Lager tussen zuiger en drijfstang
Lager tussen zuiger en drijfstang
Een tijdje geleden begon mijn motor van m'n 2cv een raar geluid te maken. Een tik aan de linker kant. Bij de garage zeiden ze dat dit een versleten lager was tussen zuiger en drijfstang. Nu heb ik de zuiger van de drijfstang maar zie geen grove slijtage. Nu weet ik niet wat het kan zijn. Heeft iemand hier ervaring mee en wat kan ik er aan doen. Kan ik het lager vervangen? En hoe?
Kleppen zijn OK. Ook afgestelt.
mvgt
Robert
Kleppen zijn OK. Ook afgestelt.
mvgt
Robert
- Gerard2cv
- Super eendkenner
Als je nu de krukas in het hoogst punt draait en er de ziugerpen in het
lagertje schuift.Dan moet je als je de pen met 2 handen aan de pen voelt,zou je die zo-
gezegde ruimte moeten voelen.Maar ik zou de zuiger en de cilinder ook maar eens heel
goed inspecteren want ik geloof veel meer dat hier het probleem in zit,gezien mijn erva-
ring.Als je die moet vervangen,let er dan wel op dat je er een uit het zelfde motortype
haalt want daar zitten nogal wat verschillende types in.
lagertje schuift.Dan moet je als je de pen met 2 handen aan de pen voelt,zou je die zo-
gezegde ruimte moeten voelen.Maar ik zou de zuiger en de cilinder ook maar eens heel
goed inspecteren want ik geloof veel meer dat hier het probleem in zit,gezien mijn erva-
ring.Als je die moet vervangen,let er dan wel op dat je er een uit het zelfde motortype
haalt want daar zitten nogal wat verschillende types in.
- Gerard2cv
- Super eendkenner
Zuigers en cilinder
Hallo Robert.
Nee, Je hoeft niet gelijk beide zijden te vervangen, als je maar wel goed oplet dat je een
rechter en een linker zuiger heb en dat je moet opletten dat het setje uit een zelfde type
motor komt, dus naar het motornummer kijken.Als je nieuw moet kopen dan bestaat er
alleen maar setjes,dus links en rechts.
Gerard.
Nee, Je hoeft niet gelijk beide zijden te vervangen, als je maar wel goed oplet dat je een
rechter en een linker zuiger heb en dat je moet opletten dat het setje uit een zelfde type
motor komt, dus naar het motornummer kijken.Als je nieuw moet kopen dan bestaat er
alleen maar setjes,dus links en rechts.
Gerard.
Ik heb nu een gratis blok weten te vinden. Alleen gaat het om een 2cv6 blok met een andere compressie verhouding dan degene die ik nu heb. Nu wil ik de zuiger en cilinder, zoals we hierboven besproken hebben, hiervan gebruiken. Zelf denk ik dat het niet uitmaakt aangzien de inhoud, 602cc, hezelfde blijft.
Kan dit? Aangezien je zei dat ik naar het motor nummer moest kijken.
Kan dit? Aangezien je zei dat ik naar het motor nummer moest kijken.
- Gerard2cv
- Super eendkenner
Zuigers en cilinder
Je kan uiteraard die zuigers en cilinders gebruiken, maar zoek wel even uit uit wat voor
motor ze komen ivm.de compressieverhouding.Dus of je op loodvrij 95 of loodvrij 98
moet gaan rijden
motor ze komen ivm.de compressieverhouding.Dus of je op loodvrij 95 of loodvrij 98
moet gaan rijden
-
- Heavy user
Het blok heb ik gratis gekregen van een 2cv garage. Ze zeiden dat het oliesysteem helemaal kapot was. Vandaar.
Nu heb ik meteen gevraagt aan mijn garage of ik de linker zuiger en cilinder kon gebruiken op mijn blok. Hij zei dat het enige verschil tussen mijn blok en het nieuwere is dat de cilinderkop anders is. Het betreft een loodvrije kop. (loodvrij of niet heeft toch met de kleppen te maken?). Hij zei dat ik niet eens de andere kant ook moet doen. Dus drie man die niet hetzelfde zeggen. Wat nu? Cilinder en zuiger opmeten?
Nu heb ik meteen gevraagt aan mijn garage of ik de linker zuiger en cilinder kon gebruiken op mijn blok. Hij zei dat het enige verschil tussen mijn blok en het nieuwere is dat de cilinderkop anders is. Het betreft een loodvrije kop. (loodvrij of niet heeft toch met de kleppen te maken?). Hij zei dat ik niet eens de andere kant ook moet doen. Dus drie man die niet hetzelfde zeggen. Wat nu? Cilinder en zuiger opmeten?
- Gerard2cv
- Super eendkenner
Zuigers en cilinder
Hallo Robert.
Wat jij nodig heb zijn zuiges en cilinders.Dus het verhaal over die koppen slaat helemaal
nergens op,want die zijn van alle nieuwere 602 cc motoren dezelfde(loodvrij of niet)
Maar een motor die olieproblemen heeft gehad.zou ik de zuigers en cilinders niet meer
vertrouwen omdat de olie via de lagers door de drijfstangen naar de pistonpen loopt
en zo de zuiger smeert.Hier heeft hij dus ook een probleem gehad.Ik ben bang dat je
met deze zuigers en cilinders van de regen in de drup komt.Jammer maar niet doen.
Gerard.
Wat jij nodig heb zijn zuiges en cilinders.Dus het verhaal over die koppen slaat helemaal
nergens op,want die zijn van alle nieuwere 602 cc motoren dezelfde(loodvrij of niet)
Maar een motor die olieproblemen heeft gehad.zou ik de zuigers en cilinders niet meer
vertrouwen omdat de olie via de lagers door de drijfstangen naar de pistonpen loopt
en zo de zuiger smeert.Hier heeft hij dus ook een probleem gehad.Ik ben bang dat je
met deze zuigers en cilinders van de regen in de drup komt.Jammer maar niet doen.
Gerard.
- Gerard2cv
- Super eendkenner
Zuigers en cilinder
Hallo Bjorn.
Er zitten in alle 2cv6 motoren de zelfde complete koppen en verschillende klepzittingen
bestaan er niet.Het verschil tussen die motoren zijn de zuigers die een hogere of lagere
compressie vaerhuoding geven en daardoor op 95 of 98 kunnen rijden maar loodvrij
kunnen ze allemaal.
Er zitten in alle 2cv6 motoren de zelfde complete koppen en verschillende klepzittingen
bestaan er niet.Het verschil tussen die motoren zijn de zuigers die een hogere of lagere
compressie vaerhuoding geven en daardoor op 95 of 98 kunnen rijden maar loodvrij
kunnen ze allemaal.