Rode waarschuwingslamp Dyane 68

Plaats reactie
TimVS
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 526
Lid geworden op: do 4 jan, 2007 10:53
Locatie: Overpelt, België

Rode waarschuwingslamp Dyane 68

Bericht door TimVS » wo 15 jul, 2009 23:25

Hallo ik heb even een vraag over het elektrisch circuit van de eerste types dyane.

Mijn rood lampje op het dashboard blijft branden,ook als de motor draait.
De spanningsregelaar is het niet want er zit pas van vorig jaar een elektronische in.
Weet iemand waarvoor deze lamp nog dient?

Groeten Tim

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Bericht door AK350 » wo 15 jul, 2009 23:44

Waarschijnlijk de oliedrukcontrole lamp, als het oliepeil goed is kan er iets mis zijn met sensor / kabel(boom)
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

TimVS
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 526
Lid geworden op: do 4 jan, 2007 10:53
Locatie: Overpelt, België

Bericht door TimVS » do 16 jul, 2009 00:48

er is gen verbinding van de carter sensor naar de kabelboom. de motor is nieuwer dan de auto

Gebruikersavatar
BasvanEerden
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1596
Lid geworden op: wo 18 apr, 2007 14:53
Locatie: Abbenes
Contacteer:

Bericht door BasvanEerden » do 16 jul, 2009 10:27

En van je remolie?
- 2cv 1967 - Dans son jus a Francais
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » do 16 jul, 2009 10:40

het lampje IS (als ik het goed heb) van de laadstroom. maar deze wordt via een diode blok gemeten. best kans dat je laadstroom wel goed is, maar het meet-diode-blokje stuk is. je hebt als het goed is een ducelier dyanamo nog waar de twee extra aansluitingen opzitten (en aangesloten zijn). en ik zou voor de zekerheid de laadstroom ook nameten. zelfs een nieuwe electronische spanningsregelaar kan kapot gaan tenslotte. misschien een slechte verbinding ofzo?
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Jheronimus
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 28 jul, 2004 14:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Jheronimus » do 16 jul, 2009 10:41

Als de oliedruksensor niet is aangesloten blijft het lampje idd branden.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » do 16 jul, 2009 11:58

volgens mij hebben die oude dyanes geen oliedruk controle lampje
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

TimVS
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 526
Lid geworden op: do 4 jan, 2007 10:53
Locatie: Overpelt, België

Bericht door TimVS » do 16 jul, 2009 17:49

De sensor is niet aangesloten omdat er een nieuwere blok (am2) inzit standaard is dit een ak2. en deze heeft geen aansluiting zodoende dat er ook geen voorziening is op oliedruk controle.
En het kan zijn dat er normaal een dynamo opzit. Dat moet ik eens nakijken, maar bij de am2 blok zit al een alternator.

Kan iemand mij vertellen waar deze diode zit? dan kan ik die eens nakijken.

Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg
Berichten: 1516
Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
Locatie: Mechelen-België

Bericht door Yannick » do 16 jul, 2009 18:17

Alle Dyanes met 6-blok vanaf de eerste D6'en hebben altijd een alternator gehad, nooit een gelijkstroomdynamo.



Yannick
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » do 16 jul, 2009 21:09

sorry, met dynamo bedoel ik gewoon zo'n ding dat stroom opwekt. ik bedoelde er geen speciale gelijkstroom iets mee. bij mij zat er zo'n losse ducelier dynamo/alternateur op. op de kabelboom zaten twee extra stekkertjes (vrouwtjes) buiten de twee standaard aansluitingen. deze twee draden gingen naar dat blokje.

edit: hierbij twee foto's van dat blokje. dat moet ergens achter de km teller zitten


Afbeelding

Afbeelding
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

TimVS
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 526
Lid geworden op: do 4 jan, 2007 10:53
Locatie: Overpelt, België

Bericht door TimVS » di 4 aug, 2009 22:04

Het idee is gelocaliseerd. Het printplaatje van de altornator was bijna doorbrand. en daarmee brande mijn licht af en toe. Deze is tijdens de reis naar tjechië doorgebrand en heb nu een andere altornator gestoken.

Niels
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 645
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 12:47
Locatie: Ter Aar
Contacteer:

Bericht door Niels » di 4 aug, 2009 23:55

[flauw] hé, je remlichten branden nog ;) [/flauw]







ja, ik weet dat dat reflectoren zijn en de remlichten aan de binnenkant zitten bij de achterlichten en nog verder naar binnen de nummerplaatverlichting
Dyane verkocht wegens gebrek aan tijd of teveel hobbies
Ik spaar heel langzaam voor een AZU

dh-72-zp
Eenmalige poster
Berichten: 1
Lid geworden op: di 8 sep, 2009 14:05
Locatie: beek

rode waarschuwingslamp

Bericht door dh-72-zp » di 8 sep, 2009 14:26

Een dyane d6 heeft een wisselstroom dynamo ZONDER gelijkrichter om ervoor te zorgen dat de accu wel wordt bijgeladen met gelijkstroom heeft men de gelijkrichter niet in de dynamo gemonteerd maar achterin de snelheidsmeter gelegd . Door beide plastic zijpanelen van/aan de snelheidsmeter te verwijderen en dan met je handen achterin de kabelboom opzoek gaat naar een grijs , oranje of rood kleurig plastic blokje ter grote van een luciferdoosje , aan dit blokje zitten 5 kabels aangesloten ,demonteer het blokje en meet vanaf de platte stekker pen de overige 4 aansluitpennen door middel van een multimeter met een diode meet ingang . Indien je geen mogelijkheid hebt de oude gelijkrichter diode blokje te meten vervangje het blokje voor een nieuw exemplaar , en controleer daarna met draaiende motor of er 13,8 volt aan spanning op de accu polen binnenkomt. N.B. het rode lampje op het dashbord moet dan nu gedoofd zijn . Tevens maakt het lampje dan deel uit van het laadcirquit , dus niet het lampje weglaten!
Succes

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » di 8 sep, 2009 17:18

Sorry, maar de gelijkrichtdiodes zitten wel in de alternator, en het blokje achter het dashboard is alleen om het lampje goed te laten werken,omdat je met 13,8V bijladen anders een gloeiend lampje zou hebben

Plaats reactie