn garage of ik de linker zuiger en cilinder kon gebruiken op mijn blok. Hij zei dat het enige verschil tussen mijn blok en het nieuwere is dat de cilinderkop anders is. Het betreft een loodvrije kop. (loodvrij of niet heeft toch met de kleppen te maken?). Hij zei dat ik niet eens de andere kant ook moet doen. Dus drie man die niet hetzelfde zeggen. Wat nu? Cilinder en zuiger opmeten?

Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner

Zuigers en cilinder

Bericht door Gerard2cv » di 20 mei, 2003 10:10

Hallo Robert.
Wat jij nodig heb zijn zuiges en cilinders.Dus het verhaal over die koppen slaat helemaal
nergens op,want die zijn van alle nieuwere 602 cc motoren dezelfde(loodvrij of niet)
Maar een motor die olieproblemen heeft gehad.zou ik de zuigers en cilinders niet meer
vertrouwen omdat de olie via de lagers door de drijfstangen naar de pistonpen loopt
en zo de zuiger smeert.Hier heeft hij dus ook een probleem gehad.Ik ben bang dat je
met deze zuigers en cilinders van de regen in de drup komt.Jammer maar niet doen.
Gerard.

Bjorn
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Bjorn » di 20 mei, 2003 16:25

Is het niet zo, Gerard, dat de klepzetels van een A06/664 motor zijn gehard, en die van een A06/635 niet...?

Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner

Zuigers en cilinder

Bericht door Gerard2cv » wo 21 mei, 2003 08:45

Hallo Bjorn.
Er zitten in alle 2cv6 motoren de zelfde complete koppen en verschillende klepzittingen
bestaan er niet.Het verschil tussen die motoren zijn de zuigers die een hogere of lagere
compressie vaerhuoding geven en daardoor op 95 of 98 kunnen rijden maar loodvrij
kunnen ze allemaal.

Gesloten