voorlopige roestbehandeling

Alles in, over, rond en op de koets.
Plaats reactie
Charl
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

voorlopige roestbehandeling

Bericht door Charl » za 28 nov, 2009 12:32

Hallo allemaal,

Ja, roest op de bekende plekken waar water is blijven staan met de bekende bruine plekken als resultaat, zie de foto's hieronder.
Er is maar 1 echte oplossing en dat is lassen.
Dat gaat ook zeker gebeuren maar ik zal het moeten laten uitbesteden, laspparatuur heb ik namelijk niet, en zoiets kost geld, wat niet trouwens.

Het plan is om dat op zijn vroegst komende zomer te laten doen omdat in de eindfase van een revisie van bijna alles wat mechanisch is er meer dringende dingen zijn.

Ik zoek dus naar een alternatieve oplossing waarmee de eend het nog een tijdje uithoudt.
Mijn eigen idee is de plekken waar ik bij kan te behandelen met owatrol en dan af te lakken.
Het gat links voor bij het tapeind van de voorvleugelmoer wordt moeilijker.
Ik had het plan het goed in te spuiten met wd40 en dan vol te purren met bison superschuim, dat weert vocht en sluit de boel goed af.
Het nadeel is dat purschuim uithardt door het vocht in de lucht en je het beste resultaat krijgt als je de ruimte bevochtigd, en ja, dat pakt niet op wd40 of ander smeermiddel.
Ideaal is het dus niet en een goed idee dat voor pakweg een jaartje afdoende is is erg welkom.
Het belangrijkste is dat de roest zich niet uitbreidt.

Wie oh wie..?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

joe_catchou
Belgisch Meester Lasser
Belgisch Meester Lasser
Contacteer:

Bericht door joe_catchou » za 28 nov, 2009 13:07

Mischien dat je een oproep moet doen naar een hobbyman die zijn vak dan toch een beetje goed kent als lasser .
Als ik de foto's zie moet dit toch op een week-end te klaren zijn het laswerk dan .
Moet zekers mogelijk zijn in jou omgeving ,je zit toch vrij centraal van het land .
Dan kan je dit toch iets goedkoper regelen , en elkaar blij maken met een extra iets anders gezamelijk etentje of zo eventueel bij je eigenste thuis ( zo groeit onderling de band en sociaal contact wat beter tussen de eende liefhebbers familie we moeten wat meer over hebben voor elkaar ook naar niet kennende eenden) ;-)
Helaas zal je dit wel moeten doen denk ik via de marktplaats .
Wat ik persoonlijk wat jammer vind want je bereikt meer mensen op het forum natuurlijk ,niet iedereen duikt elke dag op de marktplaats van hier.
Maar ook begrijpelijk natuurlijk naar het forum toe vermoed dat het anders een boeltje zal worden bij elk schroefje dat gemaakt moet worden hahahah.
Wat je wel kan doen is je bent het project al half aangevangen en je hebt hulp nodig dat er dan iemand van hier reageert voor je te helpen .
en maak je een newtopic aan van je project .
en uiteraard hou je ons gans op de hoogte van dit .
bon chanche
see you when you see me

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Willem2 » za 28 nov, 2009 17:38

Ik zou in ieder geval geen pur-schuim gebruiken. Daar heb je later, bij de reparatie alleen maar last van. Tevens kan daardoor het vocht wat er in zit of komt (en er komt vocht in!) niet meer weg, met als gevolg dat het roesten veel sneller gaat.
Ik zou de boel behandelen met Owatrol of van dat spul voor holle ruimtes. En gewoon goed bijhouden.
Eend voor allen, allen voor eend..

siemen
Las Expert
Las Expert
Contacteer:

Bericht door siemen » za 28 nov, 2009 17:44

geen pur gebruiken idd!! is een ramp
paar goede lagen primer er overheen
en later eens laten lassen
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

Charl
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door Charl » za 28 nov, 2009 20:03

Het idee van een hobbylasser is geen gek idee.
Ik heb vanmiddag alle roest in ieder geval ingesmeerd met owatrol en zowaar kon ik met een kwast de volledige binnenkant van het gat behandelen.
Ik kreeg nog een tip om daar een laag tectyl overheen te spuiten met een rietje ala wd40. de wd40 zelf is van de baan.
Ik denk dat ik er wel uit ben zo.
Bedankt allemaal.

David
Heavy user
Heavy user

Bericht door David » za 28 nov, 2009 22:43

Waarom niet gewoon zelf leren lassen?
Laten lassen is kostbaar, koop een leuk las apparaat (genoeg adviezen hier op het forum) en ga het gewoon proberen.
Dat apparaat heb je zo terug verdiend :wink:

Ik ga het zelf ook zo doen, heb het nog nooit gedaan, maar als anderen het ook kunnen leren waarom ik dan niet, toch :wink:

Greetz David

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 29 nov, 2009 12:37

Pur is brrrrr, gewoon potje epoxy halen en dat er op zetten, blijft het voorlopig goed mee. En zoals iedereen aangeeft, zo snel mogelijk lassen, want dit is echt nodig.

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Kulio » zo 29 nov, 2009 14:27

David schreef:
Waarom niet gewoon zelf leren lassen?
Laten lassen is kostbaar, koop een leuk las apparaat (genoeg adviezen hier op het forum) en ga het gewoon proberen.
Dat apparaat heb je zo terug verdiend Wink
Je volgt gewoon een lascursus bij rustbu.... en je gaat daarna zelf aan de slag. Als je dit probleem hebt opgelopen dan zal het nog weleens meer gebeuren dat je moet lassen.

Plaats reactie