keerring bakzijde vervangen -> olielekkage NOG groter ?

Charl
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door Charl » do 13 aug, 2009 21:22

Nee, die speling is niet helemaal gezond en roept om lekkage.
Misschien inderdaad de veer.

Wat me ook opvalt is dat de keerring heel ver naar achteren het carter in is gedrukt.
Ik ben zelf net bezig mijn eigen blok op te bouwen en volgens de haynes moet de ring tot op 0,5mm 'flush' zijn, dus zo goed als in één vlak liggen, met de buitenrand van het carter.
Ik heb te weinig ervaring om te weten wat er gebeurd als hij te ver naar buiten steekt of naar binnen gedrukt is (lekkage?) maar er zal vast wel een goede reden voor zijn.

Steffan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Steffan » do 13 aug, 2009 21:33

@charl, goed punt! dat hij in 1 vlak moest liggen met het carter wist ik niet
doe ik bij de nieuwe

@backfire, even gechecked, en het krukaslager heeft geen speling.
de speling tussen de keerring en de krukas is ook helemaal rondom. dus het lijkt wel een verkeerde maat te zijn.
of het is de veer die er uit is gekomen

hoe dan ook, morgen gaat deze er uit en haal ik een nieuwe. bedankt!

Charl
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door Charl » vr 14 aug, 2009 07:36

Je zou voor de zekerheid eens kunnen mailen met een eendenprof.
De kans is groter dat ze meer over het hoe en wat kunnen zeggen alleen al omdat ze zeer veel probleemeenden langs hebben zien komen en dat misschien wel een bekend fenomeen is.

Ik mail wel eens met de heren van duckservice, de eendengarage en het eendenest.
Ze staan je altijd goed te woord, als ze niet op vakantie zijn in augustus en het verheldert een boel.

Nicky
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door Nicky » vr 14 aug, 2009 07:49

Er zijn verschillende maten krukas keerringen:
2cv6 => 56x69x10
2cv6 met opgeknapte krukas => 55.5x69x10
2cv4 => 48x65x10
Ami 6 => 52x69x10
Misschien heb jij de verkeerde erin zitten?
Touareg Trail 2007/2009
www.2cvtransahara.nl

Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner

Bericht door Gerard2cv » vr 14 aug, 2009 09:27

Dat is nu een opmerking waar je wat mee kan :D

Steffan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Steffan » vr 14 aug, 2009 11:50

ah, daar was ik inderdaad naar opzoek, die maten. ik kwam niet verder dan die van de 2cv6 en 2cv4 motor

ik zal de krukas, en de keerring die er nu in zit eens opmeten

AZL57
Addicted user
Addicted user

Bericht door AZL57 » vr 14 aug, 2009 19:08

op een keerring staat vaak de maat.
diverse Citroens, wat anders.

Steffan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Steffan » vr 14 aug, 2009 22:14

jep, gevonden, 56x69x10 staat er op, krukas is ook 56 mm
die speling is een beetje gezichtsbedrog, de rand aan de binnenkant van de keerring loopt achteraan weer een stuk terug (naar een kleinere diameter), zie hier op de foto:

Afbeelding

dus hij sluit wel goed aan, maar pas achteraan
en de reden van de lekkage is nu ook duidelijk, ik heb de fout gemaakt hem helemaal naar achter te duwen, wat niet hoort zoals Charl zegt.
achteraan wordt het gat in het carter namelijk groter! ik heb er een foto van proberen te maken.
je ziet vooraan een recht stuk, en achteraan heeft het carter een wat hollere vorm.
Afbeelding

als je keerring daar zit sluit hij natuurlijk niet af :) weten we dat ook weer
morgen zet ik er een nieuwe in, volgens de door Charl genoemde richtlijnen van Haynes, en dan zullen we eens zien of hij nog lekt! ik laat het weten.
bedankt voor jullie hulp in ieder geval!

Steffan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Steffan » di 18 aug, 2009 13:53

nou hij zit weer in elkaar!
was van de week op het punt om de spatborden er op te zetten, dacht he wat zit mijn uitlaat los.. KLENG! valt de middendemper er ineens onderuit :? bleek helemaal doorgeroest te zijn haha
denk je klaar te zijn
nieuwe uitlaat er onder, en nu kan ik weer rijden, en zonder olielekkage! :D nog geen druppel gezien
bedankt voor de hulp!

AZL57
Addicted user
Addicted user

Bericht door AZL57 » di 18 aug, 2009 15:14

mooi ;-)
diverse Citroens, wat anders.

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » di 18 aug, 2009 18:19

yes, en nu maar lekker rijden. :)

Charl
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door Charl » zo 6 sep, 2009 20:04

hoi stefan,

Ik vroeg me af hoe het is afgelopen met de lekkage.

Ik heb gisteren net mijn eigen blok voor de derde en laatste keer dichtgeschroefd (na de eerste keer had ik de 2e zuiger binnenboord gelaten, na de tweede keer bleek de nokkenas niet in orde),
en terugdenkend aan je te ver doorgeduwde keerring ben ik eens gaan kijken of ik kon analyseren waarom dat lekkage zou kunnen geven.
Dat antwoord was snel gevonden.

De ruimte tussen de achterste keerring en de achterste lagerschaal van de krukas is een oliekanaal waar olie, afkomstig uit het achterste krukaslager terecht komt om afgevoerd te worden naar het carter.
Deze oliedoorstroming is een essentieel principe van de smering van krukaslagers.

Druk je de keerring helemaal naar achteren, dan blokkeert die letterlijk die oliestroom of nog erger, het afvoerkanaaltje richting het carter en de druk loopt daar op net zolang tot die groot genoeg is om zich een weg te banen door of langs de 'barricade'.
In jouw geval dus langs de keerring naar buiten.

Is het nu beter?

Steffan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Steffan » zo 6 sep, 2009 21:10

Hey charl,
Dat verklaart een hoop! de olielekkage was toen ook echt niet om aan te zien. interessant om te horen waarom precies! goed werk.
Dat zou dan ook misschien kunnen verklaren waarom er weinig sprake van lekkage was wanneer ik de motor startte, om even kort te laten lopen en wat toeren te maken. Gewoon niet genoeg tijd gegeven om de druk op te laten lopen?
mooi om te weten in ieder geval

Het is nu een stuk beter ja, er komt nog wel wat olie uit het blok, maar niet bij de achterste krukaskeerring, meer naar voren. dus de voorste keerring ook maar binnenkort vervangen.

Jij bent dus flink bezig met de motor? complete revisie?

Charl
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door Charl » ma 7 sep, 2009 00:37

Ja, complete revisie in de laatste fase.
't begon met onderhoud, ik had hem toen een jaar.
De bougies verklapten niet veel goeds en toen ben ik verder gaan graven.
De problemen waren te 'danken' aan waarschijnlijk veel viezigheid in de olie door slecht onderhoud in de periode ervoor.
Krassen in de lagers, letterlijk kraters in de nokken van de nokkenas en veel lekkages.
Ik heb er al e.e.a. aan gewijd hier.

En daar bleef het niet bij.
De remmen waren ook niet veel soeps meer en noodgedwongen moest de versnellingsbak uit elkaar omdat er iets in was gevallen wat ik er niet meer uit kreeg, en dat was maar goed, want een lager en een as waren behoorlijk aan hun eind.

Ik ben er een hobby van gaan maken om letterlijk alles tot op de puntjes uit te zoeken. Het waarom achter de vele do's en don'ts, zo ook met de keerring dus.

De laatste twee weken ben ik met mijn neus in de olietechniek gedoken en, zo blijkt, er zijn aardig wat mythen rond olieadviezen, of liever wanadviezen van fabrikanten en professionals deels uit onwetendheid.
Het blijkt dat na productiefouten, problemen met de olie de nr.1 oorzaak zijn van motorellende.
En dat blijkt nou net de bedoeling want dan wordt er meer aan je verdiend.
Ik ga daar een publicatie aan wijden zodra ik ook wat praktijk ervaring heb om te kijken of al mijn vrij experimentele keuzes wat op hebben geleverd.

De olieafwatering heb je aan de voorkant niet trouwens als je de keerring er te ver in doet.
Daar is het weer wat anders: het tandwiel richting nokkenas dat de ring aan rafels draait en ja, daar is hij weer, met een vergroot risico op lekkage tot gevolg.

Succes hè.
Oh, en het was steffan zag ik, niet stefan, excuus.

Groeten, Dieter alias Charl.

Plaats reactie