Stofhoes wielzijde

Alles over de wielophanging
backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » za 22 aug, 2009 20:21

Vandaag hoesjes vervangen en dat ging wel zo erg makkelijk dat ik het graag met jullie deel. Ik ga er wel van uit dat een gereedschapset en wat kruipolie aanwezig is. Foto's zijn een beetje onscherp, doordat mijn mobiel ergens anders op scherp stelt. Hier komt ie:

stap 1, zoek een dop welke iets kleiner is als de aandrijfas, volgens mij heb ik hier maat 28 te pakken. Zet deze op zijn kop op een verlengstuk van de ratel

Afbeelding

Stap 2, doordat je de vorige dop op zijn kop op verlengstuk gezet hebt past er nog een verlengstuk bovenop welke dan goed op zijn plek blijft.

Afbeelding

Stap 3, schuif het hoesje zoals afgebeeld over het eerste verlengstuk, dit gaat makkelijk, omdat de maat van het verlengstuk kleiner is dan die van de hoes. Van te voren wel alvast de hoes een beetje voorzien van wat kruipolie (ja wd40 mag ook)

Afbeelding

Stap 4, vervolgens ga je er met je gewicht op hangen en je zult merken dat de hoes erg makkelijk doorschuift tot de grote dop. Zorg er voor dat je daar stopt. Niet slim als je hem helemaal doorschuift, want dan kun je weer terug naar start.

Afbeelding

Stap 5, zet de aandrijfas in de werkbank en zet de dop daarboven op

Afbeelding

Stap 6. nu is het een kwastie van even doordrukken en de hoes gaat er met gemak op. Als de hoes er helemaal overheen is, dan nog even een stukje teruguit, zodat het uiteinde de goede kant op schiet.

Afbeelding

Zo en nu niet meer vragen hoe, gewoon doen. Je kunt dit ook gebruiken voor de grote hoes aan de wielzijde.

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » zo 6 sep, 2009 11:13

Ik ben bezig met de stofhoes aan wielzijde te vervangen, maar kom er nu achter dat ik geen speciaal vet heb om er in te spuiten. Vorige keer zat de stofhoes in een doosje met een tube vet. Nu heb ik alleen een stofhoes zonder vet. [andere leverancier] Welk vet moet er in, hoeveel en is dat in kleine hoeveelheden te verkrijgen?
Schultenbräu das ist mein Bier !

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » zo 6 sep, 2009 11:41

wat ik gebruik is een stuurpijp dat zwarte ding wat er omheen zit zegmaar wat boven je contact slot zit. werkt super en zeer snel!!!

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 6 sep, 2009 11:42

ik gebruik molykote vet, is speciaal voor glijassen en lagers, die van mij zit in een groot blik. Volgens mij hoort er iets van 60ml in, maar volgens mij kun je bij automaterialen zaken wel zo'n tube los kopen. Anders heb je ook wel eens van die vet kokers (lijkt op kittube formaat). Makkelijkste is om gewoon ff automaterialen zaak binnen te lopen en je verhaal voor te leggen. :)

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 22:04
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door Willem2 » di 15 sep, 2009 17:40

Net ook de stofhoes wielzijde vervangen.
Heb de as bij de bak losgemaakt, ging prima. Verder de methode van Backfire gebruikt, dan wel zonder bankschroef, ging perfect! goeie tip.
Was 45 min werk, eerste keer.
Eend voor allen, allen voor eend..

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » do 21 jul, 2011 11:42

ik heb ook beide stofhoezen vervangen, ging vlot voor een eerste keer, de eerste in 40 minuten, de tweede in 30.

de kroonmoer loshalen ging vrij makkelijk door een koevoet te gebruiken om draaien te voorkomen:

Afbeelding

en een grote bahco (ik heb maat 42):

Afbeelding
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » do 21 jul, 2011 18:17

nog wat tips:

draai voor de linkeras het stuur helemaal naar links, dan duw je de as er zo uit:
Afbeelding

daarna trek je de as uit het middelste rubber:
Afbeelding

oude rubber lossnijden, niet over de as trekken want dan wordt het 1 smeerboel:
Afbeelding

als je slangenklemmen gebruikt, de twee sluitingen tegenover elkaar plaatsen, scheelt trillingen:
Afbeelding

ik heb met mijn vinger al het vet uit het oude rubber in het nieuwe gesmeerd, zag er nog zo goed uit.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

hvdh
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 249
Lid geworden op: di 10 aug, 2010 18:00
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Bericht door hvdh » do 21 jul, 2011 20:44

supercees schreef:ik heb ook beide stofhoezen vervangen, ging vlot voor een eerste keer, de eerste in 40 minuten, de tweede in 30.

de kroonmoer loshalen ging vrij makkelijk door een koevoet te gebruiken om draaien te voorkomen
En kan je de kroonmoer naderhand weer gewoon gebruiken? Of is een nieuwe beter.
Alle beelden op een rij
www.h2vormgeving.nl/vidal

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » do 21 jul, 2011 21:15

ja, gewoon weer gebruiken. en vast is vast, hij hoeft niet muurvast. wel weer een split pen erin, een nieuwe werkt het prettigst:

Afbeelding

dus je hebt het volgende nodig:

Afbeelding
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

hvdh
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 249
Lid geworden op: di 10 aug, 2010 18:00
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Bericht door hvdh » do 21 jul, 2011 21:55

Oké, bedankt. Ik moet ze nl ook gaan loshalen om ze eens flink schoon te maken en daar waar nodig te vernieuwen.
Alle beelden op een rij
www.h2vormgeving.nl/vidal

theoenmarion
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 618
Lid geworden op: di 2 aug, 2011 17:01
Locatie: Albergen
Contacteer:

Bericht door theoenmarion » za 10 sep, 2011 15:39

Ik krijg de kroonmoer met geen mogelijkheid los. heb ook een stuk staal tussen de wielmoeren gezet om tegen te houden, veel wd40 gebruikt en een verlengstuk op de ratel/sleutel. gaat echt niet! Mag ik de kroonmoer warm stoken of zitten er rubbers achter de naaf?

Eminence Grise
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 846
Lid geworden op: di 30 dec, 2003 16:36
Locatie: Valkenburg ad Geul

Bericht door Eminence Grise » za 10 sep, 2011 18:54

met hamer en beitel eens flink op z'n sodemieter slaan. Je kunt de moer makkelijk vervangen... :D
2 cylinders en 30 pk maar veel meer inhoud..!
enne...mooi grijs is niet lelijk. Rood valt ook best mee.

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5114
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » za 10 sep, 2011 20:40

een goede dop met wringijzer van een meter lang, erop gaan staan hij komt dan wel los.
diverse Citroens, wat anders.

Anton
Beginner
Beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: za 10 sep, 2011 20:50
Locatie: Spijk

Bericht door Anton » za 10 sep, 2011 21:14

Of een oude velg met band nemen, het hart uit de velg slijpen, dit wiel onder de eend zetten. De auto staat dan stevig en je hoeft dan niet de rem in te trappen en de homokineten te belasten of een breekijzer gebruiken dat de wielbouten kan beschadigen.
Werkt prima, zowel op de vooras als op de achteras !
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

De rubbermof om het schuifstuk monteer ik met een afgezaagd deel van een trechter, dat loopt taps en is precies op maat te maken.

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3067
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » za 10 sep, 2011 22:33

Je kunt ook gewoon een PVC elektra-pijpje in de lengte vorzien van zaagsneden tot halverwege het buisje. Dan die gezaagde kanten over de as schuiven. Is voor diverse diameters bruikbaar en heel flexibel.

Plaats reactie