bougies
bougies
de 2cv van mijn vader (1950 model) heeft een probleem denk ik.. het warm sterten gaat echt niet, (en het is niet de bobine voor alle duidelijkheid) , bougiekabels en bobine kabels zijn splinternieuw... onlangs draaide ik de bougies eruit, ik dacht in mezelf, die 2 zwarte gevallen zet ik er niet terug in. ik ben nieuwe bougies gaan zoeken, en heb ze ook gevonden... ik draai ze erin, ik start de motor, en zet hem trug uit na ongeveer 3 min draaien. ik kijk dan de bougies terug na, en ze zien al zwart nouja, draaien doet ze nog wel, starten ook, maar met die ongelofelijk vuile bougies verzuipt ze als je aan het gas komt... mijn vader stelt de motor zelf af (het mengsel is dus echt niet té rijk moesten jullie denken). heeft er iemand een oplossing voor dit probleem?
groetjes!
groetjes!
Laatst gewijzigd door 2cv1988 op zo 18 okt, 2009 16:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Onderstaande info vind je terug onder het kopje "alledag"
OLIE OP DE BOUGIE
Als er veel olie bij de verbranding komt dan krijg je dit soort bougies. Dit komt vaak omdat de zuigerveren of de cilinderwanden versleten zijn. Olie kan ook bij de verbranding komen omdat de zuigerstangen en brilrubbers versleten zijn.
KOOLSTOF OP DE BOUGIE
Normaal gesproken, een zachte droge aanslag. Als slechts 1 bougie er zo uit ziet dan kan een klep vast zitten. Andere mogelijkheid is een slechte bougiekabel.
Als beide bougies er zo uit zien dan zijn er wat meer mogelijkheden:
- verkeerde type bougies
- te rijk benzinemengsel; vanwege een verstopt luchtfilter, verkeerd afgestelde kleppen of een hangende choke.
- Sproeiers in de carburateur die verstopt zijn.
- slechte bobine
- te koude lucht
- te weinig compressie op de cilinders.
VIEZE BOUGIE
Doordat er een beetje olie mee verbrand of omdat er addatieven in de benzine zijn gestopt kan dat een vieze aanslag geven op de bougie. Hierdoor raakt de opening verstopt zodat de bougie niet meer ontsteekt. Je merkt dit doordat de motor 'op 1 poot loopt' of te wel: schud.
OLIE OP DE BOUGIE
Als er veel olie bij de verbranding komt dan krijg je dit soort bougies. Dit komt vaak omdat de zuigerveren of de cilinderwanden versleten zijn. Olie kan ook bij de verbranding komen omdat de zuigerstangen en brilrubbers versleten zijn.
KOOLSTOF OP DE BOUGIE
Normaal gesproken, een zachte droge aanslag. Als slechts 1 bougie er zo uit ziet dan kan een klep vast zitten. Andere mogelijkheid is een slechte bougiekabel.
Als beide bougies er zo uit zien dan zijn er wat meer mogelijkheden:
- verkeerde type bougies
- te rijk benzinemengsel; vanwege een verstopt luchtfilter, verkeerd afgestelde kleppen of een hangende choke.
- Sproeiers in de carburateur die verstopt zijn.
- slechte bobine
- te koude lucht
- te weinig compressie op de cilinders.
VIEZE BOUGIE
Doordat er een beetje olie mee verbrand of omdat er addatieven in de benzine zijn gestopt kan dat een vieze aanslag geven op de bougie. Hierdoor raakt de opening verstopt zodat de bougie niet meer ontsteekt. Je merkt dit doordat de motor 'op 1 poot loopt' of te wel: schud.
Re: bougies
heel graag een paar foto's van deze eend?!2cv1988 schreef:de 2cv van mijn vader (1949 model) heeft een probleem
groetjes!
ramon
Re: bougies
graag, maar mijn vader zou graag hebben dat er geen foto's worden verspreid, maar als mijn vader dood is (en ik vrees dat dat niet heel lang meer zal duren) dan gaat de eend naar mij.. ik kan wel een beschrijving geven, ze is in de winter van '49 gekocht, ze reed enkel op zondag, en ze staat nu in de garage van mijn vader onder 2 lagen dekens.. er zijn nooit kosten aan gereden.. er zitten zélfs nog de originele koplampen inRamon schreef:heel graag een paar foto's van deze eend?!2cv1988 schreef:de 2cv van mijn vader (1949 model) heeft een probleem
groetjes!
ramon
kleur, grijs met een zwart dak.. én een oprolbaar kofferafsluitinkje
Re: bougies
Dat moet dan wel de mooiste AZ van Nederland zijn zo te horen !?2cv1988 schreef:ze reed enkel op zondag, en ze staat nu in de garage van mijn vader onder 2 lagen dekens
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 609
- Lid geworden op: zo 8 jan, 2006 23:32
- Locatie: België
- Contacteer:
Re: bougies
A! AZ is in dit geval een scheldwoord.AK350 schreef:Dat moet dan wel de mooiste AZ van Nederland zijn zo te horen !?
Helaas, Ramon! Vorst begon pas met de 2cv in 1952. Nummer 11 is op dit moment het oudst bekende exemplaar uit onze fabrieken dacht ik.Ramon schreef:belgie!!! denk ik
Wat '49 betreft: als dat bouwjaar klopt dan heb je wel iets heel speciaal in handen!
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Re: bougies
ze staat in belgie! ik zeg niet dat het een belg is!SamClukkers schreef:A! AZ is in dit geval een scheldwoord.AK350 schreef:Dat moet dan wel de mooiste AZ van Nederland zijn zo te horen !?
Helaas, Ramon! Vorst begon pas met de 2cv in 1952. Nummer 11 is op dit moment het oudst bekende exemplaar uit onze fabrieken dacht ik.Ramon schreef:belgie!!! denk ik
Wat '49 betreft: als dat bouwjaar klopt dan heb je wel iets heel speciaal in handen!
ze is in perfecte staat, het leuke eraan vindt ik dat hij ALTIJD start, een beetje choke, dan aan de D-knop trekken , 2sec starten en je bent vertrokken! om eerlijk te zijn, dit is wel mooi en origineel, maar ik rijd het liefst in mijn spécial van '88. de 2cv van '49 rijdt belange zo plezant niet vind ik, alleen is de vering véél soepeler.. een grappig detail is, als ik een brug op moet, dan moet ik hem in zen 2 zetten en plankgas geven om toch de berg op te geraken ik weet niet goed wat ik ga doen als ie in mijn handen terechtkomt, maar dat zie ik dan wel..Ramon schreef:hoeveel km's heeft ie gelopen???? en is ie in originele staat vind het heel leuk om wat info over te horen! pm kan ook?!?! of email
groetjes
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 769
- Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
- Locatie: Condezaygues, Frankrijk
Deze discussie raakt geheel off topic. Het wordt tijd dat de moderator deze discussie splitst! De auto is vast prachtig maar het gaat over de bougies en nergens anders over. Dus alle niet ter zake doende shit graag verwijderen.
Andre Post slaat de spijker op z'n kop. Aan de kleur van de bougies is pas wat af te lezen als de motor een langere tijd gereden heeft en niet na 3 minuten na een koude start. Als de auto wat olie verbruikt - en welke auto doet dat niet? - slaat wat olie op de bougies neer. En als de motor 3 minuten gedraaid heeft zit die olie er nog steeds op.
Dus de diagnose op de bougies heeft totaal geen zin na 3 minuten draaien.
Andre Post slaat de spijker op z'n kop. Aan de kleur van de bougies is pas wat af te lezen als de motor een langere tijd gereden heeft en niet na 3 minuten na een koude start. Als de auto wat olie verbruikt - en welke auto doet dat niet? - slaat wat olie op de bougies neer. En als de motor 3 minuten gedraaid heeft zit die olie er nog steeds op.
Dus de diagnose op de bougies heeft totaal geen zin na 3 minuten draaien.