Kostprijs zuurbad???
Kostprijs zuurbad???
ik wil mijn geitje deze winter volledig opmaken, en ook een anti-roest behandeling. nu zou k haar kas en plaatwerk in een zuurbad willen leggen, dan zie ik tenminste echt hoeveel werk er nog aan is. daarna komen er twee lagen loodmenie over en dan terug spuiten.
nu wou ik weten of iemand ervaring heeft met zuurbad, waar ge dat hebt laten doen en wat de kostprijs is? liefst omgeving Belgisch Limburg of kempen, of zuid nederland want k moet er wel kunnen geraken natuurlijk
Lotte
nu wou ik weten of iemand ervaring heeft met zuurbad, waar ge dat hebt laten doen en wat de kostprijs is? liefst omgeving Belgisch Limburg of kempen, of zuid nederland want k moet er wel kunnen geraken natuurlijk
Lotte
-
- Moderator
- Berichten: 2566
- Lid geworden op: do 10 mar, 2005 23:02
- Locatie: aarde
(bericht van ander autoforum geplukt)Hallo,
Reiniging van de koets kost 1300 euro ex. Losse delen per stuk 100 euro ex
U mag delen op de auto laten zitten echter de deuren niet in verband met goed kunnen schoonmaken
Met vriendelijke groet Autobeitserij
afkomstig van:
Autobeitserij Holland B.V
W. Roorda
Borgercompagnie 114
9631 TK Borgercompagnie
Of het handig is voor een eend weet ik niet, wat doet dat zuur in holle delen, wat doet het zuur als er al een tectylbehandeling oid door je kokers gejaagd is, etc.
Maar met wat googlen en bij een bedrijf navragen levert snel de juiste antwoorden denk'k.
Bovenstaand bedrijf zit niet echt in jouw regio, maar voor algemene info over het proces kun je hen vast benaderen.
Reactie van een straler op chemisch bad. Ik heb wat 'minnen' dikgedrukt.
Van een k@verforum geplukt:
Wat ik bedoel is de aanhechting ná het verzinken uit een zinkbad. Je kunt de kever zo spuiten, maar als je lak ervan af valt achter het rooster dan zul je er waarschijnlijk flink van balen.
Ja, een eend heeft ook holle ruimte's, maar die zie je niet vanaf de buitenkant!
De enigste manier om dan een goede aanhechting te krijgen is de zink licht aan te stralen, wordt ook wel matteren genoemd. Het gevaar dat hierin echter schuilt is dat heel veel verzinkerijen heel slecht verzinken en als dat ook bij jouw kever zo is gaat bij het licht aanstralen de zink blodderen(komt los te zitten van het plaatwerk). Dan ben je veel verder van huis!
Chemisch ontlakken moet je nooit doen met een carrosserie.
Veel oldtimerliefhebbers die het ooit een keer gedaan hebben doen het nóóit meer. Alleen mensen die met jonge auto's racen maken veel van deze methode gebruik(echter is de auto ooit in de juiste epoxyprimer gespoten dan gaat ook chemisch ontlakken niet, want epoxyprimer is chemicaliënbestendig).
De reden, waarom, is dat het ook de lak weghaalt, waar je naderhand niet meer bijkunt. Je kever is tenslotte toen hij nieuw was door een dompelbad geweest!
Daarnaast is er nog een veel erger probleem. Het vocht!
Tussen alle plaatwerkdelen die dubbel zijn blijft het vocht zitten. Met alle gevolgen van dien.
Als wij plaatwerk stralen, dat eerst een chemische ontlakkingsbehandeling heeft gehad, dan wordt het vocht als het ware er uit getrokken.
Je zult er versteld van staan hoeveel vocht er dan uitkomt. Vaak is het ook zo dat deze vloeistoffen als ze lang blijven zitten juist averechts gaan werken.
Persoonlijk ben ik dan meer voorstander van thermisch ontlakken(voor alleen delen waar je van twee kanten bij kan komen). Dit gaat dmv een oven(dus geen vloeistoffen die achter blijven).
De beste methode om je auto goed te conserveren is toch te denken aan stralen en epoxyprimer. Als je alleen het beste voor hebt ook nog zoveel mogelijk te schooperen.
Mocht je twijfels hebben over bepaalde holle ruimtes dan zit er niets anders op dan deze open te halen en eventueel te vervangen/repareren.
De reden waarom is dat een ontlakkingsbad alleen maar de lak weghaalt en niet de roest!
Een zuurbad haalt de roest gedeeltelijk weg. Dus veel verder kom je niet met deze methode.
Als je auto vroeger een ML-behandeling heeft gehad heeft een zuurbad zelfs helemaal geen zin.
De straler.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams
Douglas Adams
-
- Moderator
- Berichten: 2566
- Lid geworden op: do 10 mar, 2005 23:02
- Locatie: aarde
Kwestie van goed uitblazen. Je bewerkt je plaatwerk toch eerst voor je gaat lakken. Straalgrit en stof moet dan al weg zijn.
Na het voorbewerken blaas je alles nog eens goed uit (schuurstof) en bij het ontvetten veeg je stof van het oppervlak af. Dan nog eens met een 'plaklap' erover..
Ik heb zelf geen ervaring met chemisch bad, wel met laten stralen van spullen. Nooit last van stof gehad. (niet in de lak dan, wel in m'n neus en longen! )
Na het voorbewerken blaas je alles nog eens goed uit (schuurstof) en bij het ontvetten veeg je stof van het oppervlak af. Dan nog eens met een 'plaklap' erover..
Ik heb zelf geen ervaring met chemisch bad, wel met laten stralen van spullen. Nooit last van stof gehad. (niet in de lak dan, wel in m'n neus en longen! )
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams
Douglas Adams
-
- Addicted user
- Berichten: 5835
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
@Wolkje, als je er zo veel werk in gaat stoppen met zuurbad, dan zou je als alles klaar is de eend ook naderhand een cataforese behandeling kunnen geven.
Laatst gewijzigd door backfire op do 29 okt, 2009 16:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Als ik dit zo lees is er dus een verschil tussen een zuurbad en ontlakkingsbad.
zuurbad word meestal gebruikt om de koets te ontroesten voor verzinken, maar ik denk niet dat je zuur in de holle delen wilt hebben, dorpels en alle plekken met dubbele plaat waar de koets gepuntlast is. Dit zuur zal nooit volledig weggaan met roest als gevolg.
Met een ontlakkingsbad heb ik geen ervaring, wat voor chemicalien worden gebruikt om te ontlakken en is het erg als hier restanten van achter blijven in de holle delen?
zuurbad word meestal gebruikt om de koets te ontroesten voor verzinken, maar ik denk niet dat je zuur in de holle delen wilt hebben, dorpels en alle plekken met dubbele plaat waar de koets gepuntlast is. Dit zuur zal nooit volledig weggaan met roest als gevolg.
Met een ontlakkingsbad heb ik geen ervaring, wat voor chemicalien worden gebruikt om te ontlakken en is het erg als hier restanten van achter blijven in de holle delen?
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987
-
- Moderator
- Berichten: 2566
- Lid geworden op: do 10 mar, 2005 23:02
- Locatie: aarde
-
- De Forumbelg
- Berichten: 1514
- Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
- Locatie: Mechelen-België
Ik vind zo'n bad overbodig en de kans dat er toch ergens zuur tussen de naden blijft hangen is heel reëel. Een 2cv bestaat uit niets anders dan op elkaar gepuntlaste plaat. Denk maar aan de regengoot vlak boven de deuren, daar wil je écht geen roest.
Zandstralen is op dat vlak een veel veiliger alternatief. Je moet wel zeker zijn dat de holle delen in goede staat zijn, daar wordt natuurlijk niet ontroest.
Loodmenie als basislaag nemen is niet meteen mijn stijl. Loodmenie heeft zich ongetwijfeld al bewezen in het verleden maar er bestaan toch veel betere technieken tegenwoordig. De epoxyprimer van Dupont heeft zich al verschillende keren bewezen als de beste basislaag voor een gerestaureerde auto. En daarbij: www.gimotec.be , veilig zandstralen van dun plaatwerk + een Dupont-epoxyprimer ter plaatse aangebracht! Zij weten waar ze mee bezig zijn en er zal zeker geen stof onder de epoxyprimer zitten. Dit kost wel zo'n 2000 Euro voor de carrosserie en al haar plaatwerk.
Je moet zo'n behandeling ook niet laten doen om te kijken hoeveel werk er echt aan is. Een 2cv is zo'n simpel ding dat je dat met een schroevendraaier en een borstel op de boormachine ook wel kan zien. Je moet zo'n behandeling gebruiken om een perfecte, roestvrije basis te creëeren voor die eerste laag. De eerste laag en waar die laag ophangt is cruciaal. Lak is bijzaak.
Yannick
Zandstralen is op dat vlak een veel veiliger alternatief. Je moet wel zeker zijn dat de holle delen in goede staat zijn, daar wordt natuurlijk niet ontroest.
Loodmenie als basislaag nemen is niet meteen mijn stijl. Loodmenie heeft zich ongetwijfeld al bewezen in het verleden maar er bestaan toch veel betere technieken tegenwoordig. De epoxyprimer van Dupont heeft zich al verschillende keren bewezen als de beste basislaag voor een gerestaureerde auto. En daarbij: www.gimotec.be , veilig zandstralen van dun plaatwerk + een Dupont-epoxyprimer ter plaatse aangebracht! Zij weten waar ze mee bezig zijn en er zal zeker geen stof onder de epoxyprimer zitten. Dit kost wel zo'n 2000 Euro voor de carrosserie en al haar plaatwerk.
Je moet zo'n behandeling ook niet laten doen om te kijken hoeveel werk er echt aan is. Een 2cv is zo'n simpel ding dat je dat met een schroevendraaier en een borstel op de boormachine ook wel kan zien. Je moet zo'n behandeling gebruiken om een perfecte, roestvrije basis te creëeren voor die eerste laag. De eerste laag en waar die laag ophangt is cruciaal. Lak is bijzaak.
Yannick
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963
-
- De Forumbelg
- Berichten: 1514
- Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
- Locatie: Mechelen-België
Wat moet er eigenlijk juist gebeuren Lotte? Zijn de vloerplaten slecht, dorpels, ...?
Als de 2cv in het algemeen niet te slecht is, zou ik zo'n zware operaties zelfs niet in overweging nemen. Ge begint zowieso aan het zwaardere werk en bij die behandeling van de carrosserie stopt het niet. Als ge de carrosserie zo'n behandeling geeft, waarom het chassis niet en de hele ophanging? Dat is tenslotte de basis. En als dat allemaal zo mooi is, waarom de motor dan niet reviseren? Enzovoort enzovoort. Enfin, voor ge't weet zijt ge twee jaar aan't restaureren, tenzij ge nu al op pensioen gaat dan doet ge het misschien wel in 8 maanden
Yannick
Als de 2cv in het algemeen niet te slecht is, zou ik zo'n zware operaties zelfs niet in overweging nemen. Ge begint zowieso aan het zwaardere werk en bij die behandeling van de carrosserie stopt het niet. Als ge de carrosserie zo'n behandeling geeft, waarom het chassis niet en de hele ophanging? Dat is tenslotte de basis. En als dat allemaal zo mooi is, waarom de motor dan niet reviseren? Enzovoort enzovoort. Enfin, voor ge't weet zijt ge twee jaar aan't restaureren, tenzij ge nu al op pensioen gaat dan doet ge het misschien wel in 8 maanden
Yannick
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963
chassis is keihard, motor is vorig jaar nog volledig zuiver gemaakt en vanalles vervangen wa er moest worden vervangen. alleen de benzineleiding moeten nog vervangen worden en de elektronica beetje beter gemaakt en mijn 1-2-3 nog beter afstellen.
voor de rest, ene slechte dorpel, en rond de raamrubbers zit roest. en zou kunnen da moterkapscharnier nie meer goed is, da hang voor de moment vast met ducktape, dus weet da nog nie
voor de rest, ene slechte dorpel, en rond de raamrubbers zit roest. en zou kunnen da moterkapscharnier nie meer goed is, da hang voor de moment vast met ducktape, dus weet da nog nie