verlagen van een dyane (how-to)

Alles over de wielophanging
Gesloten
Bartineendyane
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 136
Lid geworden op: ma 17 aug, 2009 00:39
Locatie: Rhenen
Contacteer:

verlagen van een dyane (how-to)

Bericht door Bartineendyane » vr 25 sep, 2009 12:24

Ik was aan het zoeken op het forum naar een how-to hoe ik mijn dyane iets naar beneden kan krijgen (verlagen). Ik kon daar direct niet iets over vinden maar denk dat het komt omdat het zo simpel is. Want toen ik m'n boek ''zelf sleutelen aan uw citroen 2cv4/dyane 435'' las stond daar (slechts) het volgende:

Wagenhoogte:
De hoogte van de wagen kan met de trekstangen worden ingesteld. In onbeladen toestand, dat wil zeggen met reserveband, gereedschap en 5 liter benzine in de tank, moet de afstand tussen onderzijde van de naaf van de draagarm en de vloer - die geheel vlak moet zijn - aan de voorzijde 288mm bedragen en 383 aan de achterzijde. Voor beide maten geldt een tolerantie van 2,5mm naar boven en beneden. Door de trekstangen te verdraaien in de oogbouten kan de hoogte worden gewijzigd.

How-to zal dus zijn?(aanvullen wenselijk)

1: auto opkrikken of op de brug
2: borgveertje kantelmes verwijderen
3: trekstang van kantelmes loshalen
4: stelgaffel (dat oog zegmaar) uitdraaien (hoever weet ik niet?)
5: alles weer terug monteren en auto laten zakken om resultaat te meten.

Hierbij nog even een plaatje van het veersysteem voor de duidelijkheid:
Afbeelding
www.proxive.nl - autoreclame

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » vr 25 sep, 2009 12:40

Je kunt gewoon alles laten zitten, want aan de trekstang zit een platte kant van 9mm en deze kun je met goed passend gereedschap gewoon verdraaien, terwijl alles blijft zitten. Zelf gebruik ik gewoon 2 steeksleutels maat 9. Verder moet je er gewoon voor zorgen dat alles gangbaar is, dus begin alvast maar met inspuiten van de draadeinde met kruipolie.

Zorg dat er nog voldoende draadeinde in de trekstang blijft zitten. Leidraad is 1,5 keer de dikte van de bout. Dus ongeveer 1,5 cm. Meer is natuurlijk beter, minder niet, dan moet je verlengde trekogen aanschaffen.

Let wel dat je uitlijning veranderd, waardoor het sturen zwaarder zal worden.

Vreemd dat je niets kan vinden op 2cv.nl want er zijn talloze topics daarover.

björn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1402
Lid geworden op: zo 18 feb, 2007 13:21
Locatie: hillywood (hilversum)

Bericht door björn » vr 25 sep, 2009 12:42

4: stelgaffel (dat oog zegmaar) uitdraaien (hoever weet ik niet?)

meet dan voor je dit doet hoeveel schroefdraad er uit steekt achter de trekoog
dit bij de tegenoverligende ook
dan kunje ze gelijk draaien
en staat de auto li en re metteen recht
BABY'S,Bands,Beers,Babes,Bikes and B-movies

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1907
Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
Locatie: Brielle
Contacteer:

Bericht door Spookeend » vr 25 sep, 2009 13:15

http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=6261

met plaatje van hoe en wat qua lengte van schroefdraad en wat wel of niet handig of veilig is te doen.
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

Bartineendyane
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 136
Lid geworden op: ma 17 aug, 2009 00:39
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Bericht door Bartineendyane » vr 25 sep, 2009 13:24

bedankt voor de info...en voor de link. Begrijp nu goed hoe het zit en ga er binnenkort eens mee aan de slag. Zal vandaag vast de boel een beetje kruipolie(wd40) geven...
www.proxive.nl - autoreclame

Gebruikersavatar
Jeroen-citroen
Moderator
Berichten: 2662
Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jeroen-citroen » vr 25 sep, 2009 13:32

We kunnen verder in het door spookeend genoemde topic.
Hier gaat een slotje op :wink:
weet wat je zegt maar zeg niet altijd wat je weet

Gesloten