Eend verven met roller
als je autolak gebruikt moet je wel voor een heel goede schone ondergrond zorgen. (reinigen met siliconenverwijderaar, wasbenzine is te vet) Autolak is allergisch voor alles wat vet is, dus ook voor vingervlekken. Rollen van autolak (dunner) geeft niet direkt een mooi resultaat, maar wanneer je de grote vlakken daarna heel fijn opschuurt (korrel 2000 of zo?) kun je hem (machinaal) goed polijsten. Met alkydhars (=kunsthars, terpetine verdund, owatrol accepterende verf) lukt dat polijsten niet goed. Je kunt uit een goed uitgeharde verf wel oneffenheden schuren en polijsten, maar de hooglans die je krijgt wanneer de verf gewoon gedroogd is krijg je nooit meer terug, omdat de lak daar toch te zacht voor is.
-
- Regelmatige poster
Owartol moet je door de menie doen als primer en dan is de verhouding 10%. Dus zal bij Histor niet waterdragend ook wel 10% zijn. Owatrol doet men niet door autolak das duidelijk. Sorry voor de verwarring.Bullit schreef:owatrol door een watergedragen lak?! veel plezier!
Ik zal gewoon nooit mijn eend verven met Histor ofzo, want die heeft niet de juiste kleur.
-
- Regelmatige poster
Binnenkort ga ik dus van start met om te beginnen een spatbord te verven. Kan ik even het resultaat testen.
Even voor de goede orde ik ga het op de volgende manier verven. Wil graag maximale bescherming tegen roest dacht zelf aan het volgende:
Buitenkant van spatbord:
laag 1: RLS als grondverf
Laag2: de Beer Autolak Primer
Laag 3: de Beer Autolak 2K aflak
Binnenkant van spatbord:
Laag 1: RLS als grondverf
Laag 2 Bodycoating (tectyl)
Is dit een goede (verstandige) opbouw. Of zal ik gewoon Owatrol door de Primer mengen (zo,n 10%) en geen RLS gebruiken. Scheelt een hoop werk.
Even voor de goede orde ik ga het op de volgende manier verven. Wil graag maximale bescherming tegen roest dacht zelf aan het volgende:
Buitenkant van spatbord:
laag 1: RLS als grondverf
Laag2: de Beer Autolak Primer
Laag 3: de Beer Autolak 2K aflak
Binnenkant van spatbord:
Laag 1: RLS als grondverf
Laag 2 Bodycoating (tectyl)
Is dit een goede (verstandige) opbouw. Of zal ik gewoon Owatrol door de Primer mengen (zo,n 10%) en geen RLS gebruiken. Scheelt een hoop werk.
-
- Regelmatige poster
- Duintje
- Moderator
- Contacteer:
tectyle gaat misschien wel scheuren, maar als daar dan nog RLS onder zit is dat toch net zo goed als verf ? (eigenlijk beter, want RLS beschermt beter dan verf)
Ik heb zelf ook de binnenkant in de RLS gezet en daar weer een soort tectyl/bitumen overheen gesmeerd. Als het over een paar jaar gaat scheuren , smeer ik er gewoon weer een nieuwe laag overheen.
Ik zou wel even die combinatie van RLS en primer ergens in een klein hoekje testen, voordat je aller ermee gaat doen.
Marcel
Ik heb zelf ook de binnenkant in de RLS gezet en daar weer een soort tectyl/bitumen overheen gesmeerd. Als het over een paar jaar gaat scheuren , smeer ik er gewoon weer een nieuwe laag overheen.
Ik zou wel even die combinatie van RLS en primer ergens in een klein hoekje testen, voordat je aller ermee gaat doen.
Marcel
-
- Regelmatige poster
-
- Regelmatige poster
Ben begonnen met het verven van mijn spatbord met de roller.
Begonnen met het nieuwe spatbord licht op te schuren en te ontvetten met Motip 600 ontvetter.
Toen Standox 1K primer gemend met een 25% owatrol.
Nu na twee lagen begint het al beetje op te lijken. Maar als je heel goed kijkt zie je toch licht een sinasappelhuid.
Nog maar eens een derde keer proberen, na het nogmaals gladgeschuurd te hebben.
PS: die autolak meurt de tent uit uch uch.
Begonnen met het nieuwe spatbord licht op te schuren en te ontvetten met Motip 600 ontvetter.
Nu na twee lagen begint het al beetje op te lijken. Maar als je heel goed kijkt zie je toch licht een sinasappelhuid.
Citroen 2CV Dolly XG-BF-84
Ik weet niet wat je wilt, als je hoogglans wilt, dan moet je hoogglans verf nemen, heel erg verdunnen, en een laag of 3 mét het rollertje. Dan ga je polijsten met polijstpasta, nog een verdunt laagje verf wéér polijsten en dan een hele goeie was dan glimt hij als een honde... in de manenschijn.
Ikzelf wilde graag mijn ami matzwart hebben, dan ben je natuurlijk sneller klaar maar wel dezelfde procedure volgen behalve dan het polijsten, 1 keer is genoeg, en de was... ik heb hem in de olie gezet, gewoon met een doek ingesmeert, dan glijdt het (regen) water er gelijk af, en schoonmaken doe je af en toe weer met een doek. Ik heb het nu anderhalf jaar zo, en de ami is nog niet één keer gewassen. (nu scheelt het dat hij in de garage staat, maar toch...)

OH ja en gewoon gammaverf nemen hoor, dat is goed genoeg!!!!
Ikzelf wilde graag mijn ami matzwart hebben, dan ben je natuurlijk sneller klaar maar wel dezelfde procedure volgen behalve dan het polijsten, 1 keer is genoeg, en de was... ik heb hem in de olie gezet, gewoon met een doek ingesmeert, dan glijdt het (regen) water er gelijk af, en schoonmaken doe je af en toe weer met een doek. Ik heb het nu anderhalf jaar zo, en de ami is nog niet één keer gewassen. (nu scheelt het dat hij in de garage staat, maar toch...)

OH ja en gewoon gammaverf nemen hoor, dat is goed genoeg!!!!
You can't pee like a puppy if you want to run with the wolves!!!
-
- Heavy user
-
- Regelmatige poster
Ik ben er achter waar de sinasappelhuid door komt. Komt door dat ik een schuim rollertje heb gebruikt. Moest een Mohair rollertje zijn (met haartjes). Volgende week post ik foto's van het uiteindelijke resultaat.Delfosso schreef:Ben begonnen met het verven van mijn spatbord met de roller.