Projectje voorruitframe herstellen

Alles in, over, rond en op de koets.
David
Heavy user
Heavy user

Bericht door David » di 1 dec, 2009 08:20

Zo, dat ziet er weer super uit.
En nu alles lekvrij maken, ruitenwisserasjes, raamrubber etc.
Daar is een goed topic over! Alle ins en outs staan daar beschreven, neem van mij aan, je krijgt hem zeker nu absoluut waterdicht met zo'n nieuwe klep!

Succes :D
David

ennuuhhh, of ie nou roestvrij of roestvast is roesten doet ie niet.... :P :P
Sorry moderator, moest ff :lol: :lol:

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Willem2 » di 1 dec, 2009 08:57

:lol:
Eend voor allen, allen voor eend..

deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door deusjevo » di 1 dec, 2009 09:25

David schreef:Zo, dat ziet er weer super uit.
En nu alles lekvrij maken, ruitenwisserasjes, raamrubber etc.
Daar is een goed topic over!
Tja, zit nog effe te twijfelen of ik m'n raam in de kit zal zetten als ik het weer in het raamrubber terug zet.
Het zit nu in een of andere zwarte kit in het rubber maar die kit is niet zo jofel meer.
Ruitenwisserasjes hebben geen speling.
Zou het ook nut hebben om ook rubber Grolsch ringen op de ruitenwisserasjes aan de binnenzijde van het schutbord te zetten :?:
Of gaat het allemaal niet passen dan :?:
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » di 1 dec, 2009 11:56

Het probleem met de ruitenwisserasjes is niet dat het aande zijkant er door lekt, maar door het hart. Er zijn meerdere oplossingen voor bedacht, zo heeft de belg er een smeernippel in gemaakt, zodat je er regelmatig wat vet in kunt spuiten en zo heb ik er inwending een vilten ringetje in gemaakt.

Raamrubber, of een nieuwe kopen, dat is echt geen overbodige luxe, of goed schoonmaken en in de talkpoeder zetten. Daarna de boel monteren met tectyl, dit smeert lekker en tegen de tijd dat alles goed zit gaat het een keer vastplakken, gaat mooi vanzelf dan. Kit heb ik nog nooit geen tevreden langdurige oplossingen mee gehad. PS vergeet net de onderste drie gaatjes aan de zijkant van je raamframe af te plakken met een stukje isolatietape.

David
Heavy user
Heavy user

Bericht door David » di 1 dec, 2009 19:41

Ben het helemaal met Backfire eens.
Geen kit, gewoon nieuw rubber en inspuiten met tectyl ML .

Weet wat wij altijd zeggen:

As ge ut nie meer wit, pak dan PUR of kit :lol: :lol: :lol:

Greetz David :wink: [/b]

Wammes Waggel
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Wammes Waggel » di 1 dec, 2009 20:41

Grijns.
@David, bij de verbouwing (thuis) riep ik regelmatig: Leve de man die de PUR uitvond... :lol: :lol:
Eindelijk een ACA ;-) (Roestoratie tijdelijk on hold)

David
Heavy user
Heavy user

Bericht door David » wo 2 dec, 2009 08:59

Hahaha, klopt, PUR is fantastisch als je aan het verbouwen bent! :wink:

Maar ik ben nog altijd verbaasd als ik op dit forum weer mensen hoor praten over kit en PUR.
Voor mij hoort PUR schuim niet op/in een auto. 23 jaar geleden was ik lid van het Eendei in Rotterdam, en daar werd die discussie toen ook al gevoerd. Er waren toen eendrijders die hun chassisbalken vol met PUR spoten, zo van "daar komt geen vocht meer bij", nou vergeet het maar!
Binnen een paar jaar is is het 1 grote spons geworden, de meeste PUR schuimen die gebruikt worden hebben GEEN gesloten celstructuur en gaan dus uiteindelijk water absorberen..... Je wilt niet weten hoe goor en smerig het dan wordt.
Tegenwoordig heb je ook voor de doehetzelver gelukkig betere schuimen beschikbaar. Maar let op het onderscheid tussen de verschillende soorten PUR schuimen die er bestaan.

Hetzelfde geldt voor kitten, Als je een nieuw raamrubber plaatst heb je in principe geen kit nodig.
ML tectyl of vaseline zijn dan voldoende, tenzij je oneffenheden hebt, door lassen/plamuren o.i.d. dan kun je eventueel kit toepassen.
En ja, er is natuurlijk ruitenkit, maar die is bestemd voor auto's die geen raamrubbers hebben, maar waarvan de ramen verlijmd zijn aan de carrosserie .
Is niet beter of slechter, maar gladder en dus gestroomlijnder en tegenwoordig is het glas een substantieel onderdeel van de stijfheid van de zelfdragende carrosserie. Mede daarom worden ramen verlijmd aan de carrosserie!
Bij een eend is dit niet van toepassing, dus mijn conclusie geen ruitenkit (Sikaflex, Saba, Simson etc etc) op een eend gebruiken!

De kit die op een eend werd toegepast is carrosserie kit, speciaal voor de auto industrie. Dat is wat er op de koets van onze Deuche zit.
Iedereen weet dat er onder die kitlaag, die netjes is meegespoten werd een enorme roestontwikkeling plaats kon vinden!
En dat terwijl het er op het oog fantastisch uitzag!
Dat komt door een paar factoren: de kitlaag moet een goede hechting hebben op het metaal, en dus goed ontvet zijn en droog en schoon. (Als je de beelden hebt gezien van de 2cv fabrieken in Portugal, dan weet je dat dat niet altijd even zorgvuldig ging!)
Tevens is de metaalsamenstelling van het 2cv staal inderdaad van een "pisbakken kwaliteit", ook dat draagt zeker niet bij.

Maar de tijd doet nog het meest, uitdroging van carrosserie kit is een van de grootste boosdoeners. De kit verhard, is dus minder flexibel en voila het vocht komt er tussen en het roesten kan beginnen.
Gelukkig is er de laatste jaren enorm veel verbeterd op dit gebied, de huidige kitten die in de auto industrie en carrosseriebouw worden toegepast zijn van een veel betere kwaliteit!
Met name veel beter bestand tegen bijvoorbeeld temperatuur wisselingen.

Daarom in het kort mijn advies:
- geen PUR op/in/aan je eend
- geen ruitenkit gebruiken om je ramen te plaatsen, gewoon nieuwe rubbers en goed behandelen
- als je kit gebruikt om bijvoorbeeld dorpels, bodemplaten, voetenbak netjes af te werken, gebruik dan een carrosserie kit, die daarvoor bedoeld is.

Afijn beetje lang verhaal geworden, maar ik hoor en lees zo vaak allerlei dingen over PUR en kit dat ik dit even kwijt wilde.

OK groetjes en succes allemaal met bouwen :wink:

Greetz David

deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door deusjevo » wo 2 dec, 2009 09:20

backfire schreef:PS vergeet net de onderste drie gaatjes aan de zijkant van je raamframe af te plakken met een stukje isolatietape.
Ik wil eigenlijk alle (ik meen) 6 gaatjes in het vertikale frame maar afplakken.
Laatst gewijzigd door deusjevo op wo 2 dec, 2009 09:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Willem2 » wo 2 dec, 2009 09:22

Ik had het niet beter kunnen zeggen. Van mij mag het een sticky worden
Eend voor allen, allen voor eend..

Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner

Bericht door Gerard2cv » wo 2 dec, 2009 09:28

De prijs van een auto wordt voor een deel bepaalt door de maatvoering en iedereen kan zien dat die bij een eend erg ruim genomen is.Alles is passend te krijgen zelfs als een deel 1cm groter zou zijn
Mijn oplossingen met waterlekkages was idg.de voorruit.Eerst de puntlassen glad schuren en lakken.dan de ruit meten en de sponning evt.opvullen met een omtrek Ducktape zodat hij geen ruimte meer had.

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 2 dec, 2009 12:27

Of je ze alle 6 moet afplakken? Ja ik zou het niet doen, bij citroen zijn ze er achter gekomen dat door blijkbaar de onderste drie af te plakken dat afdoende was. Misschien ook omdat de eend van nature een vochtige auto's is en je zo veel mogelijk alles moet kunnen blijven ademen.

deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door deusjevo » wo 2 dec, 2009 13:40

Zou het nog ademen met het raamrubber eroverheen :?:

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 2 dec, 2009 16:10

Jawel want de gaten staan in open verbinding met de binnenruimte. Het zal echt niet zo zijn dat Citroen ergens gaten in laat maken als ze verder geen nut hebben. Gaten maken kost alleen extra geld.

Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner

Bericht door Gerard2cv » wo 2 dec, 2009 16:20

Denk je wel aan krachten verdeling,Het rubber hoort het af te dichten.
Ik heb ze ook altijd als het lekte afgeplakt.

deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door deusjevo » ma 7 dec, 2009 00:20

Vandaag ruitenwissermotor en plastic voorruitding (hoe heet dat officieël :?: ) gemonteerd en bezig geweest met de voorruit weer in 't frame te frommelen....

Valt, op z'n zachts gezegd, niet mee :twisted:
Had niet veel tijd meer maar heeft iemand de gouden tip :?:
Die van Tectyl ML gebruiken ken ik, waarschijnlijk gaat 't het handigst met z'n 2-en, eentje duwen en de ander van binnenuit het rubber om het frame frommelen :?:

Was vanmiddag alleen bezig dus is 't erg lastig om 4 handen nodig te hebben :wink:
Laatst gewijzigd door deusjevo op ma 7 dec, 2009 09:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie