Iemand op of aanmerkingen? Maak ik een kans?
Keuringsstation Groningen
Afdeling identiteitsonderzoeken
Duinkerkenstraat 25
9723 BP
Groningen
Betreft: xx-00-xx. Citroën Dyane 6
Geachte heer/mevrouw,
20-07-2009 heeft er een onderzoek plaatsgevonden naar de identiteit van mijn Citroën Dyane 6 met als doel om deze auto om te bouwen naar een zgn. Burton, een kitcar. Dhr. X. XX had (onder voorbehoud van de uitkomst van dit onderzoek) de auto van mij overgenomen en was dan ook degene die de auto ter keuring aanbood.
Bij deze keuring is de identiteit van de carrosserie en de motor in orde bevonden, maar aan de identiteit van het chassis werd getwijfeld. Na technisch onderzoek is het kenteken ingenomen, omdat in het verleden een gebruikt chassis onder de auto is geplaatst waarvan de identiteit niet meer is te achterhalen. Ik wil graag bij deze hiertegen in beroep gaan.
Er zijn verschillende argumenten, allereerst wel een moreel argument: de regels zijn er om diefstal en omkatting tegen te gaan, omdat daar grote bedragen in omgaan. De prijs van mijn auto was 500 euro, waarbij het aantoonbaar is dat de laatste APK in 1998 is geweest. Het moge overduidelijk zijn dat hier geen kwade opzet in het spel is, laat staan het grote geld verdienen met omkatten. Dat het alleen gaat om een liefhebbers auto. Een ombouw of een restauratie kost alleen geld dat het nooit weer oplevert.
Ten tweede, aangezien de laatste APK in 1998 was, is het niet meer dan aannemelijk (ook gezien de staat van het voertuig) dat het huidige chassis er al jaren daarvoor onder gezet is. In de tijd dat de RDW nog geen bemoeienis hiermee had, noch een register hiervan bijhield, aangezien de RDW pas sinds 01-07-1999 het beheer over inslaan van chassisnummers heeft overgenomen van de Douane. Waaruit de conclusie volgt dat het chassis is gebeurd onder andere regels dan die op dit moment gehanteerd worden, wat mijns inziens niet fair is.
Ten derde blijkt het VIN ingeslagen te zijn in de bodemplaat van de carrosserie, wat ook klopt met de verklaring van Citroën Nederland (homologatie-attest), waardoor bij vervanging van het chassis inslag door de RDW niet nodig is. Als dan een gebruikt chassis geplaatst wordt vanwege de kosten (waarvan algemeen bekend is dat dit in de jaren 80 massaal is gedaan vanwege de gebrekkige kwaliteit van de chassis in die tijd en de betere kwaliteit van de chassis in de jaren ervoor), is het mijns inziens logisch dat destijds het chassisnummer van het gebruikte chassis weggeslepen is om verwarring te voorkomen. En ook hier geldt: het was in de tijd dat er nog geen regelgeving hieromtrent was.
Ik zou voor willen stellen om de auto af te keuren voor ombouw naar een Burton, maar goed te keuren voor restauratie naar origineel. Dit aangezien er twijfel bestaat over het belangrijkste deel voor de kitcar, namelijk het chassis, maar de auto voor de overige 2 delen (aandrijving en carrosserie) akkoord bevonden is. Voor ombouw naar een kitcar blijft er dan niet genoeg over, voor restauratie wel. Er zal toch een nieuw chassis onder moeten, waarin dan gelijk het VIN geslagen kan worden, om evt. problemen in de toekomst te voorkomen.
Ik hoop van harte dat u zich hierin kunt vinden en het mogelijk maakt dat een stukje historie (origineel Nederlandse auto) weer op de weg komt. Mijn gedachte bij verkoop was: een naar kitcar omgebouwde auto kan weer teruggebouwd worden, een gesloopte auto niet, zodat het kenteken voor de toekomst bewaard zou blijven. Dit dreigt nu mis te lopen.
Voor de goede orde: ik heb nog geen bericht ontvangen dat het kenteken officieel is ingenomen en het kenteken is ook nog actief via uw website. Hoe gaat dit als 13-10-2009 mijn schorsing afloopt?
Met vriendelijke groet,
Jan
Bijlage: Homologatie attest Citroën Nederland, Rapport van onderzoek