bezineleiding/wiellager

Hoe pak je nou zo'n reparatie van je voorruitstijl aan? Of van je dorpel, of van je driehoekje of nog weer ergens anders van.
Plaats reactie
Eminence Grise
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 846
Lid geworden op: di 30 dec, 2003 16:36
Locatie: Valkenburg ad Geul

bezineleiding/wiellager

Bericht door Eminence Grise » do 8 okt, 2009 18:19

ff 2 vraagjes...
1: hoe kan ik de benzineleiding vanaf benzinepomp naar aansluiting bij het chassis vervangen zonder de pomp te demonteren..?? Kom er met m'n handjes zo niet bij.

2: ik moet de achterste wiellagers vervangen.lees op diverse plekken dat de moer op 2 plaats geborgd is. Op een oude as die ik nog heb liggen zie ik dat die moer maar op 1 plaats geborgd is. Kijk ik niet goed of klopt dat.?? Zo ja dan is het dus eigenlijk vrij eenvoudig..stofkapje verwijderen..borging terug meppen en de moer los draaien of ben ik te optimistisch?
2 cylinders en 30 pk maar veel meer inhoud..!
enne...mooi grijs is niet lelijk. Rood valt ook best mee.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » do 8 okt, 2009 18:34

Punt 2, volgens mij maar 1 keer geborgd, maar je moet zo wie zo nieuwe moeren kopen, of de moeren met links ern rechts wisselen, zodat de borging op een vers stuk komt. Dus ja borging gewoon terug meppen.

Punt 1 zou ik niet weten.

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2172
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » do 8 okt, 2009 18:43

De moer is op een plaats geborgt, maar de ring waarmee het lager vast zit
wel op twee plaatsen door middel van centerpunten op de draad.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

2cvpieter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 640
Lid geworden op: do 7 aug, 2008 12:26
Locatie: S' graveland

Bericht door 2cvpieter » do 8 okt, 2009 18:44

benzine slang vervangen lukt, voorzichtig vanaf boven af met een lange schroevendraaier er af duwen, neem zaklantaarn of looplamp om goed bij te schijnen zodat je ziet wat je doet, als je het te ruig doet bestaat de kans dat je het onderste pijpje breekt, terug gaat makkelijker, wel even spatbord weghalen, dan nieuwe lijding er voorzichtig opschuiven je hand past er net langs, er hoeven geen klemmen op, gewoon even proberen zier er lastig uit, maar meestal gaat het vrij vlot
2cv6 azu-b 250

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5122
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » do 8 okt, 2009 19:10

De ring waarmee het lager zit opgesloten zit nogal eens flink vast. Centerpuntjes met 4mm boortje goed uitboren. Speciaal gereedschap voor demontage werkt beter als je het ergens kunt lenen. Anders zelf iets maken van een dik stuk hoek- of T-ijzer dat in de openingen past met een hefboom eraan.
Laatst gewijzigd door AZL57 op vr 9 okt, 2009 01:09, 1 keer totaal gewijzigd.
diverse Citroens, wat anders.

Captain Krimson
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 791
Lid geworden op: zo 10 mei, 2009 13:01
Locatie: Hengelo

Bericht door Captain Krimson » vr 9 okt, 2009 00:27

AZL57 schreef:De ring waarmee het lager zit opgesloten zit nogal eens flink vast. Centerpuntjes met 4mm boortje goed uitboren. Speciaal gereedschap voor demontage werkt beter la s je het ergens kunt lenen. Anders zelf iets maken van een dik stuk hoek- of T-ijzer dat in de openingen past met een hefboom eraan.
inderdaad goed uitboren! toen in Tsjechie tijdens de mechanische workshop Steve Hill wilde laten zien hoe het moest boorde hij net niet ver genoeg. Hij had uiteindelijk veel tijd en speciaal gereedschap nodig om een en ander weer op orde te krijgen :roll:

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » vr 9 okt, 2009 10:23

stukkie huisvleit

Afbeelding

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5122
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » vr 9 okt, 2009 10:33

mooi stukkie, maar dat is voor wielarm en niet voor het wielager geloof ik ;-)
diverse Citroens, wat anders.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » vr 9 okt, 2009 11:10

ik ram die ring er altijd uit. eerst haal je die moer met dop 44 los (1 borging) dan wip je de remtrommel eruit en zet je deze vast in de bankschroef. boor de twee center borgingen los. dan met een koud beitel en een vuistje de ring los tikken. heb het 1 keer met zo'n tooltje geprobeert op het ei met als resultaat een stuk tooltje. ik heb dit gister nog bij 3 remtrommels gedaan. 1 zal zo vast dat tpv de center borging de ring helemaal doorgeboord en met een koudbeiteltje de ring echt doormidden moeten beitelen en vervolgens naar binnen tikken.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » vr 9 okt, 2009 11:39

het gaat om het idee, ik heb er een moer opgelast zodat je makkelijk met de momentsleutel de boel kunt natrekken op de juiste spanning.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » vr 9 okt, 2009 13:13

een wiellager moet zoveel vaster dat je dat nauwelijks redt met een zelfgemaakt tooltje helaas. been there done that. zelfs dus een origineel citroen gereedschap aan gort gedraaid.

die draagarm moer hoeft gelukkig niet zo vast. daar heb ik idd ook zon soort tooltje voor, werkt idd prima. gemaakt van een oude draagarm moer/ring
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Eminence Grise
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 846
Lid geworden op: di 30 dec, 2003 16:36
Locatie: Valkenburg ad Geul

Bericht door Eminence Grise » ma 12 okt, 2009 17:38

nou het schiet niet echt op. Wel al de fusee vervangen en de benzineleiding van en naar de pomp. Trommel wel al los maar krijg die kl%$#@ ring niet los.morgen maar eens een nieuw boortje halen en wat verder uitboren. wel al zelf een stukje gereedschap gemaakt wat precies in de ring past.
2 cylinders en 30 pk maar veel meer inhoud..!
enne...mooi grijs is niet lelijk. Rood valt ook best mee.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » ma 12 okt, 2009 17:47

met alle respect maar ik denk niet dat je m met een zelfgemaakt tooltje los krijgt. koudbeitel in het nokje en rossen maar. die borging mag je best behoorlijk uitboren.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Plaats reactie