nu wou ik weten of iemand ervaring heeft met zuurbad, waar ge dat hebt laten doen en wat de kostprijs is? liefst omgeving Belgisch Limburg of kempen, of zuid nederland want k moet er wel kunnen geraken natuurlijk

Lotte
(bericht van ander autoforum geplukt)Hallo,
Reiniging van de koets kost 1300 euro ex. Losse delen per stuk 100 euro ex
U mag delen op de auto laten zitten echter de deuren niet in verband met goed kunnen schoonmaken
Met vriendelijke groet Autobeitserij
Wat ik bedoel is de aanhechting ná het verzinken uit een zinkbad. Je kunt de kever zo spuiten, maar als je lak ervan af valt achter het rooster dan zul je er waarschijnlijk flink van balen.
Ja, een eend heeft ook holle ruimte's, maar die zie je niet vanaf de buitenkant!
De enigste manier om dan een goede aanhechting te krijgen is de zink licht aan te stralen, wordt ook wel matteren genoemd. Het gevaar dat hierin echter schuilt is dat heel veel verzinkerijen heel slecht verzinken en als dat ook bij jouw kever zo is gaat bij het licht aanstralen de zink blodderen(komt los te zitten van het plaatwerk). Dan ben je veel verder van huis!
Chemisch ontlakken moet je nooit doen met een carrosserie.
Veel oldtimerliefhebbers die het ooit een keer gedaan hebben doen het nóóit meer. Alleen mensen die met jonge auto's racen maken veel van deze methode gebruik(echter is de auto ooit in de juiste epoxyprimer gespoten dan gaat ook chemisch ontlakken niet, want epoxyprimer is chemicaliënbestendig).
De reden, waarom, is dat het ook de lak weghaalt, waar je naderhand niet meer bijkunt. Je kever is tenslotte toen hij nieuw was door een dompelbad geweest!
Daarnaast is er nog een veel erger probleem. Het vocht!
Tussen alle plaatwerkdelen die dubbel zijn blijft het vocht zitten. Met alle gevolgen van dien.
Als wij plaatwerk stralen, dat eerst een chemische ontlakkingsbehandeling heeft gehad, dan wordt het vocht als het ware er uit getrokken.
Je zult er versteld van staan hoeveel vocht er dan uitkomt. Vaak is het ook zo dat deze vloeistoffen als ze lang blijven zitten juist averechts gaan werken.
Persoonlijk ben ik dan meer voorstander van thermisch ontlakken(voor alleen delen waar je van twee kanten bij kan komen). Dit gaat dmv een oven(dus geen vloeistoffen die achter blijven).
De beste methode om je auto goed te conserveren is toch te denken aan stralen en epoxyprimer. Als je alleen het beste voor hebt ook nog zoveel mogelijk te schooperen.
Mocht je twijfels hebben over bepaalde holle ruimtes dan zit er niets anders op dan deze open te halen en eventueel te vervangen/repareren.
De reden waarom is dat een ontlakkingsbad alleen maar de lak weghaalt en niet de roest!
Een zuurbad haalt de roest gedeeltelijk weg. Dus veel verder kom je niet met deze methode.
Als je auto vroeger een ML-behandeling heeft gehad heeft een zuurbad zelfs helemaal geen zin.
De straler.