Stofhoes wielzijde
-
- Addicted user
- Berichten: 5836
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Vandaag hoesjes vervangen en dat ging wel zo erg makkelijk dat ik het graag met jullie deel. Ik ga er wel van uit dat een gereedschapset en wat kruipolie aanwezig is. Foto's zijn een beetje onscherp, doordat mijn mobiel ergens anders op scherp stelt. Hier komt ie:
stap 1, zoek een dop welke iets kleiner is als de aandrijfas, volgens mij heb ik hier maat 28 te pakken. Zet deze op zijn kop op een verlengstuk van de ratel
Stap 2, doordat je de vorige dop op zijn kop op verlengstuk gezet hebt past er nog een verlengstuk bovenop welke dan goed op zijn plek blijft.
Stap 3, schuif het hoesje zoals afgebeeld over het eerste verlengstuk, dit gaat makkelijk, omdat de maat van het verlengstuk kleiner is dan die van de hoes. Van te voren wel alvast de hoes een beetje voorzien van wat kruipolie (ja wd40 mag ook)
Stap 4, vervolgens ga je er met je gewicht op hangen en je zult merken dat de hoes erg makkelijk doorschuift tot de grote dop. Zorg er voor dat je daar stopt. Niet slim als je hem helemaal doorschuift, want dan kun je weer terug naar start.
Stap 5, zet de aandrijfas in de werkbank en zet de dop daarboven op
Stap 6. nu is het een kwastie van even doordrukken en de hoes gaat er met gemak op. Als de hoes er helemaal overheen is, dan nog even een stukje teruguit, zodat het uiteinde de goede kant op schiet.
Zo en nu niet meer vragen hoe, gewoon doen. Je kunt dit ook gebruiken voor de grote hoes aan de wielzijde.
stap 1, zoek een dop welke iets kleiner is als de aandrijfas, volgens mij heb ik hier maat 28 te pakken. Zet deze op zijn kop op een verlengstuk van de ratel
Stap 2, doordat je de vorige dop op zijn kop op verlengstuk gezet hebt past er nog een verlengstuk bovenop welke dan goed op zijn plek blijft.
Stap 3, schuif het hoesje zoals afgebeeld over het eerste verlengstuk, dit gaat makkelijk, omdat de maat van het verlengstuk kleiner is dan die van de hoes. Van te voren wel alvast de hoes een beetje voorzien van wat kruipolie (ja wd40 mag ook)
Stap 4, vervolgens ga je er met je gewicht op hangen en je zult merken dat de hoes erg makkelijk doorschuift tot de grote dop. Zorg er voor dat je daar stopt. Niet slim als je hem helemaal doorschuift, want dan kun je weer terug naar start.
Stap 5, zet de aandrijfas in de werkbank en zet de dop daarboven op
Stap 6. nu is het een kwastie van even doordrukken en de hoes gaat er met gemak op. Als de hoes er helemaal overheen is, dan nog even een stukje teruguit, zodat het uiteinde de goede kant op schiet.
Zo en nu niet meer vragen hoe, gewoon doen. Je kunt dit ook gebruiken voor de grote hoes aan de wielzijde.
- Boudewijn
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1892
- Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
Ik ben bezig met de stofhoes aan wielzijde te vervangen, maar kom er nu achter dat ik geen speciaal vet heb om er in te spuiten. Vorige keer zat de stofhoes in een doosje met een tube vet. Nu heb ik alleen een stofhoes zonder vet. [andere leverancier] Welk vet moet er in, hoeveel en is dat in kleine hoeveelheden te verkrijgen?
Schultenbräu das ist mein Bier !
-
- Addicted user
- Berichten: 5836
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
ik gebruik molykote vet, is speciaal voor glijassen en lagers, die van mij zit in een groot blik. Volgens mij hoort er iets van 60ml in, maar volgens mij kun je bij automaterialen zaken wel zo'n tube los kopen. Anders heb je ook wel eens van die vet kokers (lijkt op kittube formaat). Makkelijkste is om gewoon ff automaterialen zaak binnen te lopen en je verhaal voor te leggen.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
- Locatie: stompwijk (zh)
nog wat tips:
draai voor de linkeras het stuur helemaal naar links, dan duw je de as er zo uit:
daarna trek je de as uit het middelste rubber:
oude rubber lossnijden, niet over de as trekken want dan wordt het 1 smeerboel:
als je slangenklemmen gebruikt, de twee sluitingen tegenover elkaar plaatsen, scheelt trillingen:
ik heb met mijn vinger al het vet uit het oude rubber in het nieuwe gesmeerd, zag er nog zo goed uit.
draai voor de linkeras het stuur helemaal naar links, dan duw je de as er zo uit:
daarna trek je de as uit het middelste rubber:
oude rubber lossnijden, niet over de as trekken want dan wordt het 1 smeerboel:
als je slangenklemmen gebruikt, de twee sluitingen tegenover elkaar plaatsen, scheelt trillingen:
ik heb met mijn vinger al het vet uit het oude rubber in het nieuwe gesmeerd, zag er nog zo goed uit.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 249
- Lid geworden op: di 10 aug, 2010 18:00
- Locatie: Heerlen
- Contacteer:
En kan je de kroonmoer naderhand weer gewoon gebruiken? Of is een nieuwe beter.supercees schreef:ik heb ook beide stofhoezen vervangen, ging vlot voor een eerste keer, de eerste in 40 minuten, de tweede in 30.
de kroonmoer loshalen ging vrij makkelijk door een koevoet te gebruiken om draaien te voorkomen
Alle beelden op een rij
www.h2vormgeving.nl/vidal
www.h2vormgeving.nl/vidal
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 249
- Lid geworden op: di 10 aug, 2010 18:00
- Locatie: Heerlen
- Contacteer:
Oké, bedankt. Ik moet ze nl ook gaan loshalen om ze eens flink schoon te maken en daar waar nodig te vernieuwen.
Alle beelden op een rij
www.h2vormgeving.nl/vidal
www.h2vormgeving.nl/vidal
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 618
- Lid geworden op: di 2 aug, 2011 17:01
- Locatie: Albergen
- Contacteer:
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 846
- Lid geworden op: di 30 dec, 2003 16:36
- Locatie: Valkenburg ad Geul
Of een oude velg met band nemen, het hart uit de velg slijpen, dit wiel onder de eend zetten. De auto staat dan stevig en je hoeft dan niet de rem in te trappen en de homokineten te belasten of een breekijzer gebruiken dat de wielbouten kan beschadigen.
Werkt prima, zowel op de vooras als op de achteras !
Uploaded with ImageShack.us
De rubbermof om het schuifstuk monteer ik met een afgezaagd deel van een trechter, dat loopt taps en is precies op maat te maken.
Uploaded with ImageShack.us
Werkt prima, zowel op de vooras als op de achteras !
Uploaded with ImageShack.us
De rubbermof om het schuifstuk monteer ik met een afgezaagd deel van een trechter, dat loopt taps en is precies op maat te maken.
Uploaded with ImageShack.us